Élet-Stílus

Drága a mobilcégeknek a parkolás – ki húzza le az előfizetőt?

Többéves huzavona zajlik a budapesti parkolási cégek és a mobilcégek között az sms útján történő fizetés ügyében. A technológia adott, ám a mobilcégek szerint nem képesek megállapodni az EME-vel „korrekt” díjszabásban , amely kényelmes pozícióból tárgyalhat, hiszen monopolhelyzetben van a fővárosi utakon.

Mint már korábbi cikkünkben írtuk, a II. e-money szimpozium nyugodtnak induló hangulatát egy meglehetősen heves vita törte meg, amikor szóváltás alakult ki Fürst György a budapesti mobilparkolásban érdekelt EME Zrt. elnöke és Drozdy Győző, a Pannon vezérigazgató-helyettese között.


„Ez nem stand up comedy” – jellemezte a kialakult helyzetet a konferencián Winkler János, a Magyar Telekom vezérigazgató-helyettese. Míg Beck György, a Vodafone vezérigazgató-helyettese igyekezett kimaradni a parázs vitából, ugyanis elmondása alapján cége még nem szembesült az érintett problémával.

Kész a rendszer


Az indulatokat a budapesti parkolás váltotta ki, ahol a Pannon és a T-Mobile már régóta tervezi az sms útján történő jegyvásárlás bevezetését, ám a másik oldallal még egyikük sem tudott megállapodni.


Annak ellenére, hogy az eljárás módszerére már pont került: „Az EME Zrt. és a Pannon közt 2006 nyarától 2007 tavaszáig intenzív pénzügyi, jogi és műszaki egyeztetések folytak. Ezek eredményeképp elkészült egy mobilparkolási rendszer, amely az EME rendszeréhez kapcsolódva valósíthatta volna meg azt, hogy előfizetőink a szolgáltatónál vezetett hitelkeret és univerzális egyenleg terhére fizessék ki a parkolás díját” – nyilatkozta a FigyelőNetnek Drozdy Győző, a Pannon vezérigazgató-helyettese.


Az előfizetőket nem lehet megnyúzni?


A technológia tehát már készen van, amellett egyetlen megválaszolatlan kérdés maradt: hogy ki mennyivel részesüljön a tranzakciókból.

A szakadék azonban meglehetősen nagynak tűnik, ami miatt a konferencián is kölcsönös vádaskodás alakult ki arról, vajon ki húzza le az előfizetőit. „Drágítsátok, csak legyen drágább az ügyfélnek! Mi ebből nem kértünk!” – mondta Drozdy Győző, amire Fürst György reakciója sem késett sokáig: „Ugye a Drozdy úr említette, hogy az előfizetőket nem lehet megnyúzni, nyilván ez fel sem merül a mobilszolgáltatókkal kapcsolatban senkiben.”



Drága a mobilcégeknek a parkolás – ki húzza le az előfizetőt? 1

Mobillal, drágábban? (Fotó: MTI)


Ugyanakkor konkrét összegek is elhangoztak, amelyekkel a hallgatóság betekintést nyerhetett a kereskedelmi megállapodás folyamatába. Az EME elsőként – az elhangzottak alapján – 120 forintos tranzakciós díjat ajánlott, amelyből 70 forintot szeretett volna megtartani magának annak ellenére, hogy az értékesítés legnagyobb része a mobilszolgáltatókat terheli.


Ezzel szemben a Pannon 50-50 forintos ajánlattal állt elő, ami a mobilparkolási társaság számára volt elfogadhatatlan. A tárgyalások így berekedtek, főként hogy a mobilszolgáltató bepanaszolta partnerét a Gazdasági Versenyhivatalnál, amely végül nem indított eljárást az EME ellen.

A T-Mobile esetében konkrét számok nem hangoztak el, s a FigyelőNet kérdésére sem kívánták megerősíteni, hogy hasonló összegekről tárgyalnak-e. Bodon Ildikó, a cég Stratégiai Üzletfejlesztési Igazgatóságának igazgatóhelyettese csak annyit közölt: „Álláspontunk az, hogy nem merülhet fel olyan jelentős többletköltség, amely a fogyasztót aránytalanul terhelné.”

—-Szegeden már működik—-


Ha a fenti összeggel számolunk, akkor kimodhatjuk, hogy a főváros sok területén drága mulatság lenne a mobilos fizetés, mivel az óradíjak mellett mérvadó összeg lenne a 100-120 forintos díjtétel. Főként, hogy Szegeden és Siófokon már megvalósult a vitatott fizetési mód, s ott a a parkolási díjon túl csak egy sms ára terheli a fogyasztót.


Bodoni Ildikó elmondása szerint szolgáltatásuk népszerűnek is számít a tiszamenti városban: “Szegeden 2500 parkolóhely van, amiből csak a T-Mobile 700 tranzakciót bonyolít le naponta. S ez a szám folyamatosan emelkedik.”


Az üzletfejlesztési igazgatóhelyettes elmondása alapján ott könnyebb is volt a megállapodás, mivel az érintett társaság arra törekedett, hogy megkönnyítse a parkolási díj befizetését. Mellesleg a szakértő szerint még haszna is származott a mobilfizetésből, mivel visszaesett a bliccelések száma, csökkentek a cég kintlevőségei és a költségeken is faraghattak.

A pre-paid rendszer lett a nyerő


A fővárosban azonban jelenleg ez még a fentebb leírtak miatt csak az EME ügyfelei számára elérhető, amely a szegedi árnál magasabb díj ellenében kínálja kényelmi szolgáltatását. A mobilparkolási cég ugyanis pre-paid fizetési módot alkalmaz, amely értelmében a parkolás megkezdése előtt szerződést kell kötnünk a céggel, majd minimum 5 ezer forinttal felduzzasztanunk az ott létrejött számlát.


Így ügyfeleiket egyrészt terheli egy bruttó 200 forintos havidíj, parkolásonként kétszer nettó 15 forintnyi díj (amiben még nincs benne az sms összege), amellyel a parkolás kezdetét és végét kell jeleznünk a szolgáltató felé, valamint egyéb költségek is adódhatnak, mint például számla esetén a levelezési díj (bruttó 96 forint). Természetesen lehetőségünk van szerződés nélküli ad-hoc parkolásra is, ám ekkor jóval magasabb összeget kapunk.

—-Monopolhelyzetben—-


Tehát a megegyezés a fővárosiak számára erősen kívánatos lenne, főként hogy az EME monopolhelyzetben van a budapesti utakon.


Ez komoly fejtörést is okoz a mobilcégeknek, akik már régóta vágynak a megegyezésre. A Pannon esetében ez 2004-ig vezethető vissza, míg Bodon Ildikó elmondása alapján a T-Mobilnál szintén több évre visszamenőleg igaz, hiszen anno még egyszerre tárgyaltak a Centrummal, a Budapesti Önkormányzati Parkolási Kft.-vel és a Fővárosi Közterületi Parkolási Társulási Kft.-vel.


„Akkor még csak körvonalazódott az, hogy milyen rendszert szeretnénk” – emlékszik vissza a T-Mobile üzletfejlesztési igazgatóhelyettese, aki szerint az EME térnyerése főként ideológiai okokra volt visszavezethető: „Az érintett cégek ugyanis jobban preferálták a pre-paides megoldást, mint a mobilos fizetést, így került a középpontba az EME.” Aki ezek után a fenti vállalkozások megbízásából mint parkolási aggregátor valósította meg a mobiltelefonon keresztül történő parkolást.


Bizakodásra adhat okot, hogy a T-Mobile elmondása szerint a konferencián kialakult vita után valami elkezdődött, hiszen felgyorsultak a tárgyalások, amelynek az érintett szándékai szerint hamarosan lehet foganatja.

Természetesen cikkünkben szerettük volna megszólaltatni Fürst Györgyöt is, hogy reagáljon az EME Zrt. kapcsán elhangzottakra, de sajnos többszöri megkeresésünk után sem érkezett reagálás a kérdéseinkre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik