Élet-Stílus

Biztonságosabban repülünk

Öt olyan légitársaság van a világon, amelynek repülőgépeit több mint harminc éve nem érte baleset. A statisztikák szerint Európa legbiztonságosabb légitársasága a Finnair.

Soha nem voltak ennyire biztonságosak a világ legnagyobb légitársaságai és fapadosai – állapította meg a légi szerencsétlenségeket regisztráló hamburgi JACDEC (Jet Airliner Crash Data Evaluation Center) szervezet. A felmérés – amely a német Aero International repülési magazinban jelent meg – a világ hatvan vezető légitársaságát állította rangsorba biztonsági szempontból.

Malév: 8 éve balesetmentes

A statisztikai adatok szerint mintegy öt olyan légitársaság (a Finnair, az ausztrál Qantas, a hongkongi Cathay Pacific, az izraeli El Al és a japán All Nippon Airways) van, amelynél az elmúlt harminc évben nem történt baleset. Az összesítésben külön kategóriában vizsgálták a többségében 1973 után alapított osztrák és német chartertársaságokat és regionális társaságokat. A felmérés többek között kiemeli Németország második legnagyobb légitársaságát, az Air Berlint, amely 1979-es alapítása óta balesetmentesen üzemel. A német Lufthansa, amely jelenleg a világ ötödik vezető légitársasága csak az utóbbi 15 évben tartozik a legbiztonságosabb légitársaságok közé.

(forrás: skycontrol.net)

A Finnair lett a legbiztonságosabb európai légitársaság

(forrás: skycontrol.net)

A Malév 2,07 pontot kapott az 1973 és 2008 közötti balesetek és személyi sérülések alapján. Az 1946-ban alapított magyar légitársaságnál 19 balesetet és 247 áldozatot számítottak be az elemzők. A JACDEC statisztikái szerint – a 2000. július 4.-i baleset óta, amikor is a Malév egyik Tupoljev Tu-154 típusú repülőgépe behúzott futóval ért földet Theszaloníki repülőterén – a magyar légitársaság nyolc éve számít balesetmentesnek. A Malév egyébként a londoni székhelyű repülőtérminőség-figyelő cég, a Skytrax tavalyi felmérése szerint Kelet-Európa legjobb fedélzeti személyzetével rendelkezik.

0,00-t kapott a legjobb

A lista készítői speciális módszert alkalmaznak egy-egy légitársaság besorolásának meghatározásához, amely a légi katasztrófák számát, az utasforgalmat és az egyes társaságok piaci működésének időtartamát veti össze. A német cég azokat a baleseteket regisztrálja 1973 óta, amelyek során a repülőgép teljesen roncsolódott, és lehetetlen megjavítani, valamint amelyek halálos kimenetellel végződtek. Az összesítésben azok a légitársaságok kaphatták a legjobbnak számító 0,00-s pontszámot, amelyek alapításuk óta mindmáig balesetmentesen üzemelnek.

A legnagyobb légitársaságok (a brit Virgin Atlantic, Emirates, Qatar Airways, stb.) mellett a vezető fapados társaságoknál (mint például az ír Ryanair, a spanyol Air Europa, az angol Easyjet, a kanadai Westjet Airlines és az amerikai JetBlue Airways) sem fordult elő baleset az alapításuk óta.

Két baleset tavaly

2008-ban a vizsgált hatvan légitársaság közül csak kettőnél (British Airways és Continental Airlines) következet be baleset.

Összetört a Boeing szárnya (fotó: MTI/EPA)

Összetört a Boeing 777-es szárnya (fotó: MTI/EPA)

Január 17-én a British Airways 38-as járata, egy Boeing 777-200-as (136 utassal és 16 főnyi személyzettel a fedélzetén) hajtott végre kényszerleszállást Londonban, épphogy elérve a Heathrow repülőtér területét. A vizsgálat utáni hivatalos jelentés szerint az üzemanyagban kicsapódott vízjég okozhatta az óriásgép balesetét. Ez volt az első eset, hogy az 1995-ben forgalomba állítása óta Boeing 777-es típussal baleset történt, sőt az utóbbi három évtizedben ez volt a legsúlyosabb baleset a Heathrow repülőtéren.

A második baleset december 20-án történt, amikor is Continental Airlines Houstonba tartó járata, egy Boeing 737-es gép felszállás közben – valószínűleg fékproblémák miatt – a denveri repülőtér kifutópályáján megcsúszott, leszaladt a kifutópályáról és kigyulladt. Az égő járműből ugyan sikerült kimenekíteni az utasokat, de 38-an megsebesültek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik