Élet-Stílus

Így lazítanak az üzleti szférában

admin
admin

2010. 07. 31. 06:30

Az aktív pihenés kedvelői körében sláger a vitorlázás és az autóversenyzés. Tartják magukat a kényelmes, hagyományos külföldi luxusutak is, ám emellett divat lett itthon elkölteni a kikapcsolódásra szánt összeget.

A nyár alapvetően a versenyszerű vitorlázásé Simák Pál, az MKB Bank vezérigazgató-helyettese számára. „A horvát tengernél egyre több a bajnokság, a tengeri verseny, így a sportélmény, a kihívás is. Persze más ötletre is vevő vagyok, nemrég például Londont kerekeztük körbe biciklivel egy fat tire bike tour keretében” – mondja, hozzátéve: hétvégi, nyári programokat illetően főként baráti ajánlások révén tájékozódik.

Rafting, rali és gokart

Az aktív pihenés kedvelőinek körében egyre nagyobb népszerűségnek örvend a versenyvitorlázás, de kedvelt időtöltésnek számítanak a rali- és pályaautó-versenyek is. Ezek egész hétvégés elfoglaltságot jelentenek, hosszas felkészülést igényelnek. A drága mulatság kedvelőinek mezőnye járja Európát vagy Magyarországot.

„Rafting Szlovákiában, gokartversenyek, hétvégi autós pályaversenyzés egy európai nagy múltú pályán, motoros sárkányrepülés, nyári bobozás – régen ezek szinte ismeretlen programoknak számítottak, most viszont óriási sláger lett mind” – mondja Kiss Róbert Richárd turisztikai szakértő. A sport, szabadidő- és rekreációs tevékenységet szervező White Water Kft. által szervezett raftingtúrák is egyre népszerűbbek: a cég nemhogy nem érezte meg a válságot, de a tavalyi forgalomhoz képest idén kétszeres növekedésre számítanak a túravezetők. A négy éve létező iroda ügyfeleinek mintegy negyede külföldi, közülük legtöbben 25-35 év közötti, magasabb státusú magyarok, akik évről-évre visszajárnak.

Külföldi kalandok

A hévégi kikapcsolódás során nyugalomra és luxusra vágyók listavezető úti céljai eközben évek óta változatlanok: Róma, Párizs, London, Amszterdam. Nem is olyan régen még divat volt a bevásárló hétvége is, különösen a tavaszi és az őszi kollekciók bemutatója után. A forint gyengülése miatt mostanában azonban ez nem éri meg, így csak egy valóban szűk réteg – férfiak, nők egyaránt – ragaszkodik a megszokott és itthon nem elérhető minőséghez.

A gasztronómia és a kényeztetés kedvelői között vannak, akik a kulináris tökéletesség nemzetközi szimbólumát, a Michelin-csillagot vadásszák hétvégi útjaik során. Ezt az elismerést mostanáig 54 étterem kapta meg, többségük Európában: a kitüntetettek között van például a belgiumi De Karmeliet, a lyoni Paul Bocuse vagy a párizsi Guy Savoy.

hosszú nyaralás helyett hosszú hétvégék

A hosszú hétvégés programok népszerűsége kisebb mértékben csökkent a válság hatására, mint a hosszabb nyaralásoké: a KutatóCentrum és a Marketing & Media nyár eleji villámkutatásából kiderül, hogy a nyaralást tervezők egyharmada egyszerre legfeljebb 4-6 napot szán feltöltődésre, 15 százalék pedig csupán 1-3 napban gondolkodik. A külföldi hosszú hétvége a fiatalok és a magasabb státusúak körében népszerű a felmérés szerint. Ráadásul ők a legtudatosabbak: pontosan meghatározzák, hogy hol miképpen töltik idejüket.

Akinek kevés és drága az ideje, az néhány napos kiruccanás kapcsán is szívesen fordul az utazási irodákhoz. A kényelemért hajlandóak az ügyfelek a zsebükbe nyúlni, főleg, hogyha komplex programokra vágynak, tehát a szállás- és repülőjegy-foglaláson kívül autót is szeretnének bérelni, esetleg operaelőadásra vágynak. „Ilyen megbízásból egyre több van” – tapasztalja Borsányi Balázs, a Lufthansa City Center Morea Travel kereskedelmi igazgatója, akinek ügyfelei között van, aki kéthavonta egy hétvégét mindig Rómában, ugyanabban a hotelben tölt, mindig ugyanazt a Mini Cabriot bérli, és ugyanabba a színházba megy előadásra.

Magyar módi

Egyre több felső vezető számára szempont ugyanakkor, hogy a recesszió időszakában hazai vállalkozásokhoz kerüljön a pénze, ezért ők szívesebben választanak hazai úti célt. Varga Norbert, a bnt nemzetközi jogi tanácsadó hálózat partnere szerint még ha ár-érték arányban a horvát tengerpart meg is verheti a magyar tengert, utóbbi közelsége és a magyar vállalkozások segítése okán hétvégenként és legalább a szabadság egy részében akkor is a Balatont kell előnyben részesíteni. „Ráadásul minden régióban vannak kiváló szolgáltatások, éttermek, borok, csak meg kell őket találni” – teszi hozzá Kalocsai Zsolt, a RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója.

magyar toplista

1. Balatonfüred. Egyre több üzleti megbeszélés végződik a következő mondattal: „Hétvégén Füreden biztos összefutunk.” Nemcsak a talán legtrendibb nyári sport, a vitorlázás űzői, hanem a wellnessre, a Budapesthez minél közelebb eső, esti tengerparti sétányfílingre vágyók legkedvesebb célpontja is.
2. Tihany, Siófok. A gasztronómia, a borvacsorák, a zenés-táncos mulatságok, a pezsgő társasági élet rajongóinak találkahelyei.
3. Tisza-tó. Vízi világa, haléttermei, az egyre több és jobb állapotú bicikliút miatt vonzó, de a fotózás, a horgászat és a vízi sportok szerelemesei is szívesen látogatják. A magas színvonalú wellness-szolgáltatásoktól a jól felszerelt kempingekig széles skálán választható szállás.

A hétvégézők egy rétege kimondottan a kiválasztott régióra jellemző ízeket és a barátok, ismerősök által sokszor véletlenül felfedezett csárdákat, eldugott, apró vendéglátóipari egységeket keresi. „Sokkal jobban kikapcsol egy hétvége egy eldugott, nyugodt helyen, például a Bakonyban, ahol nincs térerő és nincs internet, mint egy ötcsillagos wellness-szálló, ahol minden az élére van állítva és körbeugrálnak a pincérek” – állítja Kalocsai Zsolt. E fajta tudatosság igényét is kiszolgálja az a számtalan blog, túra- és programtervező és tanácsadó oldal, amelynek segítségével megkereshetőek például a magyarországi ökoépítészeti nevezetességek, ökoturisztikai minősítéssel rendelkező szálláshelyek, kerékpártároló-helyek csakúgy, mint a helyi termékeket árusító boltok.

„Miért ne lehetne trendi itthon maradni vagy legalább az eddig szinte száz százalékban külföldi szállodákban, éttermekben kiadott összeg harmadát, felét most magyar cégeknél hagyni?” – veti fel Essősy Zsombor, a Magyar Pályázatkészítő Iroda (MAPI) Zrt vezérigazgatója. A felelős vezetői magatartásnak – például Nyugat-Európában – hosszú ideje része ez a fajta mentalitás is.

Előretört a gasztro- és borturizmus

Az utazási irodák állítását a szállodák és éttermek is alátámasztják: egyre népszerűbbek a fiatal felső- illetve középvezetők körében a hazai célpontok. „Azok a magasabb státusú fiatal vendégek, akik csak egy hosszú hétvégére jönnek, minden percet kihasználnak, hogy szállodánk szolgáltatásait élvezhessék” – számol be a szokásokról Pápai Zsuzsa, a hévízi Naturmed Hotel Carbona marketingese.

Hasonlóak a tapasztalatai az egyik osztrák határhoz közeli ötcsillagos wellness-szállodának is, ahol szintén egyre több magasabb státusú fiatal vezető száll meg. Ezek a vendégek számos szolgáltatást igényelnek, és igyekeznek kipróbálni a különlegesebb kezeléseket is. A balatonszemesi Kistücsök étterem vezetője is örül annak a trendnek, hogy az utóbbi időben egyre több a hazai célpontokat favorizáló, nagy vásárlóerejű vendég: a felső vezetők körében nagyon kedvelt mostanában a gasztro- és borturizmus. Ők kimondottan a régióra jellemző ételeket és borokat kérik a számos médium által a legjobb éttermek közé választott vendéglőben.

A másik markáns trend, hogy az utóbbi 2-3 évben egyre több náluk a kerékpárral érkező vendég. Ők egy hétvége alatt körbekerekezik a Balatont, és jellemzően a legjobb kulináris élvezeteket nyújtó vendéglőknél és a borpincéknél tartanak pihenőt.

külföldi toplista

Az 5 legnépszerűbb hosszú hétvégés nyaralóhely a fiatal felső vezetők körében:
1. Francia riviéra. A Côte d’Azur soha nem megy ki a divatból. Hosszú hétvégékre népszerűbb az olasz riviéránál, mert itt van repülőtér (Nizza). Most talán Saint-Jean Cap Ferrat a legdivatosabb.
2. Dubai. Népszerű, mert a luxusnak nincs határa: van itt hűtött homokos tengerparttal rendelkező Versace Hotel is, repülővel pedig nemcsak business, hanem első osztályon is lehet utazni. Ide jellemzően 4-5 napra jönnek.
3. Milánó és a Comói-tó. A divat egyik fővárosa népszerű a bevásárló turisták körében, mert hétvégén is nyitva tart az összes üzlet. A környéken szép kirándulások tehetők.
4. Párizs. A legvagyonosabb réteg a bevásárló utcák környékét kedveli: legnépszerűbb a Vendôme tér, a Champs Elysées és a George Sand utca.
5. New York és Barcelona. Mindkettő kedvelt célpont. New York azért szorult az ötödik helyre a hosszú hétvégés listán, mert itt még a kevés idővel rendelkezők is igyekeznek legalább egy hetet eltölteni, Barcelonába pedig csak fapados közvetlen járat megy, így aki első osztályra vágyik, kénytelen átszállni. Ez pedig jelentős időveszteség egy 3 napos kiruccanás alkalmával.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Megszólalt Havas Henrik

Miniature figures near Bitcoin physical coin. Futures on Bitcoins increased by more than 20% after their American debut on the Chicago Cboe Futures Exchange.  (Photo by Manuel Romano/NurPhoto)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.