A Jaguar autóival eddig az volt a helyzet, hogy gyönyörűek voltak, de sokszor elromlottak, ezért a megszállottan márkahű vevőkön kívül sokan elfordultak ezektől a modellektől. Az utóbbi időben javult a megbízhatóság, most viszont mintha a formatervezők vesztették volna el a fonalat – az XF szakított a márka nemes hagyományaival, a modernizálás során feláldozta a jellegzetes Jaguar-formát. Az XF tervezője ugyanaz volt, aki a legutóbbi Aston Martin-modelleké, a rokonság különösen a kocsi hátulján látható.
Az utastérben is ez a hatás és szándék érződik: igaz, hogy fabetét még van bőven az XF-ben, de a műszerfal és a középkonzol kialakítása sokkal inkább németes hatást tükröz. A kupészerű vonalvezetés ellenére a belső térben nincs helyszűke, legfeljebb a keskeny oldalablakok keltette bezártságérzés miatt panaszkodhatnak a hátsó utasok.
A Jaguar kénytelen más gyártókra támaszkodni a motorkínálat kialakításakor. Valamire való modell manapság Európában nem rúghat labdába dízelmotor nélkül, ilyen pedig az angoloknak nincs. Ezért az XF 2,7 literes, V6-os gázolajos gépe a Peugeot-tól érkezik. A 207 lóerős masina megállja a helyét a súlyos XF-ben, sőt a vezető komfortja sem csorbul a dízelmotor miatt, mert ez a gép is csak hatfokozatú automatikus váltóval kapható. A legkisebb benzines is V6-os (3,0 literes 238 lóerővel), majd következik a két 4,2 literes V8-as csúcsmotor; a szívóváltozat is bivalyerős (298 LE), de az igazán vérpezsdítő tempót a kompresszoros, 416 lóerős géppel lehet diktálni.
Az utastérben számos különleges megoldással találkozhatunk. A Drive Selector nevű szerkezet igazi high-tech megoldás: beszálláskor az XF „Start” gombja vörösen villog. Ha a vezető megnyomja, akkor a Drive Selector könnyűfém sebességválasztó forgatógombja kiemelkedik és a tenyerébe simul. Ezzel egy időben a szellőzőrácsok is előbújnak rejtekhelyükről, és nyitott, használatra kész pozícióba állnak, a navigációs rendszer kijelzőjén pedig megjelenik a kezdőlap. A Jaguar Drive Selector, szakítva minden hagyománnyal, új megoldás az automata sebességváltók világában. Forgómozgása könnyed és precíz, a vezető az üzemmódot a tárcsa forgatásával választja ki.
Érdekes módon a dízelváltozat ugyanannyiba kerül, mint a legkisebb benzines – a két alapmodellért egyaránt 13,6 milliót kérnek el. Mindkét motor rendelhető gazdagabb felszereltséggel is, ekkor további 1,3 milliót kell kifizetni. A V8-as benzinesek ára 20 millió körül mozog, így a Jaguart biztosan nem ezek a változatok mentik meg.