Élet-Stílus

„Idegen létforma” a Földön?

Megtörtént a NASA nagy bejelentése, de néhány sci-fi-rajongó reményeivel ellentétben nem találták meg E.T.-t. Felfedeztek viszont egy baktériumot itt a Földön, ami minden eddigi ismert létformával ellentétben arzént használ a növekedéséhez. Ezzel kiterjedt a földön túli élet kutatásának spektruma.

A mérgező vizéről ismert Mono-tóban az amerikai űrkutatási hivatal munkatársai olyan baktériumot találtak, amely növekedéséhez és arzént használ fel. Azt az anyagot, ami az eddig ismert földi létformák számára méreg.

Az élőlények DNS-ét bolygónkon hat elem alkotja: szén, hidrogén, nitrogén, oxigén, foszfor és kén. Ez igaz az ősidőkben élt lábasfejűektől az emberig, az egysejtűektől a bálnákig minden egyes valaha élt szervezetre. A mostani felfedezés minden eddigi tudományos ismeretnek ellentmond: a GFAJ-1 elnevezésű mikroorganizmus örökítőanyagában foszfor helyett arzént találtak. A foszfor minden sejtben az energiahordozó molekula központi eleme, amihez az arzén kémiailag hasonló, ám jelenléte az élő szervezet számára végzetes.

Képgaléria!

„Már ismerünk olyan mikrobákat, amelyek képesek arzént befogadni, illetve belélegezni, de ez a most felfedezett baktérium valami alapvetően új, hiszen arzénból építkezik” – közölte Felisa Wolfe-Simon, a NASA asztrobiológusa.
És hogy miért hozza össze minden híradás az „arzénevő baktériumot” a földön kívüliekkel? Egyszerű. A tudósok eddig a Földhöz hasonló bolygókon, hasonló körülmények közt keresték a földi fogalmakkal élőlénynek nevezett létformát. A GFAJ-1 felfedezése azonban most új dimenziókat nyitott, a galaxis olyan pontjain is elképzelhető élet, ahol eddig teljesen kizártnak hittük.