Élet-Stílus

Rendszerváltás a Google-nál

Bombaként robbant a hír, hogy távozik a Google ügyvezetője Erick Schmidt, aki nagyvállalattá tette a keresőcéget.

Eric Schmidt a Google vezérigazgatója csütörtökön saját blogján jelentette be: április 4-i hatállyal lemond pozíciójáról és átadja a cég irányítását Larry Page-nek, aki Sergey Brinnel együtt 1998-ban egy kaliforniai garázscégként alakította meg a mára behemóttá nőtt vállalatot.

Schmidt 2001-ben csatlakozott a céghez, és kulcsszerepet játszott abban, hogy a 200 fős, alig nyereséges startup cégből a világ leggyakrabban használt keresőmotorját üzemeltető óriássá vált és az elmúlt évet már 29 milliárd dollár értékesítési árbevétellel zárta. Schmidt felügyelte a cég 2004-es elsődleges részvénykibocsátását is, amely a legnagyobb volt az internetes vállalatok között – számolt be a Bitport.hu. Schmidt munkáját a jövőben az egyik alapító, Larry Page veszi át, ő lesz a termékfejlesztésért és a technológiai stratégiákért napi szinten is felelős.

A távozóban lévő Schmidt mindeközben eladná mintegy fél millió cégrészvényét is – tudta meg a Mashable internetes lap. Az üzlet értéke becslések szerint megközelítőleg 335 millió dollár. (Az üzlet a jövő során esedékes.) Az eladás révén Schmidt még mindig kellően nagy részvényese marad a Google-nak, ugyanis jelenleg 9,2 millió részvénnyel rendelkezik, ami a papírok 2,9 százaléka. Emellett, ami legalább ilyen fontos szavazati joga sem szenved csorbát mivel jelentős számú nem tőzsdei részvénnyel is rendelkezik, amelynek révén a döntési joga 9,1 százalékos a cég ügyeiben.

Ha csak azt vizsgáljuk, hogy most mennyit ér Schmidt részvénycsomagja, akkor az eredmény 5,77 milliárd dollár, amelynél csak a két alapító Page és Brin rendelkezik többel. (Megjegyzendő, hogy az alapítóktól sem áll távol az részvényeladás, 2010 januárjában derült ki, hogy fejenként 5-5 millió részvényüket értékesítik öt év alatt, amely a jelenlegi árfolyamon számolva mintegy 6,27 milliárd dollár).

A távozás kapcsán persze a versenytársak is szóba kerülnek. Miközben a Google közel egy évtizeden keresztül dominált az internetes keresésekben, mostanság szembesülnie kell a közösségi internetoldalak erejével. Tricia Salinero egy tanácsadó cég elemzője szerint a Google elvesztette mágikus erejét, amely a folyamatos növekedést jelentette.
Egy korábbi interjúban a vezetők (Page, Brin és Schmidt) is elismerték: mi magunk is a probléma részei vagyunk, hogy a Google már nem olyan gyors, mint régen volt. Ugyanakkor Schmidt jelezte: lépése nem a versenytársak miatt történik. Sokkal inkább saját maguk döntöttek úgy szükséges, hogy felgyorsuljanak a döntési folyamatok egy mára közel negyedmillió főt foglalkoztató vállalatnál. A Google lassan már túl sok mindennel foglalkozik és ez lelassítja a céget – tette hozzá.

A Google persze nem feltett kézzel áll, hanem komoly lépéseket kezdett már egy ideje versenyképességének megőrzésére. Elsőként tavaly év végén egy gyors húzással 10 százalékos fizetésemelést adtak minden dolgozójuknak. Beleerősített a felvásárlásokba is és 700 millió dollárt szándékozik fizetni egy online repülőjegy cégért, valamint az egyik legjobban fejlődő piaci ágazatba a vásárlói csoportokba is befektetne. Ennek látványos példája volt a Grouponra tett 6 milliárd dolláros ajánlatuk. A valódi kérdés azonban, hogy a Google bevétele túlnyomó részt hozó online hirdetési rendszerét egyre jobban dézsmáló Facebookkal szemben mire tud menni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik