Élet-Stílus

Húzós összegek

Sokan hajlamosak azt gondolni, hogy az autózás költségei kimerülnek a benzinszámláknál. Ez persze koránt sincs így, de vajon van-e róla fogalmunk, mekkora kiadásokkal kell számolnunk az első öt esztendő alatt?

Az ingatlan után valószínűleg az autóvásárlás a legtetemesebb kiadással járó anyagi vállalkozásunk. Azt evidens módon kezeljük, hogy a beruházás legalább három, de inkább öt évre szól, így mérlegeljük az összeget, amit megengedhetünk magunknak. Általában nem is egyben, hanem induló- és törlesztőrészletek formájában. Így már nem is látszik annyira veszélyesnek. De ha pontos képet akarunk alkotni arról, ami ránk vár, az öt év járulékos költségeinek számba vételéről sem kellene megfeledkezni.

Adók
Az autós életének legfőbb megkeserítője az állam. Végtelen mennyiségű, frappáns nevű adónemmel kell megismerkednie az autótulajdonosnak – a teljesítményadótól egészen a garázsadóig. Szintén megúszhatatlan kiadást jelent a kötelező felelősségbiztosítás, amelyből ugyan évi tizenhatezres is van, de a határ a csillagos ég – gyakori törésekkel még azon is túl.
Még nincs vége a sornak, hiszen egy zöldkártya, műszaki vizsga belecsúszik az öt évbe, ha pedig öregebb autó fenntartási költségeit nézzük, akkor szerencsétlen esetben háromszor is megjárhatjuk a purgatóriumot. Alkalmanként 15 és 30 ezer körüli áron, attól függően, mennyit számolnak hozzá a fix árhoz a szervizben átvizsgálás, ellenőrzés címszóval.

A zöldkártya a kétütemű, benzinüzemű autóval rendelkezőknek a legolcsóbb, 2900 forintot kell fizetniük, míg az összetettebb lelkivilágú járgányok környezetvédelmi felülvizsgálata 8000 forint is lehet. Erre rájön még az igazolólap kiállításának díja.
Állami sarcok: 300 000 forinttól
Húzós összegek 1

Szerviz
Mind közül talán a legfájdalmasabb, legszembeötlőbb kiadás. Új autót az előírt gyakorisággal márkaszervizbe szokás vinni, azok pedig nem az olcsóságukról híresek. Elvben persze vihetjük fillérekért független szervizbe, de mi ezt nem tennénk. A kisebb, olaj- és szűrőcserés aktusokat talán még rábízhatjuk, de nagy eséllyel egy vezérműszíjcserére is sor kerül ennyi idő alatt, azt már nem nála végeztetnénk el. Ha még többet spórolnánk, az olajcserét akár saját kezűleg is megoldhatjuk.
Szerviz: 50 000–400 000 forint

Takarítás
Sajnos itt sem írhatunk egy nagy kerek nullát a kiadási oldalra. Még akkor sem, ha valamilyen oknál fogva egyszer sem mosnánk le öt év alatt az autót. Ide számítottuk az ablakmosót is, amit ugye néha muszáj venni, mert elfogy. Ha szép, tiszta, kellemes illatú autóban érezzük jól magunkat, kéthetente biztosan meg kell látogatnunk egy autómosót. Itt a külső-belső tisztításért 3-4 ezer forintot kérnek el. Minimumként a benzinkutak mosójában elkövetett saját kezű tisztítás 300 forintját vettük alapnak. A vasárnapi családi autópucolást nem próbáltuk görcsösen forintokra váltani.
Autómosás, takarítás: 18 000–360 000 forint

Autópálya
Autópályán autózni jó, gyors és biztonságos dolog. Ellenben nincs ingyen. Évente kétszer talán mindenki rákeveredik valamelyik sztrádára, így a minimumot is így kalkuláltuk. A másik végletet pedig az állandóan éves bérlettel autózók adták, akik minden esztendőben kifizetik a most éppen 37 200 forintos, egész esztendőre szóló jogosultságot.
Autópálya-matrica: 25 500–186 000 forint

Üzemanyag
Az öt év alatt megtett kilométerek számát nehéz megjósolni. Mi durván évi 20–25 ezres futással számoltunk, napi munkába járással, kéthetente vidéki rokonlátogatással. Természetesen vannak ennél jóval többet és kevesebbet futott autók is, de az állandóan, havonta 5000 kilométert hajtott vagy éppen a garázsból csak a napra kitolt nyugdíjas Suzukikat nem vehetjük átlagosnak.

