Élet-Stílus

Megint az EU előtt végzi a regadó?

Április 1-jétől változás állt be a regisztrációsadó-törvényben. Kérhető egyedi elbírálás, kevesebbet is fizethetünk, de ember legyen a talpán, aki végigcsinálja a procedúrát. Lehet, hogy megint az EU elé kerül az ügy.

Mostanra jutottunk el oda, hogy az állam bevezette az egyedi elbírálású regisztrációs díjat, ha úgy érezzük, hogy a külföldről behozott autónk rosszabb állapotban van az átlagosnál. Az ügymenet bonyolult és nehézkes. Hogy miért?

* Az egyedi elbírálásra kizárólag egy helyen van lehetőség az országban (Békéscsabán), az import nagy részét lebonyolító Budapesttől az egyik legtávolabbi pontban. Ide drága az eljutás, vagy trélerrel, vagy szintén költséges ideiglenes rendszámokkal oldható csak meg az autó utaztatása.
* Az elrendelt szakhatósági szemlére kizárólag az első műszaki vizsga után lehet majd menni, de utóbbira muszáj kipofozni az autót, ellenkező esetben nem engedik át. Így viszont eltűnnek azok a jelek, amikre hivatkoznánk a regisztrációs adó csökkentésénél.
* Az ügyintézés indokolatlanul sokáig – akár 45 napig is – tart, ráadásul 45 ezer forintba kerül, amit kapásból elveszítünk, ha az Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) nem találja jogosnak az igényünket.

Akkor most mi van?

Az állam tehát megadja a lehetőséget az ügyintézésre, de a gyakorlatban mégis a lehető legjobban megnehezíti azt. Elvégre nem lenne nagyon kifizetődő, ha minden külföldről behozott autóra engedményt kellene tenni. Persze próbálkozni azért így is érdemes, mert a legjobb esetben a regisztrációs adó akár 90 százalékát is megspórolhatjuk. Persze ez csak elméleti lehetőség, Fojt Attila a Magyar Gépjárműiportőrök Szövetségének (MGOE) elnöke szerint 20 százalék körüli engedményre érdemes számítani.

Azt, hogy mikor és milyen állapotú autóval érdemes próbálkozni, nem könnyű eldönteni. Ok lehet erre az átlagosnál (évi 15 ezer kilométernél) nagyobb futásteljesítmény, a korábbi sérülések vagy a leromlott belső állapot.

Utóbbi kettőnél a bizonyítás egyszerűbb, a kilométeróra állását viszont hitelt érdemlően kell alátámasztani. Erre évjárattól függően a szervizkönyv alkalmas, netán egy taxisigazolvány, ha be mertünk egy ilyen autót vállalni.

Miután a bizonyítékokat csatolva benyújtottuk a fővámhivatalnak a kérelmet, be kell fizetnünk a 45 ezer forintos díjat, majd várni 15 napig. Ennyi idő alatt értesítik a békéscsabai szakhatóságot, ahonnan újabb 15 napon belülre kapunk egy időpontot, ahová szépen elkocsizunk, vagy rendszám híján jó pénzért elvitetjük az autót.

Nem olcsó a szállítás

A titkosított átvizsgálás után, újabb várakozás kezdődik. A szakhatóság újabb 15 nap alatt megszüli az állásfoglalást, amit elküld a békéscsabai fővámhivatalnak. Mi csak az ottani döntést követően, postán értesülhetünk majd az eredményről.

Ha jogosan éltünk a lehetőséggel, akkor a kifizetett 45 ezer forintos összeg visszajár, a ténylegesen kiszabott regadót pedig a postán vagy banki átutalással rendezzük. A befizetésről szóló eredeti okmányokat elvisszük, vagy a bátrabbak elpostázzák Békéscsabára, ahonnan levélben megkapjuk végre az igazolást, amivel mehetünk a rendszámot kiváltani. A procedúra így könnyedén eltarthat két hónapig is, több nap szabadságot is igényel, és a pozitív eredményben csak reménykedni lehet.

Megy az ügy az EU elé

Az MGOE szerint, ha nem változtat belátható időn belül az egyedi elbírálás folyamatán a Pénzügyminisztérium, akkor az ügy megint az Európai Bizottság elé kerülhet. Az autókereskedőket tömörítő szövetség szerint a mostani állapot erősen diszkriminatív, és ezzel sérti a tagállamok közötti kereskedelmet is.

Az Európai Unió ugyanis észszerű és könnyen alkalmazható megoldásokat ír elő, ami a mostanira a legnagyobb jóindulattal sem fogható rá. Persze a lehetőség legalább adott.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik