Sűrű a mezőny, a magyar piacon 37 különböző típust találtunk a kisautókat számba véve, míg eggyel feljebb, az Opel Astra-méretű autók között csak huszonkilencet. Pedig az alsó középkategóriában az Alfa Romeótól a Volvóig szinte minden gyár jelen van.
Nissan Micra
Jövedelmezőségi szempontból nehéz megérteni ezt a nagy taposást a kicsik között. Műszakilag és a felszereltségben majdnem ugyanazt a színvonalat kell elérhetővé tenni, mint a drágább autóknál (magas szilárdságú karosszéria, függöny- és térdlégzsák, automatikus légkondicionáló, menetstabilizáló elektronika, tisztességes zajcsillapítás), az árrések viszont szerényebbek. Egy jó kisautó azonban befektetés is a jövőbe. Ha ez élete első új autója, az elégedett tulajdonos gyakorta vált az adott márka magasabb kategóriájú modelljére.
Kettő alatt, nyolc felett
Árban igencsak széles a spektrum a kisautók világában. A legolcsóbb az erősen akciós áron, 1,7 millióért kínált Chevrolet Spark 0.8 Direct, a legtöbbe az alig valamivel nagyobb, de merőben másként pozícionált MINI Clubman kerül. A 211 lóerős John Cooper Works sportváltozat listaára 8,2 millió forint. Az új kisautók között a 2,5 milliós lélektani határ és 3 millió forint között válogattunk nőiesnek gondolt modelleket. Ifjú és jól kereső hölgyeknek, akik évekkel a gyermekvállalás előtt állnak, stílusos választás egy Fiat 500. Az új modellt patinás elődje után 50 évvel, 2007-ben mutatta be a gyár. Nem kevesebb, mint 542 936-féle kivitel állítható össze az extrák, a színek és a két benzines, illetve az egy dízelmotor kombinálásával. Mivel a Fiat nem tud eleget gyártani belőle, ne számítsunk súlyos árengedményekre! Légkondival az 500-as enyhén túllépi a hárommilliós határt, és csak az 1,2 literes motor jön ki belőle, de egy Fiat 500 még 69 lóerővel is feldobja a mindennapokat.
Olaszt? Japánt? Németet?
Peugeot 308 SW
Olaszország mellett Japán is nagyhatalom a kisautók világában. A Toyota Yaris az 1,3 literes benzinessel remek választás, de erősen túllóg a kereten. Így a jóval olcsóbb Nissan Micra képviseli a szigetországot.
Formailag a korosodó Nissan huszonéves lányokat és tapasztalt családanyákat is meg tud győzni. Kényelme hosszabb utakon elmarad a modernebb és nagyobb konkurensekétől, de rövidebb távokon elemében van.
A 80 lóerős benzines igen takarékos, mégis tele van élettel. A csúsztatható hátsó üléssel tágasabb lábtér vagy bőségesebb csomagtartó alakítható ki, a parkolást megkönnyíti a rövid kasztni és a két látványos buborék az első fényszórók felett. Női szemmel további előny a műszerfal lapos teteje, ahonnan nem esik le a retikül, és természetesen van sminktükör is.
Komolyabb és felnőttebb autó az Opel Corsa, amely szintén a hölgyvásárlók kedvencei közé tartozik. Szolid külsejű, masszív és sajnos nehéz darab, egyfajta megállapodottságot sugall. Fő erénye a tágasság és a kompakt autókéhoz mérhető kényelem: még fűthető kormánykerék is kapható hozzá, ami a luxusmodellek privilégiuma volt.
Toyota Yaris
Eléggé halovány, de városi forgalomban valahogy megállja a helyét az 1,2 literes benzines. Akinek nem elég a harmatos teljesítmény, az válthat az árlimitünkön felüli 1,3 literes dízelekre vagy az 1,4-es benzinesre.
Többet, alig drágábban
Azonos felszereltség esetén nem annyival drágábbak a kompakt autók a kicsiknél, amennyivel többet nyújtanak. Sok kiskocsiba esélyünk sincs betenni egy összecsukott babakocsit, ezért érdemes lehet egy kategóriával feljebb is szétnézni. Itt is léteznek feltűnő modellek, például a Dodge Caliber, a Fiat Bravo és a SEAT Leon.
Aki régóta nem ült dél-koreai autóban, el sem hiszi, hol tart a Kia Cee’d és a Hyundai i30. Az értékesítésekben nem, de itt most az utóbbi a befutó, mert kimagasló az ár-érték aránya – elsősorban a 90 lóerős dízellel. Nincs olyan tulajdonsága, a komforttól a térkínálaton és az anyagminőségen át a gazdaságosságig, amibe belekötnénk. A nyomott listaárakból is sokat engedett a vezérképviselet, eltüntetve a dízelmodellek felárát a benzinesekkel szemben.
Hasonló színvonalat, de elegánsabb emblémát nyújt a Mazda3, amely magasabb árát jobb értéktartással hálálja meg. Azon ritka japán autók egyike, amelyek valóban Japánból érkeznek, nem pedig török vagy brit üzemből. A gyártási helyszínt nem szabad túlértékelni, de a Mazda3 kifogástalan pedigréjén kívül szép és tágas belső teret, valamint feltűnően jó futóművet is ad.
A négymilliótól kapható 105 lóerős benzinest árban 450 000 forinttal haladja meg a 90 lóerős dízel, ez már megfontolandó. A Mazda jövőre leváltja kompakt autóját, érdemes lehet megvárni a kifutásával érkező engedményeket.
Jelenlegi favoritunk a jóravaló kompakt autók között a Ford Focus, a Mazda3 rokona. Lényeges előnye a távol-keleti típusokkal szemben, hogy egyenként kiválaszthatók hozzá az extrák, nem kényszerít drága kivitelekre, ha ülésfűtésre vagy tolatóradarra vágyunk.
A Ford vezetési élményben annyira jó, hogy megfontolt tempónál is kidomborodik a fölénye a legtöbb vetélytárssal szemben. Az 1,4-es benzines renyhe, és gyakorlatilag annyit fogyaszt, mint az 1,6-osok, ezért utóbbiakat javasoljuk, de az akcióknak köszönhetően a dízelek is elérhetők jutányos áron. Az értéktartást rontják a flottaeladásokban dömpingáron kiszórt autók, de a Focus az állandó engedményekkel mégis jó vétel.
Ha nagy a család
Többgyermekes édesanyáknak ezek az autók nemigen felelnek meg. Egy szükség esetén hétüléses autóba azonban nemcsak a saját utódok, hanem a szomszédok, barátok gyermekei is elférnek, akik remélhetőleg viszonozzák majd a szívességet.
A kombik között a Peugeot 308 SW-ből választhatunk 5+2 ülésest, de a leghátsó sor itt tényleg csak a kicsiknek szól.
A kompakt egyterűek mezőnyében a Citroën Grand C4 Picasso egyszerre különleges és praktikus. Üvegtetővel igazán vonzó a Citroën családi autója, franciásan sikkes, a családi hátasok között extravagánsnak ható karosszériája okosan végiggondolt belső teret rejt. Rendkívül könnyen és jól variálható az utastér, s ez nem merül ki a csomagtérpadlóba rejtett 6. és 7. ülés elrejtésében és elővarázsolásában. A középső sor ülései is könnyedén csúsztathatók-dönthetők-kivehetők.
Mazda3
Sajnos igencsak húsosra sikerült az autó, ezt az amúgy erősen húzó dízelmotorok sem tudják palástolni. Árát és fogyasztását a kínálat többi tagjával összevetve az 1,6 literes HDi a kedvencünk 109 lóerővel, a szívó benzinesekkel nem vesződnénk. Ugyanígy elkerülnénk az automatizált kézi váltót, amely automatának nem elég kényelmes, de drágább és bonyolultabb a manuálisnál.
Gyakorlatilag ugyanezt a térbőséget és szállítókapacitást nyújtja a Volkswagen Touran, de merőben más hangulattal.
A játékosság helyett itt a józan formák uralkodnak. A visszafogott formatervű autó belső kialakítása is higgadt. Minél jobban megismerjük, annál több piros pontot véshetünk be a neve mellé. Vezetés közben öröm, hogy minden a helyén van, nem konfrontálódunk sajátságos logikájú megoldásokkal. Jók az ülések, a Touran igényes konstrukciójú kerékfelfüggesztése kényelmes, és a családi batárok között még agilisnak is mondható.
Nehéz jó motort ajánlani, mert a dízelek bikásak és takarékosak ugyan, de feláruk túlzott, és durva a járásuk. Marad a nyomatékos és 140 lóerős TSi, amely a kompresszor és a turbófeltöltő kombinálása miatt műszakilag is értékes, több díjjal elismert motor. Aki nem retten vissza a nehezen emészthető listaáraktól, a márkakereskedésekben konkrét autóra árajánlatot kérve lényegesen barátságosabb összegekkel találkozik.