Élet-Stílus

Cseppek és marslakócskák

Alig másfél évtized alatt szinte a semmiből 17 milliárdosra nőtt az egészségmegőrző készítmények piaca. Hazai és külföldi gyártók, forgalmazók osztoznak rajta.

Már nem kell beérnünk a főként télen–tavasszal népszerű C-vitaminnal vagy a valamivel szofisztikáltabb multivitamin-tablettával: kínál a piac nemcsak korra és nemre, hanem élethelyzetre nézve is speciális egészségmegőrző, zömmel étrend-kiegészítő készítményeket. A gyártók ma már rendkívül széles fogyasztói réteget célozhatnak meg a gyermekektől a várandós kismamákon át a speciális tünetek megelőzésére törekvő felnőttekig és az időskorúakig.

Sok csatornán
A világ vezető gyógyszeripari piackutató és tanácsadó vállalatánál, az IMS Health-nél az egészségmegőrző készítmények magyarországi forgalmát 17 milliárd forintosra taksálják. Nehéz pontosan meghatározni a piac méretét, mivel a vény nélkül kapható gyógyszereken kívül a gyógyszernek nem minősülő, gyógyhatású készítmények, továbbá az étrend-kiegészítők is ide tartoznak. Az előbbi két csoporttal kapcsolatos termékeket az Országos Gyógyszerészeti Intézetnél vizsgálják be és engedélyezik, az utóbbiakat elegendő nyilvántartásba vételre bejelenteni az Országos Élelmiszer-tudományi Intézetnél (OÉTI).

Cseppek és marslakócskák 1

A termékek egy része ráadásul több csatornán jut el a fogyasztókhoz. A vény nélkül kapható gyógyszereket gyakorlatilag patikákban forgalmazzák, de szigorú feltételek mellett, zárt szekrényekben máshol is tarthatják. A gyógyszernek nem minősülő, gyógyhatású készítményeket gyógyszertárakon kívül drogériákban és fitotékákban lehet kapni, míg az étrend-kiegészítőket e helyeken kívül hipermarketek, szupermarketek szabad polcairól és webáruházakból is beszerezhetjük. Jelenleg nincs olyan piackutatás, amely az összes értékesítési csatornát mérné.

Tiltott termékek
Az étrend-kiegészítők alig több mint 20 éve létező termékek.
A hagyományos étrendből hiányzó részek, összetevők pótlására szolgálnak, azaz élelmiszerek. „Tartalmazhatnak vitaminokat, ásványi anyagokat és egyéb élettani hatású vegyületeket” – magyarázza Lugasi Andrea, az OÉTI főigazgató helyettese. Az étrend-kiegészítők piacra kerülését megelőző, kötelező engedélyezést az OÉTI végezte az EU-hoz történő csatlakozásig. Azt követően a hatósági engedélyezés megszűnt.

Az OÉTI nyilvántartása szerint jelenleg összesen 2950 étrend-kiegészítő van forgalomban. 2004-ben még csak 152 terméket jelentettek be, 2008-ban július végéig 632-t. Ez napi átlagban egy-két új termék megjelenését jelenti. A liberalizált piac az étrend-kiegészítők számának ugrásszerű növekedését eredményezte.

Frantisek Cekal: A patikusok nem csak eladják a termékeket, hanem tanácsokat is adnak a vevőknek.

Frantisek Cekal: A patikusok nem csak eladják a termékeket, hanem tanácsokat is adnak a vevőknek.

„Nagyon sok be nem jelentett készítménnyel találkozunk, különösen az MLM-rendszerben, illetve az interneten forgalmazott termékek között” – mondja Lugasi Andrea. Sokszor a fogyasztót megtévesztő állításokkal reklámozzák a termékeket (például: „gyógyítja a rákot”, „egy hét alatt hat kilót fogyhat vele”). Mivel nincs lehetőség a piacra kerülés előtti szakmai értékelésre, előfordulhat, hogy a fogyasztó egészségét veszélyeztető termék is forgalomba kerül az OÉTI, illetve a hatóság tudomása nélkül.

Amennyiben felmerül a gyanú, hogy egy termék egészségkárosító, vagy valamely összetevője étrend-kiegészítőben a fogyasztó számára nem biztonságos, vagy a dózis okozhat bajt, erről az intézet értesíti az illetékes hatóságot. Így történt meg, hogy idén júniusban a Legfelsőbb Bíróság ítélete alapján az ÁNTSZ betiltotta 22, dr. Lenkei Gábor nevével fémjelzett és a Free Choice Kft. termékportfóliójába tartozó étrend-kiegészítő forgalmazását.

Zöld pipa
E problémákat (is) próbálja orvosolni a Magyarországi Étrend-kiegészítő Gyártók és Forgalmazók Egyesülete (Mékisz), amely 2003-as megalakulása óta Horányi Tamás alelnök szerint folyamatosan azon dolgozik, hogy az étrend-kiegészítő készítmények piacán a tisztességes magatartás legyen a meghatározó. Létrehozták az etikai bizottságot, amely gondoskodik arról, hogy az egyesület tagjai, de az egyesületen kívüli piaci szereplők is a mindenkori jogszabályi előírásoknak megfelelően valósítsák meg a fogyasztói tájékoztatást.

Gutta cavat lapidem

A nyomelemeket komplex formában tartalmazó
humángyógyászati készítményt, a később Béres Cseppként közismertté vált
terméket 1972-ben alkotta meg id. dr. Béres József. 1975-ben emiatt
kuruzslás vádjával bűnvádi eljárás indult ellene. 1978-tól mégis
forgalomba kerülhetett a termék, 2001-ben gyógyszerré minősítették,
minden évben több mint hárommillió, 30 milliliteres üvegnek megfelelő
mennyiséget értékesítenek belőle. „Ezzel a termék Magyarország
legnépszerűbb egészségmegőrző készítménye” – állítja Szemán Gábor, a
Béres Zrt. termékmenedzsmentcsoport-vezetője.

A Mékisz negyven cégből álló tagságának részesedése az étrend-kiegészítő készítmények piacán megközelíti az 50 százalékot. Az egyesület elérte, hogy a felelős szakhatóság, vagyis az OÉTI honlapján rendszeres frissítéssel publikálják a Magyarországon bejegyzett étrend-kiegészítő készítmények listáját. Így a piaci szereplők is tudják ellenőrizni a jogszerűen forgalomban lévő készítmények körét. Az OÉTI az étrend-kiegészítőkről szóló, 2004-es ESzCsM-rendelet előírásainak megfelelő termékeket „zöld pipával” jelöli honlapján, ezzel megkülönböztetve az egyéb, nem megfelelő készítményektől.

Magyarországon első
Terjed az egészséges életmód divatja, és az egészségtudatos vásárlók hajlandók mélyebben a zsebükbe nyúlni. Egy doboz „mezei” C-vitamin átlagára idén júniusban csak 670 forint volt, egy 30 darabos doboz Actival 1740 forint. A speciális termékek még drágábbak: egy ugyancsak 30 darabos Béres Egészségtár Porcerőért már átlagosan 2630 forintot fizetünk.

A Béres Gyógyszergyár egyébként piacvezető az egészségmegőrző termékek gyártása és forgalmazása terén – 45 százalékos piaci részesedéssel. Már több mint 50 terméke és közel 100 kiszerelése kapható. Legutóbbi jelentős termékbevezetése a főként vény nélkül kapható gyógyszerekből álló Béres Házipatika-termékcsalád volt. A cég az IMS Health adata szerint a 2007. júliustól a 2008. júniusig terjedő időszakban 1 milliárd 778 millió forintért forgalmazta vitaminkészítményeit a patikákban.

Cseppek és marslakócskák 1

Öt piaci szegmensben sikerült megszereznie a vezető pozíciót. A roboráló szerek piacán a Béres Csepp, a multivitamin-készítmények piacán az Actival-termékcsalád, a komplex kalciumpótló készítményeknél a CalciVid filmtabletta, a C-vitami¬nok között a Béres C-vitaminok, valamint a vitamin- és ásványianyag-bázisú étrend-kiegészítők körében a Béres Egészségtár-termékcsalád tagjai ma Magyarország első számú termékei.

Nemzetközi nevek
A cseh tulajdonban lévő Walmark is jelentős piaci szereplő Magyarországon. Ötödik éve van jelen a magyar piacon, s közben folyamatosan nőtt a forgalma, valamint a portfóliójában található márkák száma. Legújabb termékvonala az Aminostar sportétrend-kiegészítő család, amelynek Magyarországon is disztribútora lett.

Frantisek Cekal június óta a cég új magyarországi ügyvezetője. Elmondta, hogy a termékportfóliójukban található készítmények közül a legnépszerűbbek közé tartozik többek között a Proenzi3 ízületi készítmény és a gyermekeknek ajánlott multivitamin, a Marslakócskák. Tavaly és idén is több terméket vezettek be a piacra, továbbá átvettek egy nagyobb portfóliót a Bristol-Myers amerikai gyógyszergyártól – ez többek között érinti a Septofort készítményt is. Újdonságuk még a Naturline vitamincsalád.

A cég az ízületi bántalmakra ajánlott készítmények szegmensében éllovas a Proenzi3 készítménnyel, az ásványi anyagokat tartalmazó készítmények szegmensében a háromféle ásványi anyagot tartalmazó CaMgZn viszi a prímet, és az egyik új bevezetés, a GinkoPrim is kiváló eredményeket ért el. Mivel a Walmark pénzügyi éve május végén zárul, lapunk zártáig pontos eredményt még nem tudtak mondani, de Frantisek Cekal szerint 800 és 900 millió forint közötti összegre tehető a magyarországi forgalom.

A Walmark étrend-kiegészítőit elsősorban patikákban, illetve gyógynövény-szaküzletekben kínálják, ahol a fogyasztókat a legmegfelelőbben ki tudják szolgálni. „A patikusok nem csak eladják a termékeket, hanem tanácsokat is adnak a vevőknek” – magyarázza Frantisek Cekal.

A dán Pharma Nord cég aranymozsár védjegyű termékei közül a Bio-CLA+T használata hozzájárulhat a test optimális zsír-izomarányának kialakításához. A Bio-Quinone az általános fáradtságot és kimerültséget szhünteti meg, a Bio-Glukozamin az ízületi szövetek megóvását segíti. A legújabb a magyar piacra idén bevezetett, a mikrocirkuláció javítására javasolt Bio-Biloba. A Pharma Nord 1985 óta gyárt és értékesít magas minőségű étrend-kiegészítőket és gyógytermékeket, ezeket 2000 óta forgalmazza Magyarországon is. A Bio-sorozat termékei magas hatékonyságú készítmények, az egészség megőrzésére, az egészséges életmód támogatására és a civilizációs betegségek megelőzésére. Nevükben a „bio” szó az optimális biológiai hasznosulást, felszívódást és hatékonyságot tanúsítja.

A piac további fontos szereplői: a Centrum vitaminjairól ismert Wyeth, továbbá a Naturprodukt Kft. Utóbbi már a dr. Theiss holding leányvállalata. Készítményeit a megelőzés és az egészségmegőrzés jellemzi, például az első immunerősítő, gyógyszernek nem minősülő, gyógyhatású terméket, a Dr. Theiss Echinacea cseppet a vállalat vezette be a magyar piacra.

A cég gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítményeket, az OÉTI listáján „zöld pipával” ellátott étrend-kiegészítőket, belsőleg is használatos orvostechnikai eszközöket, fitoterápiás hatásokon alapuló kozmetikumokat, valamint az élelmiszer kategóriába sorolható, különleges növényi teákat kínál. „Tavalyi forgalmunk 1 milliárd 500 millió forint volt, ebből 20 százalékot hasítottak ki az étrend-kiegészítők” – tájékoztat Révészné Demkó Valéria kontrolling- és marketingigazgató. A cég kínálatában jelenleg 33 étrend-kiegészítő található.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik