A crossoverek piacán, a legdinamikusabban bővülő (és az egyik legnagyobb haszonkulccsal kecsegtető) kategóriában lép színre a Volvo új modellje. A svéd gyár rengeteg innovatív berendezést épített be az autóba, ám a technikát illetően nem éri komoly meglepetés a vásárlókat. Az XC60 motorjai a Volvo 40-es, 50-es és 60-as sorozatából érkeznek, az összkerékhajtás pedig azonos az új Land Rover Freelander Haldex-kuplungos rendszerével. Ami a padlólemezt illeti, az XC60 a nagy Fordokkal, azaz az új Mondeóval és az S-Max–Galaxy-párossal osztozik.
Az XC60 azért is figyelemre méltó, mert látványa szakít az utóbbi évek Volvo-egyenruhájával, és sokkal izgalmasabb, dinamikusabb. Az övvonal alatt izmos, plasztikus elemek dominálnak, amelyek a nagy szabad magassággal és a méretes kerekekkel egyértelműen terepjárós jelleggel ruházzák fel az autót, ám a tetővonal inkább elegáns, sportos kupéra emlékeztet. A Volvo ezzel eleget is tett a crossover, vagyis „kategóriákon átívelő” stílus követelményeinek, emellett pedig a városlakó, fiatal és tehetős vásárlóközönség elvárásainak is. A svéd marketingesek szerint könnyen lehet, hogy ez a modell lesz a jelenlegi C30-tulajdonosok következő autója. Ez már csak azért is elképzelhető, mert a provokatív formatervű, modern berendezésekkel telezsúfolt XC60 ugyanazt a vásárlóközönséget szólítja meg. A Volvo nem is csinált titkot abból, hogy új terepjáróját leginkább városi közegbe szánta; erre utal az autó egyik technikai újdonsága, a City Safety rendszer is, amely éppen a városi forgalomban araszoló autó ráfutásos koccanását védi ki. A jármű előtti forgalmat lézerszenzor figyeli, s ha egy autó megáll vagy erősen lassít az XC60 előtt, a berendezés figyelmezteti a vezetőt – majd, ha erre nem érkezik reakció, a City Safety önállóan fékez.
Persze a Volvo nem is lenne Volvo, ha megelégedne ennyi biztonsági újítással. Éppen ezért bekerült még az autóba a sávelhagyásra és elalvásra figyelmeztető rendszer is, valamint az adaptív tempomat, amely ugyancsak a ráfutást akadályozza meg nagyobb sebességnél. Ez a City Safetyhez hasonlóan önállóan fékez, ám a gyár minden adandó alkalommal hangsúlyozza: ezek a technológiák nem helyettesítik a biztonságos vezetést.
A gyár évente mintegy 50 ezer XC60 értékesítését tervezi; számításaik szerint az autó legkomolyabb piaca az Egyesült Államok, Németország, Nagy-Britannia, Oroszország és Kína lesz.