Élet-Stílus

Váltsunk vagy maradjunk?

Továbbra is csak évente egyszer válthatnak biztosítót kötelező felelősségbiztosításukhoz az autósok. Az utolsó pillanatban nehéz a jobb díjat, netán értékesebb szolgáltatásokat kínáló társaságra váltani.

Jogszabályok rögzítik a határidőket és a teendőket a kötelező felelősségbiztosítással kapcsolatban. November elsején két napilapban jelennek meg a díjak, előtte csak a netes tarifálócégeknek adják ki őket az érintettek – szigorú titoktartás mellett. Váltáskor a 2008-as szerződést november 30-áig kell felmondani, helyesebben addig kell beérkeznie az írásos felmondásnak a társasághoz, személyesen, levélben vagy faxon eljuttatva.

A jövő évi kötelező megkötésére december 1. és 31. között van idő. Január elsejétől csak élő szerződéssel rendelkező járművek vehetnek részt a forgalomban, ezt év elején a rendőrök kiemelten ellenőrzik.

Váltsunk vagy maradjunk? 1

Ezúttal is várható, hogy a legtöbben korábbi biztosítójuknál maradnak. Nekik nincs különösebb feladatuk. A biztosítók a díjtájékoztatóval együtt szokták levélben kiküldeni a befizetendő csekket a jövő évi időszakra. Aki lehívással állja a díjat, értesítse a számlavezetőt az esetleges tarifamódosításról!

Szerződés új helyen
Kötelező felelősségbiztosítást köthetünk többek között a biztosítók ügyfélszolgálati hálózatában, egyes bankfiókokban, hitelirodákban. Legkényelmesebb biztosítási alkuszcéget megbízni vagy az internetes biztosítási brókereket bevonni. A posta a saját kötelezőjét kínálja, de beugorhatunk egy közeli autószalonba is, ahol jellemzően több társasággal is szerződésben állnak.

Miután eljuttattuk az írásbeli felmondó nyilatkozatot régi biztosítónkhoz, meg kell adni az új biztosítónak a biztosítási kötvényszámot és a régi biztosító nevét. A kártörténeti igazolást (bonusigazolást) elvileg beszerzik egymástól a biztosítók, de ebben az ügyben nem mindig szaggatják az istrángot, biztosabb, ha az ügyfél saját maga kikéri és eljuttatja.

Váltsunk vagy maradjunk? 1

Vannak buktatók
Nem zárható ki, hogy a biztosító megcsúszik a november 1. utáni kötelező tájékoztatással, ezért kevesebb idő marad, vagy nincs is lehetőség a határidőn belül jobb ajánlatot keresni. Az egy hónapos kampány utolsó időszaka túlterheli a biztosítókat. Megeshet, hogy valahol kihúzzák a faxot, mert nem bírják kapacitással az utolsó két napon beözönlő felmondások adminisztrálását. Az írásbeli felmondást érdemes Katalin-napig, november 25-éig postára adni, faxon elküldeni vagy egy alkuszcéget megbízni az ügyintézéssel: ők egyesével vetetik át a felmondóleveleket. Váltani szigorúan csak a biztosítóhoz időben beérkezett felmondással lehet, ezért nem elég egy vézna faxjelentés a határidőn belüli elküldésről!

Átkötés esetén törölni kell a banki átutalási megbízást, mert a nem értesített pénzintézet továbbra is utalja a díjat, és a tapasztalat szerint macerás visszakapni. Ha (amúgy törvénytelen módon) nem választunk biztosítót, a 2008. december 31-én megszűnő kötelező felelősségbiztosítás 2009 januárjában elvileg még fedezi az okozott károkat. De erre bazírozni ostobaság: kár esetén a biztosítók korábbi jogsértő ügyfelükkel szemben egy komplett jogi osztályt vethetnek be a kifizetés elutasítása érdekében.

Fukarsággal vegyes jó szándék


Váltsunk vagy maradjunk? 1

„A kötelezőbiztosítással rendelkezők körében erős a felelősségtudat; fontos, hogy az okozott kárt a biztosító korrekt módon rendezze” – talán ez a legmeglepőbb állítása annak a kutatásnak, amelyet a FigyelőTrend megbízásából a BellResearch Kft. végzett szeptember folyamán. Az 500 fős releváns célcsoport telefonos megkérdezésével végzett felmérésben ugyanis a válaszadók közel 2/3 részét (62%) foglalkoztatja a kár korrekt rendezése abban az esetben is, ha a kárt ők okozták. A nők és a több autóval rendelkezők esetében ez az átlagnál is fontosabbnak tűnik. Legfőképpen a biztosítóktól várják el a tájékoztatást a KGFB-tulajdonosok, amennyiben kárrendezésre kerül sor egy harmadik félnél (69%), míg közel felük úgy választana biztosítót, hogy előre tudhassa: az általa okozott kárt megfelelően rendezi. (1. diagram)

Váltsunk vagy maradjunk? 1

A BellResearch felméréséből az is kiderült, hogy a legfontosabb elvárás a biztosítókkal szemben a biztosítás ára és a bónusz-málusz besorolás, valamint a kedvezmények mértéke, amelyek természetesen szintén szorosan kapcsolódnak az ár kérdéséhez. A kutatás során meglepve kellett tapasztalnunk, hogy az internetes ügyintézés egyelőre nem hozza lázba az ügyfeleket, ahogyan arra sem fordítanak figyelmet, hogy milyen működési formában végzi biztosítói tevékenységét az adott cég. (2. diagram)

Pedig ez utóbbi tényező korántsem jelentéktelen, amint azt a MÁV ÁB Egyesület esete is megmutatta. Kérésünkre a BellResearch annak is utánajárt, hogy miként vélekedik a gépjármű-tulajdonos közvélemény a MÁV ÁBE csődhatásáról. A válaszadók több területen is pozitív változásra számítanak. Egyrészt a személyes felelősség szintjén, azaz az ügyfelek körültekintőbben választanak szolgáltatót a jövőben. Másrészt a hivatali, szabályozói intézkedések szintjén bizakodóak, azaz a biztosítók állami ellenőrzésének javulását remélik. (3. diagram)


A legolcsóbb a legjobb?
Az internetes díjszámítás megteremtette az ajánlatok gyors és kényelmes összehasonlíthatóságát. Helyesebben: inkább csak az árakét. Az online kalkulátorok a legalacsonyabb díjat hozzák felül, a legmagasabbat alul, alkalmazkodva a „legolcsóbb mindet visz” elvhez.

Váltsunk vagy maradjunk? 1

Sokan gondolják úgy, hogy az állami felügyeletet ellátó PSZÁF szűrje ki a komolytalan indulókat, az engedélyükkel működők közül a legrosszabbul szolgáltató is jó lesz, ha olcsó, mert a kötelező úgysem annak fizet, aki kötötte, hanem az ütközésben vétlen másik autósnak. Ez azonban rossz gondolatmenet.
Egy rossz hírű, a kárkifizetésekkel csúszó, alig elérhető, a javítóműhelyekben ellenszenvvel fogadott biztosító esetén a lezúzott kocsi tulajdonosa rendőrt hív helyszínelni akkor is, ha egyértelmű a felelősség. A mások rovására spóroló autóstárs a balesetért szabálysértési bírságot kap, elmegy az ideje a helyszíneléssel. Mi több, összeakadhat olyasvalakivel is, aki vadnyugati módszerekkel, „saját hatáskörben” kényszeríti ki az okozott kár megfizetését. A baleseti bejelentőn mindenkinek ott van a címe…

Az általunk okozott kárért 1,5 milliárdos értékhatárig helytálló felelősségbiztosító kiválasztása valóban felelősséggel jár. Érdemes a stabil hátterű, hosszabb ideje a piacon lévő társaságokat előnyben részesíteni, ha a díjkülönbség negyedévenként nem több mint néhány liter benzin ára.


Váltsunk vagy maradjunk? 1

Átláthatatlan kedvezmények
Többtucatnyi, egymással összevonható kedvezménnyel teszi vonzóbbá ajánlatait a kötelezőben utazó, összesen 14 biztosító és biztosítóegyesület. Az engedmények mértéke néhány százaléktól tíznél is több százalékig terjed. Egy részük a régi ügyfeleknek nyújtott hűségdíj.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik