Az idei Smartmobile konferencia témája éppen az volt, hogy jövőképet adjon egy olyan iparág szereplőinek, amely mindennél dinamikusabban növekszik, ám bevételeket leginkább csak remélni tud. Sok-sok adaton és „mindent vivő” grafikonon keresztül volt hivatva bizonyítani a közönségnek azt amiben maguk is hinni szeretnének, hogy milyen hamar milyen sokan fognak mobilon internetezni. És mindez láthatóan igaz is, a helyszínen tartott, kézfeltartásos közönségszavaztatás szerint ketten voltak a teremben olyanok, akiknek nem okostelefon volt a kezükben. Még az állami részről megjelent képviselet is azzal vívta ki a legnagyobb elismerést, hogy bevallotta, akkor kapja legtöbb emailt mobil kliensről, amikor a kormánytagok értekeznek.
Morgan Stanley mindent vivő grafikonja.
A webes evolúcióhoz képest az okosmobil-eszközök és az azokon elérhető tartalmak fejlődése elképesztően gyors. Míg a web fejlődésének ideje években volt kifejezhető, addig az ezen termékek és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatások evolúciója hónapokban mérhető. Láthatóan sokan akarnak ezekből az eszközökből megélni hazánkban is, akár reklámügynökségi szereplőként, akár alkalmazásfejlesztőként, akár tartalomszolgáltatóként. Annak ellenére is, hogy az is kiderült a világ legnagyobb alkalmazás-áruházában, az AppStore-ban, hiába a sok-sok millió alkalmazás, mindössze 10 százalékukért hajlandók fizetni az emberek. Ezek többsége is játék, amivel önmagában persze semmi baj, de hát nem csak a játékfejlesztők szeretnének megélni a mindent elárasztó okostelefon invázóból. Mindenesetre a konferenciának mindez jót tesz, jól látszik a felfokozott érdeklődés, több mint 700-an regisztráltak, a nézőszáma minimum megduplázódott, és szinte biztosra vehető, hogy jövőre az ideje is duplázódni fog, legalább kétnapos lesz.
Természetesen a vásárlókról is érkeztek érdekes adatok. Az Ipsos felmérése szerint a magyar emberek kétharmada nem hajlandó 30 ezer forintnál többet költeni egy okostelefonra, ezért gyors terjedésükhöz e lélektani határ alá kellene csökkenteni az árakat. Az már egy más kérdés, és innen lehetne kiindulni, hogy zajlik egyfajta hitvita is a kérdésben, ugyanis, akik okostelefont szeretnének, azzal indokolják döntésüket, hogy ezekben a készülékekben több a funkció, míg akik elutasítják arra hivatkoznak, miszerint tele van felesleges funkciókkal. Ezt igazolni látszik, hogy egy átlagos okostelefonos embernek 108 alkalmazás „lakik” a mobilján, ezekből minden bizonnyal alig használ 5-10-et. És azt sem nehéz kitalálni melyik a legnépszerűbb. Persze, hogy a Facebook kliens, számok szerint mára 200 millióan érik el nap mint nap valamilyen mobileszközön keresztül az oldalt.
Promo videó a’la Mac vs. Pc:
Összecsapásra készült a Smartmobile konferencián a három operációs platform képviselője is, az Androidé, a iOS-é és a Microsofté, ám ütközetük elmaradt, ugyanis egyet értettek, hogy leginkább az lenne jó a felhasználóknak, ha nem kellene minden platform miatt külön telefont tartani. Mert azt csak az igazán “geek-ek” kívánhatják maguknak és bár láthattunk ilyet, hogy egy Andriodos, egy iPhone-t és egy üzleti BlackBerry-t is maguknál tartanak.
De hallhattunk itt kereskedelmi tévéstől, őszödi beszédnek ható nyíltsággal arról, hogy értetlenül állnak azok előtt, akik egy szappanopera epizódot töltenek le a gépre, vagy a sztárkereső műsorhoz való alkalmazást. Bevallotta, minden ilyen fejlesztés csak viszi a pénzt és nem is lehet mást várni egy ekkora és erősen megkérdőjelezhető fizetőképességű piacon. A nyomtatott napilapok kiadóit megmenteni látszó tabletekről is esett szó végezetül. Röviden összegezve, ha van szenzáció, az újságárusoknál is felfut a példányszám és a tableten megvehető kiadványoknál is. A magyar lapok tabletre menekített változatai pedig egyelőre komoly dilemmákat okoznak a kiadóknak, és leginkább ingyenesen adják őket előállításukat megszponzoráltatva valamilyen nagy hirdetővel.