Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) kedden publikált jelentése szerint jelenleg 466 e-cigaretta márka van, és az üzletág új lehetőségeket és új kihívásokat hordoz magában a dohányfogyasztás szabályozása szempontjából.
A WHO egészségügyi okok miatt szigorítaná az e-cigaretta-árusítás és -használat szabályait. A szervezet több javaslatot is tett, például tilos lenne, hogy az e-cigaretta-gyártók úgy reklámozzák termékeiket, hogy segítenek a dohányzásról való leszokásban, ameddig ezt nem támasztják alá tudományos bizonyítékok.
Kevésbé káros, de veszélyt jelenthet
A jelentés szerint vannak arra utaló jelek, hogy az e-cigaretta kevésbé káros, mint a hagyományos, de így is veszélyt jelent a fiatalkorúaknak vagy a terhes anyák magzatainak. A WHO szerint az e-cigaretta használatával keletkező légnemű anyag nem csupán “vízpára”, ahogy a reklámokban szerepel, hanem más elemeket is tartalmaz.
A WHO külön kiemelte, hogy a gyümölcsökkel, édességekkel vagy alkoholos italok ízével ízesített keverékeket be kellene tiltani, amíg nem bizonyosodik be, hogy nem túlzottan vonzóak a fiatalok számára. A jelentés szerint a fiatalkorúak korcsoportjában 2008 és 2012 között megduplázódott az e-cigaretta-használók aránya.
A szervezet aggodalmát fejezte ki, hogy az e-cigaretták 2013-ban 3 milliárd dolláros eladásokat elérő piaca döntő részben nemzetközi dohányvállalatok kezében van.
Az Imperial Tobacco, az Altria csoport, a Philip Morris International és a British American Tobacco mind saját e-cigaretta márkákat kezd forgalmazni, ahogy csökkennek a hagyományos cigaretta eladásai a nyugati országokban. A Wells Frago júliusi elemzése szerint 2020-ban az Egyesült Államokban e-cigarettából már többet fognak eladni, mint a hagyományos fajtából.