Élet-Stílus

A Fiat magát menti az Opellel?

Idén 80 éve vette meg az Opelt a General Motors és idén 110 éves az Opel. A kerek évfordulók ünneplése helyett egész mással van elfoglalva az amerikai anyacég és a német leányvállalat: saját túlélésével.

Egyre valószínűbb, hogy az Opel különválik a GM-től, bármilyen nehéz is ennyi évtized után leválasztani a General Motorshoz millió szálon kötődő márkát. Az Opel kivásárlására a FIAT-tól is érkezett ajánlat, de vannak más pályázók. A legalább öt ajánlattevőről azért esik kevés szó, mert ők nem aktívak a sajtóban. Közülük a kanadai-osztrák Magna autóipari csoport vételi szándéka ismert, amely az orosz Oleg Deripaska tulajdonában áll.

A FIAT nem rúg labdába a kis és kompakt autóknál magasabb kategóriákban, ahol több pénzt lehetne keresni, mint a kiskocsikkal. Leegyszerűsítve a FIAT a közepes és nagy Opelek, az Opel a kis FIAT-ok génkészletével gazdagodna. Nem az Opel átvétele volna az első váratlan és briliáns húzás a FIAT vezérigazgatójától. Sergio Marchionne, a brancson kívülről érkezett menedzser 2004 nyara óta irányítja az olasz autógyártót. Működéséhez köthető az 500 feltámadása, irányítása alatt a krónikusan veszteséges autógyártó részleg újra profitot termelt a válság kitöréséig.

Az UBS svájci banknál is vezető pozíciót betöltő Marchionne szerint csak a legalább 5,5-6 millió autót eladó cégek maradnak életben. A számról lehet vitatkozni, de a Chrysler-FIAT-Opel felállás ésszerűségéről kevésbé. A Toyota, a VW-konszern, a Renault-Nissan, a Ford vagy a Hyundai-Kia konglomerátum ellenében valóban kell egy bizonyos darabszám a versenyképességhez.

A Fiat magát menti az Opellel? 1

Önmagában az Alfával és a Lanciával tavaly 2,2 millió autót gyártó FIAT és a másfélmillióig jutó Opel/Vauxhall sem elég nagy a túléléshez. Például a környezetszennyezést csökkentő és a fogyasztást leszorító fejlesztések finanszírozásához. Mint a Fordot kivéve az összes európai tömegmárka, az Opel is több gyárat tart életben, mint a darabszámok indokolnák. Az évi 400-500 ezer autós többletkapacitás többnyire Nyugat-Európában jelentkezik, a lengyel vagy a szentgotthárdi dolgozóknál sokkal jobban fizetett alkalmazottakkal.

Németországban az Opelnek négy három autó- és egy alkatrészgyára működik, ehhez jön a két brit, a spanyol és a belgiumi üzem. Ennyire nincs szükség, se a FIAT égisze alatt, se más tulajdonossal.

Bármi is legyen a megoldás, az Opel a General Motors csődje esetén sem szűnhet meg, megmentéséért a német állam mindent meg fog tenni. A gyárakban, a márkakereskedésekben és a beszállítóknál az Opelhez kötődő 350 ezer európai munkahelyből százezer Németországra esik. Az ottani parlamenti választások évében sem a kormányzó, sem az ellenzéki pártoknak nem hiányzik egy 110 éves autómárka csődje.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik