Élet-Stílus

Ellist már nem érdeklik a 18 évesek

Írói tapasztalatairól, íróvá válásáról, egy-egy kötet születésének folyamatáról, korábbi köteteiről és a Nullánál is kevesebb folytatásáról beszélt Bret Easton Ellis amerikai író, az MTI-nek adott interjújában.

“Nem érdekelnek többé a 18 évesek, a negyven év körüli emberek világa érdekel most már” – mondta a 44 éves író, aki most készülő, Imperial Bedrooms című kötetében a Nullánál is kevesebb időközben negyvenévessé vált hőseinek történetét folytatja.

A Nullánál is kevesebb, A vonzás szabályai, Az informátorok, a Glamorama és az Amerikai Psycho című köteteire utalva hozzátette: “18 évesekről írtam, amikor annyi voltam, a főiskolásokról írtam, amikor én is oda jártam, aztán huszonévesekről, amikor én is annyi lettem, és így tovább”. Mint mondta, a fiatalabb korosztályokban semmi érdekeset nem lát többé. “Viszont nagyon érdekes 44 évesnek lenni, és megfigyelni, hogy mi történik most az életemben” – hangsúlyozta az amerikai író.

Bret Easton Ellis

Bret Easton Ellis


Első regénye már világsiker


Első, 21 éves korában kiadott regénye, a Nullánál is kevesebb megjelenése után szinte azonnal világsiker lett. Ezzel kapcsolatban felidézte, hogy a mű megírása maga is tanulási folyamat volt, de előtte már három novellát készített. “Az egyik például egy önéletrajzi írás volt, ami arról a nyárról szólt, amikor nagyapám egyik szállodájában dolgoztam pincérsegédként 14 évesen, később azonban rájöttem, hogy az önéletrajzi elemek gátolnak leginkább egy igazi regény megírásában” – emlékezett vissza.

Naplószerű, egyszavas dialógusokat tartalmazó regényei születéséről szólva elmondta: gyakran át- és újraír egyes részeket, hogy a jelenetek könnyednek, erőfeszítés nélkül születettnek tűnjenek. Első regényét például nyolc hét alatt írta meg, de azután két évig javítgatta. Mint mondta, fiatal volt, így rettentő gyorsan, átgondolatlanul írt, ráadásul írás közben folyamatosan speed tablettákat tömött magába. “Ez hiba volt, mert a könyv teljesen kusza lett, a szer megakadályozott abban, hogy koncentráljak” – jegyezte meg.

Az író minden percben író

Ha valaki író, akkor nemcsak akkor az, amikor a számítógép előtt ülve alkot, hanem akkor is, amikor a barátaival találkozik, amikor randevúzik, amikor az ágyban fekve gondolkodik a világ dolgairól. Minden percben író, mindig nyitott a dolgok befogadására, mindig belelát a részletekbe, és néha le is jegyzeteli őket – említette a párbeszédek és karakterek megformáláshoz gyűjtött ötletekről szólva.

A regények narrátorként viselkedő, egyes szám első személyben beszélő főszereplőiről, például Viktorról, a Glamorama fő karakteréről elmondta: egyáltalán nem olyan típusú fickó, mint ő maga de egyszerűen érdekesnek találta, hogy úgy írjon, mint ahogy ő írna. “Az Amerikai Psycho pszichopata sorozatgyilkosával, Patrick Batemannel ugyanez volt a helyzet: nem írok és nem gondolkodom úgy, mint ő, de érdekelt a személyisége, a gondolkodásmódja” – fűzte hozzá.

A forgatókönyv egyszerűbb műfaj

Másik fő tevékenységéről, a forgatókönyvírásról úgy nyilatkozott: forgatókönyvet írni sokkal egyszerűbb, mint regényt, ugyanis nincs már túl sok választás, csak követni kell a formát és ez a munka jól is fizet.

“Sokan ebből élnek, szép házuk van, magániskolába járatják a gyerekeiket, pedig mondjuk húsz év alatt egyetlen forgatókönyvüket sem vitték filmre” – árulta el Bret Easton Ellis, akinek számos forgatókönyve közül csak egyből, saját könyvének adaptációjából, Az informátorokból forgattak filmet, amely nemrégiben készült el.

Az amerikai írónak egyébként több regényét is megfilmesítették: 1987-ben a Nullánál is kevesebb, 2000-ben az Amerikai Psycho, 2002-ben A vonzás szabályai filmváltozata készült el.

Minden könyve magyarul is hozzáférhető

Az 1964-ben született amerikai író első kötete, a Nullánál is kevesebb 1985-ben jelent meg. A két évre rá kiadott A vonzás szabályai, az 1998-as Glamorama, valamint Az informátorok című elbeszéléskötethez hasonlóan Amerika gazdag, fiatal generációjáról, egy jelentős és jelentékeny társadalmi rétegéről fest hátborzongató képet a féktelen orgiák, a kábítószer és az alkohol világában.

Ellis leghíresebb műve az 1991-ben megjelent Amerikai Psycho egy irányt vesztett, erőszakban tobzódó, anyagiasságba fulladó kultúra sötét, kiutat nem mutató, döbbenetes erejű látomása. Az Amerikai Psycho folytatása az író legutóbbi, 2005-ben megjelent műve, a Holdpark. Bret Easton Ellis-nek mind a hat kötetét többször is kiadta már az Európa Könyvkiadó, a műveket ezúttal újra megjelentették a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik