Élet-Stílus

Vennék az adást

Bár a szakma vérmes reményeket fűz a mobiltévézéshez, a szolgáltatás modern verziójának bevezetése késlekedik, mivel a műsorszóró céget kiválasztó tender kiírását elhalasztották.

Az október végi hírt, amely a digitális földfelszíni tévés műsorszórás kulcsfontosságú tenderének elhalasztásáról számolt be, nem olvashatták kitörő örömmel a hazai mobiltársaságok vezetői. A digitális műsorszóró cég kiválasztását célzó pályázatnak éppen addigra kellett volna megjelennie, de úgy látszik, nem lehetett tartani a korábban törvénybe foglalt határidőt. Vélhetően a különböző lobbiérdekek harca miatt.


Első blikkre egy mobiltársaságnak vajmi kevés köze van az ügyhöz, a valóságban azonban húsba vágó a kérdés. Az említett jövőbeni szolgáltató ugyanis lehetőséget kap majd arra, hogy országos mobiltévé-sugárzást indítson. Vagyis bármely mobilcégnek ezzel a ma még ismeretlen partnerrel kell majd szerződnie, hogy előfizetői igénybe vehessék tévés szolgáltatását. Márpedig ebben jó üzleti lehetőséget szimatolnak az érintett felek.


Vennék az adást 1

KERESLET. Reményeiket számos érvvel tudják alátámasztani. Talán az a legfontosabb, hogy a magyar lakosság európai összehasonlításban is rendkívül nagy tévéműsor-fogyasztó, abban tehát többé-kevésbé biztos lehet a piac, hogy a szolgáltatás speciális, mobil formája iránt is lesz kereslet.
Ez korántsem mellékes. A szektornak már többször is szembe kellett néznie azzal a problémával, hogy egy-egy „csilivili”, de addig sosem látott új szolgáltatáshoz valahogy az előfizetői keresletet is magának kellene generálnia. Emlékezetesen nagy kérdés volt például, hogy az ügyfelek ráharapnak-e a mobilinternetezés meglehetősen „karcsú”, WAP-os változatára. (A jelek szerint nem.) Vagy például lázba jönnek-e igazán a videotelefonálás lehetőségétől. (Az eredményre ebben az esetben még várni kell.)
A hazai társaságok üzleti tervezését továbbá az is segíti, hogy világszerte több működő modell tapasztalatait is fel tudják használni. Ezek pedig elég biztatóak. Az egyik, sokszor emlegetett példa az olasz „3” nevű mobilszolgáltató tévés sikere. A cég a szolgáltatás bevezetésének első évében 720 ezer ilyen ügyfelet szerzett. Vagyis az olasz társaság minden tizedik előfizetője rendszeresen tévézik a mobilján. Ez hihetetlenül jó eredmény.
Hasonlóan ígéretes volt az az angliai teszt is, amelynek keretében a „24” című, nálunk is mostanában vetíteni kezdett tévés sorozat mobiltelefonra adaptált epizódjait kísérte elsöprő siker az ügyfelek körében.


A kulcs ebben az esetben az epizódok exkluzivitása volt, azaz olyan részleteket kínált a szolgáltató, amelyek a hagyományos tévéműsorban nem voltak láthatók.
Mindezt még csak tetézi, hogy a három magyarországi mobilcég már a jelenlegi tévés szolgáltatását is sikeresnek tartja, holott nem is azzal a technológiával „közvetít”, mint az olasz példa. Itáliában ugyanis az úgynevezett DVB-H rendszert használják, amelynek elve hasonló a hagyományos tévés műsorszóráshoz, csak éppen mobiltelefonokra optimalizált. Nálunk egyelőre az Antenna Hungária Zrt. és a Magyar Telekom Nyrt.-hez tartozó T-Mobile teszteli ezt, de a szolgáltatók nem ezt használják, mivel még csak a DVB-H műsorszóró cégének kiválasztásánál tartunk, az említett elhalasztott tender egyik célja is pont ez lesz.

NÉPSZERŰSÉG. „Tapasztalataink szerint a 3G-készüléket használók között jelentős a szolgáltatást kipróbálók és a visszatérő felhasználók aránya is, az elterjedés így leginkább a 3G-s mobilok elterjedésétől függ” – mondja Kiszely László, a Vodafone Zrt. tartalomszolgáltatási termékmenedzsere. „A mobiltévé már jelenleg is népszerűbb, mint a videoklipeket, rajzfilmeket ajánló MobilVideo szolgáltatásunk” – erősíti meg a népszerűséget Majorosi Emese, a Pannon Zrt. sajtó- és kommunikációs igazgatója.


A Pannon tapasztalatai szerint a mobiltévé nézettségét elsősorban az határozza meg, hogy az egyes csatornák milyen arányban engedik műsoraikat mobilon is elérhetővé tenni. Ahol sok a saját gyártású műsor, ott több ilyen közvetíthető a mobilra, és a nézettség is nagyobb. Népszerű az MTV, a kereskedelmi csatornák közül pedig az RTL Klub és a Magyar ATV. „Tapasztalataink szerint a felhasználók a bárhol fogyasztható híreket, valamint a nagyképernyős televíziózásban megismert és megkedvelt szórakoztató műsorokat keresik” – mondja Kiszely László.


SPECIÁLIS ESET. „Mobiltévé-felhasználóink többségének 3G-s készüléke van, az elérhető tartalmak közül pedig a Hír TV és a Duna TV teljes műsora, valamint az m1 és m2 műsoraiból kombinált Magyar Televízió-közvetítés a legnépszerűbb” – mondta el Bodon Ildikó, a T-Mobile üzletfejlesztési igazgatóhelyettese.
A műsorokat természetesen mobiltelefonos környezetre és a nézők igényeire kell adaptálni, a mobiltévé tehát általában nem egyenlő a hagyományos műsorfolyam továbbításával. Bizonyos esetekben ez azért is bajos lenne, mert egyes műsorok (például sportesemények) közvetítése joga a mobilos továbbításra nem is vonatkozik, illetve a reklámok esetében is számos hasonló nehézség merülhet fel. Mobilra tehát többnyire speciális tartalmak kellenek. Mégpedig speciális technológiával a készülékre optimalizálva, hogy élvezhető minőségben is nézhetők legyenek a kis képernyőkön.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik