Újat vagy használtat? Sajnos nem lehet egyszerűen igennel vagy nemmel felelni, muszáj kicsit töprengeni rajta, mérlegre tenni, kinek mi fontos.
Elsőként azt érdemes eldöntenünk, hajlandóak vagyunk-e tétlenül százezreket, sőt milliókat bukni egy új, márkakereskedésből vásárolt autón, elszenvedni, hogy 2-3 év alatt 30 százalékot is elveszítünk annak újkori értékéből. Ha igen, cserébe vigasztalódhatunk a garanciával – ami csak a kötelező szervizek rendszeres betartásával jár –, az „újautó-szaggal”, valamint a szomszédok irigykedésével.
Bármennyire is meglepő, márkakereskedői tapasztalatok alapján utóbbi igen erős szerepet játszik a vásárlásnál ma Magyarországon. Az autósok nagy része csöppet sem a valós igények szerint választ, sokkal inkább a külvilágnak, jellemzően mindig egy számmal nagyobb kategóriából.
Olcsóbb, de kockázatos
Amennyiben nagyobb autóra gondolunk, különösen érdemes körbenézni a használtpiacon. Ezt persze nem kell szó szerint érteni. Az autópiacokon, a murvával felszórt használtautó-telepeken és a telephely nélküli neppereken kívül létezik más alternatíva is.
Az új autókat forgalmazó importőrök jelentős része saját, garanciát kínáló használtautó-hálózatot is üzemeltet. A népszerűbb márkák (Ford, Opel, Peugeot) mellett BMW-t vagy akár Mercedest is vásárolhatunk ilyen forrásból. Az ár kicsit magasabb, mint ha magánszemélytől vennénk, viszont jár korlátozott garancia, és az autók is átesnek valamilyen műszaki vizsgálaton, mielőtt kikerül rájuk az „eladó” tábla.
A használt autóknál nem csak a felszereltségbeli árkülönbségek olvadnak minimálisra az évek folyamán, hanem a különböző méretkategóriák közöttiek is. Néhány éves korukban a magasabb kategóriájú autók sokszor nem is drágábbak a kisebbeknél. Egy kombi Opel Astra G áráért Vectra B is akad, a Ford Focus pedig nem mindig olcsóbb a kényelmesebb, biztonságosabb és tágasabb Mondeónál – hogy két gyakori példát említsünk.
Használt autók esetén enyhül az újakra jellemző magas értékvesztés is. De ne legyenek ábrándjaink: az autóvásárlás azért egyáltalán nem jó befektetési forma. Azzal is érdemes számolni, hogy gyakorlatilag zsákbamacskát veszünk, ha a használtpiacról választunk. Ennek kockázatát néhány apró fogással lehet ugyan csökkenteni, de a technika ördöge bármikor közbeléphet.
Hogyan válasszunk?
Nem árt teljes gyanakvással közelíteni a használt autók felé. Ne kövessük el azt a hibát, hogy az autóvásárlás mámorító érzésében nem nézzük meg alaposan azt, amiért széttörjük a családi malacperselyt.
Több szem többet lát alapon érdemes minél több ismerőssel, családtaggal érkezni azt állapotfelmérésére. Nagyobb értékű használt autók esetében mindenképpen javasolt egy márkaszervizben történő átvizsgálás. Jobb ott elbukni 10 ezer forintot, mint hazavinni egy többmilliós roncsot.
Az állapotfelmérésnél fontosabb lépés csak egy van: a próba. E nélkül még makulátlan állapotú autót sem szabad megvenni. Húzassuk ki a motort, indítsuk újra néhányszor, és figyeljünk a visszajelző lámpákra is. Menet közben kapcsoljunk végig minden fokozatot, menjünk kis fordulaton, szimuláljunk minél több életszerű helyzetet az autóval. Drága mulatság a kuplung cseréje, de a féltengelyeké is. Utóbbiakat kitekert kormánnyal való indulással ellenőrizhetjük, ha recseg-ropog, akkor cserélni kell. Érdemes rápillantani a gumikra is, és kalkulálni az esetleges csere költségével.
Spóroljunk az újon is!
Frissen gyártott modelleknél megspórolhatjuk az állapotfelmérés körüli hercehurcát, de egy új autókat forgalmazó márkakereskedésbe se sétáljunk be tudatlanul. Az extrák válogatásakor érdemes fejben tartani, hogy használtan azok szinte semmit sem fognak érni, nincs tehát értelme ész nélkül ikszelgetni.
Néhány kihagyhatatlan alapfelszerelésről viszont nem szabad lemondani pár forintért cserébe, mert ezek segítenek majd az eladásban, és védenek is minket, ha úgy adódna a helyzet. Életek múlhatnak a légzsákok számán, és a menetstabilizáló elektronikán sem érdemes spórolni – ezt egyébként 2012-től kötelező lesz az alapfelszereltség részeként kínálni.
A kényelmi extrák közül nem szabad kihagyni a klímaberendezést, mert anélkül csak nyomott áron tudunk megszabadulni pár év múlva a kocsitól. Ne hagyjuk el a metálfényezést, az évek folyamán láthatóan szebb marad, mint a hagyományos, felármentes fényezés.
Új autóknál mindenképpen érdemes figyelni az akciókat, több kereskedőtől is ajánlatot kérni, utánamenni a kedvezményeknek. Nagyobb engedményekre van kilátás tavasszal, amikor az előző évből megmaradt autókat árusítják ki, valamint szeptemberben, amikor az új modellév miatt eljön a készlettisztítás ideje.
Kímélheti a pénztárcánkat az is, ha raktári autót választunk. Ezekhez nem lehet ugyan extrát rendelni, de a kereskedések próbálnak szabadulni tőlük, amit jellemzően árkedvezmény formájában érvényesíthetünk.
Idegeskedéstől és szervizköltségektől kímélhetjük meg magunkat, ha nem egy frissen megjelent modell mellett voksolunk. Az évek folyamán mindig kiderül néhány apró hiba, ezeket általában a 3-4 évnyi gyártás után esedékes modellfrissítéssel szokták korrigálni. Érdemes kivárni.
Mit mutat a kilométeróra?
A hazai használt autók nagy részében jóval kevesebbet mutat az óra, mint a valós futásteljesítmény. Vannak árulkodó jelek, amelyek turpisságra utalnak. Ha van szervizkönyv, akkor érdemes az abban szereplő márkaszervizre rácsörögni, hátha tudnak valamit az autóról. Az óra tekerésére utalhat a rongyosra és puhára ült vezetőülés is, a cafatokban lógó váltóborítás, az elkopott kormány és pedál. Persze egy ügyes kereskedő ezeket pontosan tudja, és egy nagyobb értékű autónál költ arra, hogy vadonatúj kormányt, váltógombot és pedálgumit vegyen. Épp ezért az is gyanús…
A túlságosan visszatekert kilométeróra egy többéves turbódízelnél okozhat igazán kellemetlenséget, amikor több százezres szervizszámla szembesíti az igazsággal a gyanútlan új tulajdonost.
Az új autókat forgalmazó importőrök jelentős része használtautó-hálózatot is üzemeltet.
Használt autót külföldről
A regisztrációs adó bevezetése előtt volt igazán nagy üzlet külföldről hozni használt autót, de most is megérheti, akár saját részre is. Tőlünk nyugatabbra az itthoninál nagyobb eséllyel foghatunk ki jó állapotú használt kocsit, olyat, amelyiknek nincs ki a futóműve a gyatra útminőségtől, gyakoribb és igényesebb szerviztörténetet igazol, és jó esetben nincsenek eltitkolt problémái sem. Mindezt egy kis szerencsével a hazainál kedvezőbb áron.
Az Európai Unión kívülre nem érdemes menni, mert a magasabb szállítási költségek mellett büntetővámok is emelik a bekerülési értéket. Az eltérő szabványok miatt még a forgalomba helyezéssel is gondban lehetünk. Ha mégsem tudunk ellenállni a sokszor filléres tengerentúli áraknak, érdemes Amerika helyett először Kanadában körülnézni, mivel ott az Európában is használatos SI mértékegység a hivatalos. Így nem kell mérföldből és Fahrenheitből számolgatnunk az aktuális sebesség- és hőmérsékletértékeket.
Jó tudni, hogy az amerikai autók nem a megbízhatóság mintaképei, valamint ezzel összefüggésben azt is, hogy a garanciát nem tudjuk itthon érvényesíteni az Európán kívül vásárolt modellekre. Akkor sem, ha Európában is forgalmazzák az adott modellt!
Az unión belül ilyen gondunk nem lesz, de akár egy, a garanciális életkorból kicsúszott, makulátlan minőségű használt autót is kifoghatunk a környező nyugati országok valamelyikében. A legfőbb buktató, ezzel együtt a legnagyobb visszatartó erő, a nyelvi nehézség és a távolság némi bátorsággal vagy segítséggel kompenzálható.
Külföldön a kisebb kereskedések ugyanúgy nem szívbajosak, mint idehaza, ha egy hiba eltitkolásáról van szó. Így ott fokozottan ajánlott a megbízható márkakereskedések használtkínálatából választani.
Ugyanígy óvakodjunk a netes autóbeszerzésektől is. Arrafelé az itthoninál több az online szélhámos. Ne higgyünk az átlag alatti árakon kínáló hirdetéseknek, és még csak foglalót se utaljunk előre, bármennyire meggyőző is a tulajdonos.
Az otthontól távol nehezebb a futott kilométerek ellenőrzése is, így ha van rá mód, ugyanúgy járjunk el, mint ahogy itthon tennénk. Keressük fel a legközelebbi márkakereskedést, és végeztessünk állapotfelmérést.
A beszerzés költségébe kalkuláljuk bele a többnapos időveszteséget, ami még tovább növeli az adminisztráció, az utazás és a forgalomba helyezés költségét. A magyarországi üzembe helyezés miatt már nem kell aggódnunk, európai uniós autók esetében kifejezetten gyorsan rendezhető a papírmunka, és máris magyar rendszámmal róhatjuk az utakat. Persze csak azt követően, hogy kifizettük a károsanyag-kibocsátás és az életkor alapján meghatározott, tetemes mértékű regisztrációs adót.
Az óra tekerésére utal a rongyosra ült vezetőülés,
a cafatokban lógó váltóborítás, az elkopott kormány és pedál.