Élet-Stílus

Ki ne akarna lövöldözni munka közben?

admin
admin

2011. 05. 12. 19:00

A videojáték-tervezők az utóbbi évtizedeket azzal töltötték, hogy produktumaik kellően addiktívak legyenek. Most jöhet egy másik szektor, a vállalati szoftverek piaca is.

A játék során olyan pozitív stresszhelyzettel találkozunk, ami a többségből a legjobbat hozza ki – mondja Jane McGonigal az egyik legismertebb játékfejlesztő. „Sok olyan munka van, amit nehéz elvégezni, és a legjobb játékok közt is sok az olyan, amit nehéz játszani. Ilyen például a golf, amely szinte értelmetlenül nagy nehézség elé állítja a játékosokat. Mert micsoda őrültség egy ütővel egy kis labdát egy hatalmas területen egy pici lyukba juttatni. Ha ez nem játék volna, fognánk a labdát és belejtenénk a helyére.” Hogyan lehetne mindezt átültetni egy olyan korántsem szórakoztató tevékenységbe mint ügyfélkapcsolat-irányítás?

A német SAP vállalatiszoftver-mamut részéről biztosan sok példát tudnának hozni, arra, hogy az üzleti világban egyébként sikeres szoftvereiket korábban nem volt nagy élmény használni. Az IT-sokat sokáig nem is nagyon érdekelte a felhasználói élmény. Ám, kezdenek más szelek fújni. Az okosmobilok megjelenése ezt a piacot is forradalmasítja, a funkció és működtetés egyszerűen nem lehet unalmas – írja Mario Herger az SAP egyik innovációs stratégája. Mint ahogy a vállalat társ-vezérigazgatója is nagyon találóan leírta: “a gyerekeim képesek pillanatok alatt eldobni szoftvereket, ha nem találják őket rögtön vonzónak. Képzeljék el, mi történik informatikai környezetünkkel, ha felnőve belépnek az üzleti világba?”

Pedig egyáltalán nem új találmány, a rettenetesen hangzó gamificaiton. (Magyarul talán “játékossá tétel”.) Már a 19 században is használták, és 1980-as évektől az összes repülőtársaság által használt hűségprogram is ezen az alapszik.

WoW

Vegyél valamit, gyűjtögess pontokat és beválthatod valami lényegében haszontalan dologra. A mostani trend szerint légy aktív – mondjuk járj sokat ugyanabba kávézóba, kapsz érte virtuális kitűzőt, amiért ingyen nagyobb kávé jár. Ezt a filozófiát kezdi követi egyre több üzleti alkalmazás is. A használatáért jutalmazni próbál. Kitűzőt, pontokat, díjakat oszt. A szoftver mára tömegtermék – a különbség a jó dizájnban van. Mivel mindegyik szinte ugyanazt tudja, az lett a fontos, hogyan tudja. Lehetőség szerint élvezetesen.

Lhet a technológia élvezetes is (forrás: googleimage.com)

Lehet a technológia élvezetes is (forrás: googleimage.com)

Mégis milyen előnyökkel kecsegtet egy jól megírt játékalapú szoftver, amelyet akár a munkatársak betanítására, vagy konkrét feladatok elvégzésére írtak. Mario Herger listája, miért jó “játékos” szoftvereket használni:

• A játékprogramok intuitívak (nem kell mindent pontról pontra magyarázni)
• A játékokban az információt gyakran kezelik táblázatok (egyértelmű információ: hány életünk van, fegyverzetünk, mennyi időnk, ellenségek-barátok stb).
• Fejlesztik a navigációs készséget (megfigyelhető a PC játékosok mennyire gyorsan bánnak az eszközökkel, akár a klaviatúrával, akár más eszközzel, kontrollerrel.)
• A játékokban alapvető elvárás a kollaboráció (az egyik legnagyobb multi-player játék a World of Warcraft komoly együttműködést követel: chat, szervezés, irányítás, toborzás, tervezés és újratervezés játékról játékra. Mindez totálisan alárendelve egy feladatnak. Hogy mennyire hatékonyan? A WoW-ra évente 6 millió percet pazarolnak az emberek úgy, hogy a csúcsra érni 600 óra játékot jelent.
• Azonnali és hosszú távú eredmények (pontok, farmok, házak, kocsik egyre előrébb a virtuális életben)

Californication

A gamification kifejezésnek van egy közkeletű magyarázata is, miszerint a Red Hot Chilli Peppers zenekar Californication című száma, a kicsavart kifejezés ihlette. Ha emlékszünk a klipjére is, amelyben egy pályát teljesít a zenekar énekese már hihetőnek tűnik a szóeredet.

Az SAP egyik ilyen ötlete a “Lead-in-One” például azt a célt szolgálta, hogy a sales feladatokat játékosabban osszák szét. Az ügyfélkapcsolatok irányítását dobták fel egy kicsit. Csináltak egy golfos iPad-alkalmazást, amelyben a sales feladatok végrehajtását a golflabdák, a saleseket pedig a lyukak jelentik. A lyukra tett labdák egyben egy üzleti feladat végrehajtását eredményezik.

Magyar szál

Az idei Enter!Digital digitális marketingkonferencia kiemelt témája
lesz a Gamification. Az esemény egyik vendége lesz az SAP technológiai
és stratégiai innovációit jegyző, a cikkben is idézet Mario Herger. Az
üzleti szoftvermegoldásokra specializálódott cég üzletembere szerint
szoftvereik interfészeinek mára játékosnak kell lennie.

További résztvevő Rubik Ernő designer, feltaláló, játék-guru, aki
bemutatja legújabb fejlesztését, a digitális bűvöskockát (Touch Cube™) is.

Hogy az üzleti “gamification” nem csak úri huncutság, azt jól bizonyítja, hogy az idei játékfejlesztői csúcskonferencián, a Game Developers Conference-en San Francisco-ban feltűnően sok volt a hagyományos üzleti szoftvergyártó, akik játékfejlesztőkre vadásztak. Ha ennél is egzaktabb jeleket keresünk, akkor az M2 Research adhat biztosítékot, felmérésük szerint ugyanis a játékos projektekre 2,8 milliárd dollárt kívánnak elkölteni a nekik nyilatkozó cégek 2016-ig.

Made in Heaven

Érdemes ugyanakkor óvatosan fogadni minden ilyen újítást. Az értelmetlen feladatok, vagy jutalmak nagyon hamar kiölik az érdeklődést. – figyelmeztetnek szakértők, mint Amy Jo Kim. És sokan már a “gamification” kifejezést is vitatják, mondván nem másról van szó, mint viselkedésünk motivációinak befolyásolásáról. Ha az embereket csak azzal lehet motiválni, hogy arany csillagokat kapjanak, akkor erre fognak koncentrálni, és nem tanulnak semmit.

Ezt bizonyították a 70-es években éppen Amerikában. Két gyerekcsoportnak kellett kirakóst játszani. Az egyik csoport minden kirakott “puzzle”-ért kapott 1 dollárt. A másik csoport semmit. Majd annyit tettek, hogy magukra hagyták a csoportokat pár perce. Az a csoport, amelyik egyébként sem kapott semmit tovább játszott, míg a másik abbahagyta a játékot, arra az időre, amíg felügyelet nélkül voltak.

A játék célja a jutalom lett, és még akkor sem játszottak tovább, ha azt egyébként élvezték. A játékok definíciója persze ettől még nem változik meg remélhetőleg, marad a szórakoztatás. Ha a fejlesztők csak abból indulnak ki, hogy felnőtt több olyan generáció, amelyiknek nem jelent megpróbáltatást napokon keresztül egy PC előtt ülve lövöldözni, már nyert helyzetben vannak.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Megszólalt Havas Henrik

Miniature figures near Bitcoin physical coin. Futures on Bitcoins increased by more than 20% after their American debut on the Chicago Cboe Futures Exchange.  (Photo by Manuel Romano/NurPhoto)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.