Élet-Stílus

A Coen fivérek arattak az Oscaron

Ethan és Joel Coen filmje mind a legjobb rendező, mind a legjobb film díját besöpörte. Az eddig jobbára ismeretlen színésznő, Marion Cotillard lett a legjobb női főszereplő (Piaf). A legjobb férfi főszereplő pedig Daniel Day-Lewis. Ha magyar film nem is szerepelt, de szomszédaink, az osztrákok örülhettek.

Nem volt különösebben meglepő az Amerikai Filmakadémia döntése, amikor a Nem vénnek való vidék című filmért adták oda a legjobb rendezésért járó Oscar-szobrot Hollywood két fenegyerekének, Ethan és Joel Coennek. Ahogy azt mi is megírtuk, ez a film volt ugyanis a legnagyobb esélyes a Vágy és vezeklés,
a Juno,
a Michael Clayton és a Vérző olaj melletti versenyben, és ahogy az lenni szokott, a legjobb film és a legjobb rendezés kategóriában is győzedelmeskedett.

A thriller a nyolc jelölésből összesen négyet váltott díjra: a legjobb film mellett a legjobb rendezés, a legjobb adaptált forgatókönyv és a legjobb férfi mellékszereplő Oscarját vitték el.

Martin Scorsese és Coen-fivérekkel KÉPGALÉRIA!

Martin Scorsese és a Coen-fivérek KÉPGALÉRIA!

Az sem jelentett meglepetést, hogy a legjobb férfi főszereplő Daniel Day-Lewis lett a Vérző olaj című filmben nyújtott alakításáért. Ő George Clooney-val (Michael Clayton) Johnny Depp-pel (Sweeney Todd – A Fleet Street démoni borbélya) Tommy Lee Jonesszal (Elah völgyében) és Viggo Mortensennel (Eastern Promises – Gyilkos ígéretek) állt versenyben.

Talán az este egyetlen váratlan fordulata az volt, amikor Forest Whitaker a legjobb női főszereplőnek járó Oscar-szobrot Marion Cotillardnak nyújtotta át, aki olyan színésznőket hagyott díj nélkül, mint Cate Blanchett, Julie Christie, Laura Linney vagy Ellen Page. A neves jelöltek közül az akadémia mégis az aránylag ismeretlen színésznőnek adta a szobrot, értékelve azt a teljesítményt, amellyel a színésznő a filmben gyakorlatilag átlényegült a különleges sorsú sanzonénekessé, Piaffá.

Sógorék is kaptak

A legjobb férfi mellékszereplő Javier Bardem (Nem vénnek való vidék) lett, a legjobb női mellékszereplő díját Tilda Swinton (Michael Clayton) nyerte.

Robert Elswit kapta a legjobb operatőr díját a Vérző olajért, a
legjobb eredeti forgatókönyv Oscarja Diablo Codynak jutott a Junóért.
A legjobb animációs film, a Walt Disney-produkcióban készült Brad Bird
rendezte Lecsó lett. A legjobb egész estés dokumentumfilm díját Alex
Gibney és Eva Orner Afganisztánban játszódó Taxi a sötétbe (Taxi To The
Dark Side) nyerte el.

A legjobb idegen nyelvű filmes kategóriában ha magyar induló nem is volt, de legalább egyik szomszédunk, az osztrák Stefan Ruzowitzky nyert A hamisítók című filmjéért. Ez a második világháború idején egy koncentrációs táborban játszódik, ahol a foglyokat a nácik hamis dollárok gyártására kényszerítik.

A gálán életmű-Oscarral ismerték el munkásságát a 98 éves Robert Boyle látványtervezőnek, aki számos Hitchcock-filmben bizonyította hozzáértését.

A jelöltek és győztesek hivatalos listáját itt olvashatja >>


Sótlan show

A nyolcvanadik Oscar-átadás gálája egyébként valahogy túlságosan rutinszerűre sikeredett. Nem pusztán azért, mert – egy-két esettől eltekintve – elmaradtak a meglepetések, hanem mert általában véve hiányoztak a váratlanságok, minden a megszokott medrében csordogált.

Mindenki tette a dolgát, és főállásban a The Daily Show házigazdája – és a 2006-os ceremónia hoppmestere –, Jon Stewart műsorvezető is mondott vicceket – igaz, nem szórta, mint korábban Billy Crystal –, és az elnökválasztási kampány megjegyzéseivel nagyon aktuálisan is hatott (persze nem annyira, mint tavaly Ellen DeGeneres).

Marion Cotillard (fehérben) volt az est meglepetése (MTI/EPA) KÉPGALÉRIA

Marion Cotillard (fehérben) volt az est meglepetése (MTI/EPA) KÉPGALÉRIA

Az Oscar-gála nem mert nagyot álmodni. Talán azért, mert tartott attól, hogy ebben az évben a Golden Globe sorsára jut. Örült, hogy lehetett. Egy mezei asszisztens, vagy akár egy a korábbi díjazások adatbázisán működő számítógépes program is megrendezhette volna.

Nagy truvájt nyilván nem lehet bemutatni ebben a műfajban, de valahogy maga az emberi tényező is háttérbe szorult, alig-alig botlottak a nyelvek, a lábak meg egyáltalán nem.

A sótlan show irigy bámulása közben – mert ám azért jó lett volna ott lenni nagyon – külön köszönetet kell mondanunk a sztriptíztáncosnőből és telefonos bérlihegőből Oscar-díjas forgatókönyvíróvá lett Diablo Codynak (Juno) azért a szándékolatlan látványelemért, amikor lányos zavarában elindult a másik, a rossz irányba. Kis lépések neki, nagy lépések a szórakoztatóiparnak…

Lindsay Lohan és Eddie Murphy a legrosszabb

Lindsay Lohan és Eddie Murphy zsebelte be a legtöbb Arany Málna-díjat az idei díjkiosztón, melyet minden évben az Oscar-díj-átadó előtt ítélnek oda a legrosszabb filmalkotásoknak, valamint a leggyengébb színészeknek. A 21 éves színésznőt a Tudom, ki ölt meg című filmjéért kilenc Málnára jelölték, többek közt az év legrosszabb filmje címért is. Lindsay Lohannek végül nyolc díjat osztottak ki, elnyerte a legrosszabb színésznőnek, a legrosszabb filmnek és a legrosszabb rendezésnek járó díjat is. Eddie Murphy is tarolt a 28. Arany Málna-díj-kiosztón. Összesen három díjat kapott a Norbit című filmben nyújtott alakításáért. A legrosszabb színésznek, a legrosszabb mellékszereplőnek, illetve a legrosszabb mellékszereplőnőnek járó díjat is neki ítélték.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik