Átlagos személygépkocsi-használat mellett Budapesten nincs gazdasági racionalitása az autó fenntartásának. Ennél költségtakarékosabb a közösségi közlekedés, a kerékpár, szükség esetén a taxi vagy az autóbérlés – mondta el Horváth Zsolt, a Levegő Munkacsoport igazgatója, a kampány vezetője a sajtótájékoztatóval egybekötött záró rendezvényen.
Egy átlagkeresettel, azaz havi nettó 135 ezer forinttal rendelkező személy éves jövedelmének körülbelül 44 százalékát közlekedésre költi: hét százaléknyi részt fordít tömegközlekedésre és 37 százalékot autója fenntartására. Ehhez átlagosan 560 munkaórát kell dolgozni egy évben – részletezte Horváth Zsolt.
Ha valakinek ekkora jövedelme van, minden munkanapon legalább 2 óra időmegtakarítást kellene elérnie ahhoz, hogy megérje autót fenntartani, de ez a fővárosban nagyon ritka. A havi bruttó félmillió forintot kereső személynél is legalább egy óra időmegtakarítást szükséges elérni ahhoz, hogy racionális döntés legyen a saját gépkocsi fenntartása.
A Levegő Munkacsoport becslése alapján a fővárosi forgalomban napi 150 ezer személygépkocsival kellene kevesebbnek közlekednie ahhoz, hogy a város egészségesebb legyen, a jelenlegi állapot szerint azonban napi 500-700 ezer gépkocsi rója az utcákat.
A 13 hónapig tartó program alatt a szervezet tagjai több mint 3 ezer embert kérdeztek meg autóhasználási szokásukról, a kampány hatására hozzávetőleg 1300 ember tette le a kocsit – közölte a kampány vezetője. A 9. Európai Mobilitási Hét rendezvénysorozatába illeszkedő Autómentes hétvégén az érdeklődőket számos program szórakoztatta a forgalom elől lezárt Andrássy úton szombaton és vasárnap.