Élet-Stílus

Mindjárt az élre?

Kisebb, formásabb, kevésbé hivalkodó – a gyorsan népszerűvé vált Q7 kistestvére új szegmensben indul harcba a piac meghódításáért. A német SUV sokkal közelebb áll a személyautókhoz, mint a terepjárókhoz, de vevőit ez aligha zavarja.

Viszonylag fiatal még a prémium kompakt szabadidőjárművek műfaja, s a BMW-n kívül csupán tengerentúli márkák képviseltették magukat ebben a szűk szegmensben. Az idei év azonban robbanásszerű gyarapodást hoz az osztály létszámában, az újonnan érkezők élén – legalábbis ábécé-rendben – az Audi Q5 áll. Az ingolstadti SUV megjelenésében inkább a sportos személyautók, mintsem a valódi terepjárók stílusjegyei érvényesülnek. Hatásosan és jó ízléssel ötvözi a márkatárs limuzinok, illetve a nagy testvér Q7 dizájnelemeit, de összességében jóval kevésbé tolakodó az utóbbinál.

Volna pedig mire büszkének lennie: 4,63 méteres hosszával, valamint 2,8 méteres tengelytávjával kategóriájának egyik legtermetesebb tagja, még ha ezt a karosszéria jól eltalált arányainak hála, nem is ordítja világgá. Ezek után már az sem meglepő, hogy a beltér kivételesen tágas (különösen, ha teljesen hátratoljuk a felárért kapható, állítható hátsó üléssort), ám erre a márka ismerői már a műszerfal láttán rájöhettek: azt ugyanis teljes műszaki alapjaival egyetemben az extra kényelmes A4-estől örökölte a Q5.

Mindjárt az élre? 1

Ez egyben a személyautókhoz mérhető dinamizmus és menetstabilitás záloga is, amelyen még a magasabb tömegközéppont sem változtat érdemben. A Q5 az opciós adaptív lengéscsillapítás nélkül is kezesen viselkedik. A motorválaszték egyelőre csupán négy tagot számlál, benzinmotorból a kétliteres, turbós 2.0 TFSI, illetve a 3.2 FSI áll rendelkezésre (mindkettő közvetlen üzemanyag-befecskendezéssel), a dízeleket az új, közös nyomócsöves 2.0 TDI, illetve a közkedvelt, háromliteres V6-os képviseli. Ezek 170–270 lóerős teljesítménytartománya, valamint a választékot gazdagító, dupla kuplungos sebességváltó jól érzékelteti, hogy elsősorban aszfaltra, azon belül is autópályára szánták alkotói a Q5-öst.

Ennek ellenére tartoztak annyival a quattro hagyományának, hogy ütőképes összkerékhajtást szereljenek az autó alá.
A Torsen-C differenciálműre épülő rendszer alaphelyzetben a nyomaték 60 százalékát juttatja a hátsó tengelyre, ez normál útviszonyok között sportosabb viselkedést engedélyez; a vezérlés a tapadás függvényében +/–25 százalékban képes módosítani a hajtás elosztását. Ez kedvezőtlen időjárási viszonyok között éppúgy bőségesen elegendő, mint könnyű terepen vagy vontatás során – utóbbi alkalmával egyébként az utánfutó-stabilizátor is hasznos szolgáltatás. Felező hiányában azonban komoly terepkunsztokra nem alkalmas a jármű, még ha tisztességes terepszögekkel ruházták is fel, illetve ereszkedésszabályozást is kapott. A Q5 elsődleges feladata a tehetős vásárlók szabadidős tevékenységeinek mind tökéletesebb támogatása; ezt szolgálja a modell leginkább innovatív funkciója, a tetősínbe épített érzékelő is, amely kerékpártartó vagy síbox felszerelése esetén szigorúbb programra kapcsolja a menetstabilizáló elektronikát.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik