Élet-Stílus

Széles sávban terjed

A legvérmesebb várakozásokat is felülmúlja a mobilinternetezés magyarországi terjedése, a szolgáltatók bevétel-növekedésének megmentője.

Kénytelen volt a szükséges eszközök helyett egy ideig kuponokat adni a Pannon Zrt. azoknak az ügyfeleknek, akik mobilinternet-előfizetést szerettek volna vásárolni. A szolgáltatás a jelenlegi formájában tavasszal indult a cégnél, akkor kezdték a notebookokhoz csatlakozó adatkártyákat és az asztali PC-k-hez szánt USB-modemeket a korábbinál sokkal nyomottabb árú előfizetésekkel együtt kínálni. Habár számítottak rohamra, a kereslet minden előzetes várakozásukat felülmúlta. Az érdeklődőknek így bizonyos ideig „sorban kellett állniuk”, amíg kuponjaikat modemekre válthatták.

A három hazai mobilszolgáltató a FigyelőTrend kérdésére egyértelműen megerősítette, hogy szerintük a távközlésben 2007-re úgy emlékezünk majd, mint a mobilinternet berobbanásának évére. A szolgáltatás előfizetői köre olyan gyors ütemben növekszik, hogy a társaságok máris biztosak e kijelentésben, holott a karácsonyi bevásárlószezon lapunk zártakor még éppen csak elkezdődött.


Széles sávban terjed 1

A KARÁCSONY SLÁGERE. Az ügyfelek számát persze üzleti titokként kezelik. A forgalomban lévő SIM kártyák mennyiségét ugyan hónapról hónapra jelenteniük kell a Nemzeti Hírközlési Hatóságnak (NHH), de az összesített előfizetői tábor nagyságára egyelőre ebből nem lehet következtetni. A statisztika ugyanis egyelőre nem tesz különbséget egy hordozható számítógépbe tett, kizárólag internetezésre használt SIM kártya és egy mobiltelefonba helyezett, szörfözésre akár sosem használt lapocska között. Információink szerint a hatóság a jövőben mérlegelni fogja a különböző használatok statisztikai szétválasztását, és ettől kezdve a mobilinternetes piac nagyságára is fény derülhet.

Ennek hiányában egyelőre annyit árult el egy piaci szereplő, hogy becsléseik szerint október végére átlépte a 100 ezret azok száma, akik valamilyen formában rendszeresen mobilinterneteznek. „Becsléseink szerint a mobil szélessávú piac növekedési üteme elérte a vezetékes szélessávú piac növekedési ütemét” – mondja Zarándy Pál, a Vodafone Zrt. üzleti szolgáltatások fejlesztéséért felelős marketingvezetője. Ezen a dinamikán ráadásul a karácsony még lökhet is, hiszen az előrejelzések szerint a bevásárlási szezon egyik slágerterméke a mobilinternetes előfizetés lesz.

A társaságok már jó ideje „rásegítenek” a növekedésre azzal is, hogy nem csupán SIM kártyát, hanem notebookot is árulnak. Az IDC piackutató egyik friss felmérése szerint 2007 lesz az első év, amikor Magyarországon több notebookot vesznek, mint asztali PC-t, vagyis a hordozható számítógépek iránt amúgy is jelentős kereslet mutatkozik, a mobilosok ezt lovagolták meg jó érzékkel. Mindezt látva a piac rendkívül bizakodó a következő néhány évet tekintve. „Várakozásaink szerint jövőre az internet-hozzáférések harmada mobil lesz” – ad első hallásra meglepő előrejelzést Majorosi Emese, a Pannon sajtó- és információs igazgatója.

MÁSODIK PIAC. Természetesen a mobilinternet beindulása áll a mögött is, hogy a hazai mobilelterjedtségi mutató (vagyis a 100 lakosra jutó aktív SIM kártyák száma) szeptember végén már 104,4 volt. Mivel a csecsemőknek és a felnőtt lakosság egy bizonyos, igen kis részének biztosan nincs mobiltelefonja, a 100 százalék feletti arány az egy főre jutó több mobiltelefon-előfizetéssel, az internettel és a különböző gépekben (például mérőműszerekben) használatos SIM kártyákkal magyarázható.


Széles sávban terjed 2

Elvileg tehát a mobilcégek számára megnyílt egy „második” piac, miután az első, a mobil hangszolgáltatásé gyakorlatilag betelt. Márpedig erre óriási szükségük van a szolgáltatóknak, másképp sokkal nehezebb lenne növelniük bevételeiket. Az egymás közötti éles verseny következtében ugyanis nagyon nehéz elérniük, hogy egy-egy ügyfél havonta átlagosan 5-6 ezer forintnál nagyobb számlát „hozzon össze”, hiába az újabbnál újabb készülékek és szolgáltatások.

Egyből más a helyzet viszont, ha egy meglévő ügyfelet sikerül rávenni egy második, internetes előfizetésre, amelyért szintén havi 5-6 ezer forintot lehet kiszámlázni. Ennek alapján tehát e második piac mérete elvileg az elsőhöz hasonló.

A cégek szempontjából az is ígéretes körülmény, hogy az ügyfelek bizonyos része, amikor mobilinternetes előfizetését megrendeli, egyáltalán nem ragaszkodik ugyanahhoz a társasághoz, amelynél telefonos előfizetése van. A megszerezhető új internetes ügyfelek tehát sokkal jobban átcsábíthatók, mint a telefonok esetében, ahol a „szűz” piac már régóta elfogyott, és emiatt jobbára csak egymás kárára lehetett növekedni.

HELYETTE VAGY MELLETTE? A Figyelő Trend kérdésére mindhárom szolgáltató büszkén jelezte, hogy internetes ügyfelei között természetesen olyanok is szép számmal akadnak, akiknek a telefon-előfizetése az egyik riválisnál van. Az NHH adatai mégis azt mutatják, hogy a három társaság az összes SIM kártyára vetített részesedést tekintve már több mint egy éve alig tud változtatni pozícióján. Szeptemberben például a Pannon piaci részesedése 34,86 százalékról 34,85 százalékra, a T-Mobile-é 44,09 százalékról 44,08 százalékra csökkent, míg a Vodafone részesedése 21,05 százalékról 21,07 százalékra emelkedett.

A mozgás tehát minimális, annak ellenére, hogy a kérdéses hónapban 112 ezer új ügyfelet sikerült szerezniük a cégeknek. Ebből arra lehet következtetni, hogy hiába van az internetben sok „márkahűtlen” ügyfél, összességében az erőviszonyok továbbra is a régiek maradtak.

A mobilinternet mai népszerű formái

■ NOTEBOOK ÉS AD ATKÁRTY A
A mobilcégek akár komplett csomagot is tudnak kínálni, amelyben a hordozható számítógép is benne van, a három társaság ugyanis a vezető notebookmárkák viszonteladója. A gépbe csúsztatott adatkártyában rejtőzik a SIM kártya, így a géphez nem külön „lógványként” csatlakozik a tulajdonképpeni modem.

■ ASZT ALI PC ÉS USB-MODEM
A mobilcégek ebben az esetben egy kisméretű modemet árulnak, amelyben a SIM kártya található, mindez pedig az asztali számítógép egyik USB-portjához kapcsolható. A számítógép tehát nem mobil, csak a modem. Elsősorban azoknak jó a megoldás, akik otthon nem rendelkeznek más internetezési lehetőséggel, vagy több asztali gépen is használni szeretnék ugyanazt az internet-előfizetést. Nincs szükség például külön egy otthoni, egy munkahelyi és a nyaralóban lévő előfizetésre, mivel az ügyfél a kis modemben mindig magával viheti.

■ MOBILTELEFON
A mobilinternet „ősi” formája, a modernebb telefonok már nagyobb képernyővel készülnek, és szélessávú kapcsolat fogadására is képesek. Az internetezés e fajtája azonban az asztali monitorhoz és billentyűzethez képest mindig „kompromisszumos megoldás” marad.

Ez csak akkor nem lenne meglepő, ha a mobilinternet a mobiltelefonáláshoz hasonlóan már-már „szabványos” szolgáltatás lenne, pedig egyelőre korántsem az. Míg egy átlagos ügyfél a telefonálás esetében alig tud érdemi különbséget mondani a három társaság szolgáltatása között, az internetben más a helyzet. A cégek ugyanis eltérő stratégiával fejlesztik hálózataikat, ez pedig szolgáltatónként eltérő sávszélességet és lefedettséget jelent. Egyelőre azonban úgy tűnik, hogy rövid távon az egymástól eltérő üzleti modellek bevetése sem változatta meg érdemben a piacot.

Természetesen a mobilinternet potenciális ügyfélköre a szakértők szerint nem egyenlő a mobiltelefonos előfizetőkével. „Rövid távon nem számítunk arra, hogy a piac mérete duplázódik, de úgy gondoljuk, hogy az elterjedtségi mutató a 120 százalékot elérheti” – mondja Fülöp Gábor, a szolgáltatással elsőként elinduló T-Mobile termékmenedzsment-osztályvezetője. Ez sem kevés, hiszen 2 millió SIM kártya értékesítéséről van szó, amely a következő években jelentékeny részt vállalhat a mobilcégek bevétel-növekedésében.

Majorosi Emese szerint a mobil adatkommunikáció terén most zajlik le az az átalakulási folyamat, amely a 90-es évek első felében a hangátvitel terén zajlott. Ismeretes, hogy a mobiltelefonok térnyerését a hangátvitelben elsősorban az segítette, hogy mire a korábban fejletlen vezetékes telefonszolgáltatás elérte a nyugat-európai szintet, a mobilok már helyettesíteni tudták. Magyarországon így a hanghívások kétharmada mobiltelefonról indul, míg egyes nyugat-európai országokban csak egyharmad ez az arány, mivel ott évtizedek óta a vezetékes telefonhoz szoktak az emberek. „Az internetben hasonló folyamatot látok most, sok országhoz képest kicsit hátrébb vagyunk a világháló-használatot illetően, és úgy gondolom, emiatt a mobil hozzáférés nagyon hamar lesz népszerű” – mondja Majorosi Emese.

Fülöp Gábor másként látja. Arra mutat rá, hogy a lakosság egy része jelenleg egyáltalán nem érdeklődik az internet iránt, és mivel ez a közöny független a technológiától, a mobilosoknak is ugyanolyan nehéz lesz piacot szerezniük, mint a vezetékeseknek.

A Vodafone ezzel szemben kimondottan hangsúlyozza a vezetékek „elvágására” való hajlamot. „A legtöbben nem a vezetékes internet kiegészítéseként, hanem annak kiváltására kötnek mobil szélessávú előfizetést, ezért 3-5 éven belül meghatározó hányadot fog képviselni a mobil széles sáv, milliós nagyságrendű piacot várunk” – mondja Zarándy Pál.

A T-Mobile-os vízió szerint a jövőben a családok jelentős részének internet-előfizetései hasonlítanak majd a telefonos szerződésekhez. Vagyis jellemzően lesz egy szélessávú vezetékes kapcsolat a lakásokban, de emellett a családtagoknak saját mobilinternetes előfizetésük is lesz, amelyet magukkal vihetnek bárhova (telefonban, PDA-ban vagy notebookban).

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik