Élet-Stílus

Ülésrend

Április elejétől egész Európában változtattak a gyermekülésekkel szemben támasztott követelményeken. Ezentúl már nem használhatók az ECE 44/01-es és 44/02-es szabványnak megfelelő gyermekülések, mert nem eléggé biztonságosak. Helyettük a 44/03-as, illetve 44/04-es jelzésű ülések kötelezők

Minden gyermekülésen kell lennie egy narancssárga címkének, azon a karikában lévő nagy E betű és a mellette lévő szám jelöli a tesztet végző országot (például: 1-es Németország, 2-es Franciaország), de az alatta lévő nyolcjegyű szám első két számjegye az érdekes, abból derül ki, hogy szabványos ülésünk van-e. Ha 03-mal, 04-gyel kezdődik, nincs baj, ha 01-gyel, 02-vel, akkor cserélni kell. Mindenesetre az elavult üléseket legalább 13 évvel ezelőtt gyártották, így mostanában eléggé valószínűtlen, hogy hasonlót találunk a boltok polcain.

Melyik legyen?
Mielőtt nekivágunk a vásárlásnak, érdemes az interneten utánanézni az áraknak. Néhány külföldi, törésteszteket végző oldal eredményeit sem árt átfutni. Aztán nagy levegő, és indulhat a hosszadalmas vásárlás, kézben a feladatért igen csekély mértékben rajongó leendő tulajdonossal.
A kicsit mindenféleképpen vigyük magunkkal! Hiába néztük ki a legkiválóbb teszteredményekkel büszkélkedő típust, ha a baba láthatóan – vagy hallhatóan – nem érzi benne jól magát, semmiféleképpen ne vegyük meg.

Ülésrend 1

Egy menet közben egyfolytában síró gyerek ugyanis hamar közveszélyes sofőrré változtathat bármely béketűrő szülőt, és ez egyértelműen a biztonság rovására megy. Így pontozódott ki esetünkben a világ egyik legbiztonságosabbnak tartott ülése is. A többszörös tesztgyőztes alkalmatosságban ugyanis alig tud megmozdulni a kis utas. Nyugodt gyermekkel azért érdemes kipróbálni, hátha mégis…

A tapasztalt, hozzáértő eladók aránylag hamar lebeszélik a vevőt a költséghatékony, kettő az egyben megoldásnak számító, 0–18 kilogrammos kategóriáról – ezt menetirányba és fordítva is be lehet szerelni. Ne gondoljuk, hogy csak a nyereségvágy fűti őket: hátrafelé néző ülésből szinte lehetetlen olyat találni, amely 9 kilogrammos tömegig megfelelő lábteret kínál a babának.

Az eladók a legtöbb helyen türelmesek, pedig még ha többé-kevésbé tudjuk is, mit szeretnénk, és mennyi pénzt szánunk rá, akkor sem lesz gyors menet a vásárlás.
A néhány kiválasztott példányt az üzletben található autóülésbe is érdemes belepróbálni, ahol kiderülhetnek a faramuci beszerelés okozta nehézségek.

Ülésrend 1

A jó drágább
Ha az első vizsgán átment az ülés, vásárlás előtt feltétlenül próbáljuk bele a saját autóba is. Jobb, ha fizetés előtt derül ki, hogy esetleg mégsem úgy dönthető, ahogy szeretnénk, vagy egyszerűen nem lehet kényelmesen beszerelni.
Mivel az Isofix rögzítésű ülések jobb eredménnyel szerepelnek a törésteszteken, így első körben érdemes közülük válogatni. Sajnos ezek mind sokkal drágábbak, mint biztonsági övre felfűzött, hagyományos rögzítésű társaik. Esetükben átlagosan 30–40 ezer forintos felárral lehet számolni.

Az Isofix az egész világon szabadalmaztatott gyermekülés-rögzítő rendszer fantázianeve. Legnagyobb előnye, hogy szinte teljesen hibabiztos, a sokszor agyonbonyolított, komoly kézügyességet feltételező biztonsági öves bekötésekkel szemben lehetetlen helytelenül becsatolni.

A vezető melletti első és a hátsó ülések párnái között megbúvó, és a hátsó sorban gyakran fent is található fém rögzítőfülek stabilabban rögzítik az ülést, és az övvel ellentétben balesetek során sem nyúlnak meg. Aki nem tudja, hogy autójában vannak-e Isofix-rögzítőpontok, nézze meg az ülések körül található szabványos jelzéseket, vagy olvasson utána a jármű kezelési könyvében. De a forgalmazó is biztosan tud segíteni a kérdés megválaszolásában.

Levehető előlap
Fontos szempont lehet még, hogy ha autózás közben elnyomja az álom a kicsit, akkor mennyire és milyen bonyolult módszerrel lehet alvópózba állítani a babaülést. Ezt azért tartjuk fontosnak, mert ha elalszik a csöppség, akkor könnyen előre, oldalra billenhet a feje. Ezt pedig nézni is rossz. Ha eléggé megdönthető az ülés, akkor a poronty a fekvő pozícióhoz jobban hasonlító helyzetben álmodhat tovább utazás közben. A nyugodtan alvó kicsi pedig a szülő kedvence.
De azt is meg kell említeni, hogy a teszteken kimagaslóan jól szereplő típusok egyike sem dönthető túl vízszintesre, s ez nem véletlen. Egy ülés vagy nagyon kényelmes, vagy nagyon biztonságos…

Manapság alig találni olyan gyermekülést, amelynek borítását kisebb-nagyobb harc árán ne tudnánk lefejteni a vázról, hogy a kisgyermekeknél kivédhetetlen apró malőrök nyomait eltüntethessük.

A legtöbb ülés huzata 30 fokos vízben kézzel mosható, de találtunk nehezen karbantartható, bőrkárpittal bevont darabokat is. Ezektől érdemes óvakodni, ha a praktikusság is számít.
A feladat adva van: a gyermek már belenőtt abba a korba,
hogy autóban is biztonsággal ülhet arccal előre, így elérkezett a megbízható gyermekülés vásárlásának ideje. Nehéz küldetés, hogyan lássunk neki?

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik