Ne vegyük ma elő a pénztárcánkat, bankkártyánkat és messziről kerüljük el az üzleteket – ezt üzenik a környezetvédő és más fogyasztáskritikus szervezetek a fogyasztói böjt világnapján. Egyes felmérések szerint a vásárlásaink során nem a szükségleteinknek megfelelően választunk, hanem hirtelen ötletektől vezérelve, valamint a reklámokban látottak-hallottak alapján. Ezért álljunk meg egy pillanatra, és gondoljuk át a felelőtlen fogyasztási szokásainkat – ez legalábbis a Ne vásárolj semmit! (Buy Nothing Day) nap szlogenje.
Hol péntek, hol szombat
A kezdeményezés egyébként Kanadából indult el 1992 szeptemberében. A fogyasztói böjt világnapjának a kitalálója Ted Dave reklámszakember volt, akinek elege lett abból, hogy munkája során felesleges pénzköltésre beszéli rá az embereket. A mozgalmat a kanadai Adbusters (Reklámirtók) magazin is támogatta, hogy ráébressze az embereket a napjainkban uralkodó fogyasztói társadalomra és szokásokra, valamint a fokozatosan pusztuló természeti, szellemi és kulturális környezetünkre.
A Ne vásárolj semmit! nap egyik tavalyi rendezvénye Philadelphiában
Az akciót 1997 óta tartják november negyedik péntekjén, az amerikai hálaadás másnapján, amely az USA-ban a 10, leginkább vásárlással töltött napok egyike. Helyenként azonban péntek helyett szombatra időzítik a Ne vásárolj semmit! napot, mint például Nagy-Britanniában vagy Izraelben. A vidám tiltakozó akcióhoz az elmúlt években számos ország (mint például Hollandia, Ausztria, Japán, Új-Zéland, Franciaország, Németország) átvette, mára a résztvevő nemzetek száma 65 fölé emelkedett.
Nejlon helyett vászon
A Ne vásárolj semmit! nap egyik nagyszabású hazai rendezvénye, a Nájlonfa-akció, amellyel a Tudatos Vásárlók Egyesülete bojkottot hirdet a közelgő vásárlási láz ellen. A civilszervezet a Cellux Csoport művészeinek segítségével a Nyugati téren (a pályaudvar melletti parkolóban 17-18 között) felállít egy hulladékokból készült fát, amelyre a vásárlási bojkottban résztvevők felakaszthatják az otthonról hozott, vásárlásaik során beszerzett, elnyűtt nejlonzacskójukat. Részvételükért és a Ne vásárolj semmit! napi „nem vásárlásukért” cserébe egyedi tervezésű tudatos vásárló vászontáskát kapnak ajándékba. A civilszervezet ezzel az akciójával a karácsony előtti túlzott, ésszerűtlen vásárlási láz ellen kíván fellépni, mely jelentős környezeti és társadalmi károkat okoz.
Tavaly üres bevásárlókocsikkal vonultak fel az aktivisták a budapesti Váci utcában (fotó: MTI)
A „nájlonfa-állításon” kívül a nap folyamán csere-bere börzéket is tartanak, többek között Budapesten a Kesztyűgyár Közösségi Házban, valamint Pécsett.
Ha elromlik, javítsuk
Csökkenteni kell a termelődő hulladék mennyiségét a jól megtervezett, tudatos vásárlással – mutat rá a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE). A non-profit szervezet azt tanácsolja, hogy ne vegyünk felesleges holmikat, de ha már megveszünk valamit, akkor a lehető legkevesebb csomagolással tegyük azt. Próbáljuk meg a megvásárolt termék élettartamát a lehető leghosszabbra nyújtani azzal, hogy kidobás helyett megjavíttatjuk, vagy ha már nekünk nem kell, másnak adjuk – javasolják.