Ekkora távon a közepes méretű járgány 7 liter körüli fogyasztással 525 000 forintnyi üzemanyagot éget el. A 20 literes fogyasztású monstrumok benzinéhségének fedezésére elmehet másfél millió forint is.
Benzin: 525 000–1 500 000 forint

Gumi
Manapság télen nem illik nyári gumival autózni, ennek fontosságát nem győzik hangsúlyozni az autós újságok, szakértők. Öt év alatt elképzelhető, hogy az eredeti mellé csak egy téli és egy nyári garnitúrát kell vásárolni, de bátran számolhatunk két télivel is. Ezek nem kis tételek, még akkor sem, ha átlagos méretű abroncsokat kell vennünk. Ha pedig sportkocsira keresünk extra széles, különleges téli gumit, akkor bizony nagyon mélyen bele kell nyúlnunk a zsebünkbe.
Míg az átlagos méretű, de minőségi téli gumi 8–10 ezer forinttól kezdődik, addig az extra méretek darabjáért akár 140 000 forintot is elkérhetnek. A nyári abroncsok is hasonló árban vannak, talán az indulóár alacsonyabb valamivel.
Gumi: 88 000–960 000 forint

Büntetések
Szeretnénk, ha ez a bekezdés teljesen üresen maradna. Ne tessék száguldozni, szabálytalankodni, kössék be az övet, és legyen meg az összes pótizzó a készletben. Tekintsenek rá a mentőláda szavatossági idejére is, nehogy hasonló apróság miatt bukjuk a sorvégi nullát!
Büntetések: pontosan 0 forint

Parkolás
Optimális esetben parkolásért egy fillért sem fizetünk, csakhogy a való világban ennél biztosan többet költünk évente, hiszen egyszer-egyszer biztosan fizetős övezetben van dolgunk. Azt feltételezzük, hogy a parkolóőrök szinte sosem találnak rajtunk fogást, de öt év alatt egyszer mégis lehetnek ők a gyorsabbak, így egy büntetést is belekalkuláltunk a parkolásra szánt összegbe.

A költségvetés optimálisan havi egyórányi parkolást tartalmaz, míg a másik végletet, a céges parkolást és heti két óra fizetett parkolást számol.
Parkolás: 21 000–159 000 forint

Elértéktelenedés
Végül pedig egy szintén nehezen forintra váltható tétel következik: az értékvesztés. Erről szintén hajlamosak vagyunk megfeledkezni, amikor egy autó költségeit összeírjuk, pedig öt év távlatából szép kis summa jön belőle össze. Új, frissen kijött modellnél nehéz előre megjósolni, mennyire tartja majd az árát – ez függ a típus megbízhatóságától, népszerűségétől egyaránt.
Szabályként azonban elmondhatjuk, hogy idehaza a VW-csoport típusai mellett a Toyota és a Mercedes tartja a legjobban az értékét, míg az olasz, francia, koreai márkák gyorsabban elértéktelenednek. Szintén könnyebb jó áron eladni a kis benzines és a közepes dízelmotoros autókat, egyúttal óvakodjunk a cégautóként is kedvelt típusoktól.
Értékvesztés: az autó árának 30–70 százaléka

Summa
Öt év alatt szerencsétől és egyéni vérmérséklettől függően 730 400 és 3 573 000 forint közötti lehet az az összeg, amely az autó árán felül biztosan elmegy ilyen-olyan, autózáshoz kapcsolódó kiadásokra. A havi részletek mellett erre is kellene figyelni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik