Az év talán legnagyobb mobilszenzációja az iPhone. A fejlesztő cég, az Apple jelenlegi kulcsembere, Steve Jobs puszta neve is elegendő ahhoz, hogy növekedjen a forgalom, de ez esetben többről van szó. Az érintőképernyős multimédiás telefonban olyan újítások jelentek meg, melyek átalakították a felhasználói szokásokat és igényeket.
A sikeres piaci bevezetést óriási reklámkampány előzte meg. Az Apple iPhone ugyanis annak a mindöszsze tízmillió vásárlónak készült, aki több készülék funkcióit szeretné egyben megkapni, olyan igényes kivitelezésben és magas szintű felhasználói kényelemmel, melyhez az iBook vagy az iPod már hozzászoktatta őket.
MINDEN EGYBEN, A ZSEBBEN. A zenehallgatás és a telefonálás mobilitása ma már mindennapos dolog. A háztartási informatika és internet előretörésével kézenfekvővé vált a zenék, fényképek megosztása, hordozása digitális formában. Elvisszük a nagymamának az unoka legújabb digitális fotóit, filmet nézünk unalmas utazás közben, e-mailt írunk a parkban ülve.
Ha mindezt viszonylag gyorsan, egymás után szeretnénk megtenni, akkor 3-4 kütyüt kell magunknál tartanunk, vagy keresnünk kell egy úgynevezett tenyérgépet (PDA), melyet teljesítménye és konfigurálhatósága alkalmassá tesz arra, hogy ellássa ezeket a feladatokat.
|
Megérintette a piacot
Az Apple keze átrajzolta a mobilpiacot. Az iPhone megjelenését követően két héttel megjelent a világ egyik legnagyobb PDA-gyártójának kínálatában a HTC Touch készülék. A tenyérgépbe zárt telefon tudásában hasonló bármilyen más PDA-telefonhoz, de érintőképernyője ujjbeggyel és könnyen kezelhető. A Windows Mobile-alapú operációs rendszerre és a speciális érintőképernyőre a HTC kifejlesztette saját szoftverét, mely iPhone-szerű kezelést tesz lehetővé. A HTC Touch Dual már a második verzió, megjelenése rövidesen várható.
De nemcsak a T-Mobile-nak és számos nagy szolgáltatónak beszállító HTC él az iPhone erejével. A Nokia már marketing-videóban ismertette elképzeléseit arról, milyen lesz újgenerációs okostelefonja a népszerű N95 szériát követően. A gyártó drágább készülékein alkalmazott Symbian operációs rendszer fejlesztője is előhozakodott várható frissítéseivel, a Symbian S60 verzióban teljes mértékben átveszi az „érints meg” gondolkodásmódot.
A kínai készülék-klónozó gyárak már az iPhone megjele-nése előtt kijöttek silány és elfogadható másolatokkal. Természetesen ezek köszönőviszonyban sincsenek az eredeti Apple-funkciona-litással. |
|
|
|
A tízmillió felhasználó azonban, akiről már esett szó, nem szeret konfigurálni, telepíteni, kompatibilis szoftvert keresni az interneten. Csak felhasználni szeretne. Az Apple iPhone ezt a piaci igényt célozta meg.
LÉGY MÁS, MINT A TÖBBI. Az Apple iPhone sokban különbözik a konkurens termékektől. A nem csak körömheggyel vagy PDA-ceruzával, hanem kifejezetten ujjbeggyel kezelhető érintőképernyő kényelmesebbé tette a bevitelt. Az erős processzor lehetővé tette a látványos, 3D-szerű menükezelést, emiatt az emberi agyban jobban összeáll a sok funkció „helye” a virtuális térben, mint a PC-n megszokott menüknél. (Arra ugyanis jobban emlékszünk, ha látjuk, mikor jobbra kiment valaki, mint arra, ha elolvassuk, hogy „kiment a szobából valaki”.) A harmadik iPhone-különlegesség az elforgatás funkció. Képnézegetés közben, ha elfordítjuk a készüléket 90 fokkal, az éppen megtekintett fotó is vele fordul.
Ezeket a technikai újításokat természetesen nem az Apple találta ki, csupán ott alkalmazta őket a gyakorlatban, ahol a legtöbb eredményt hozzák. Ezzel elérte, hogy az iPhone nagyon könnyen kezelhető érintőképernyős tárgy lett, nem pedig mini számítógép.
Pedig nem mindenből a legjobb, a legtöbbet tudó van az iPhone-ban. Van ugyan WiFi-antenna, de kimaradt a GPS-navigáció. A telefonos internetes képessége mindössze az EDGE-elérésre korlátozódik, 3G/HDPA szélessávú elérésre nincsen mód. A beépített fényképező nem kapott vakut. Az e-mailekben lévő csatolások nem tölthetők le a belső háttértárra, és még sorolhatnánk. Viszont megnézhetjük kedvenc YouTube-videónkat, weboldalunkat, sms-ezhetünk, küldhetünk és fogadhatunk e-mailt, fényképezhetünk, zenét hallgathatunk – és mindezt egy telefonon.
BENNE VAGYUNK A CÉLCSOPORTBAN? A készülék elsődleges célközönsége Észak-Amerika lakossága. Egyrészt könnyebb volt speciális megállapodást kötni az AT&T telefonszolgáltatóval, mint megküzdeni a sokszereplős, egyelőre a közös roamingszerződéseken dolgozó európai piaccal. Másrészt más a vásárlói magatartás, ezt már az iPod megjelenésekor megmutatta a piac. Hazánkban például nem éppen iPod segítségével vásárol zenét a közönség.
Az Apple tehát ismét nem csak a készülékre, hanem a készülékre és a hozzáadott értékre együtt helyezte a hangsúlyt, mert ez további bevételeket eredményezhet számára. A kelet-európai régió azonban még csak az sms-es szavazásnál és a csengőhangletöltésnél tart, kevésbé hajlamos arra, hogy interneten vásároljon.
Amerikában 2007. június 29. óta kapható az iPhone. Nem hivatalos információk szerint az európai megjelenés 2007 novemberében várható, a német T-Mobile szolgáltató kínálatában. Magyarországon 2008 novemberét merik csak ígérgetni a magukat megnevezni nem kívánó forgalmazók. A Magyar Telekom Nyrt. mindenesetre 2007 októberében leadta igényeit az iPhone-nal kapcsolatos T-Mobile-domainek bejegyzésére.
Mennyibe fog kerülni nálunk a készülék? Az iPhone ára 2007 szeptemberében a megjelenést követően alig pár hónappal 599 amerikai dollárról 399 dollárra esett. A gyártó frissítette modelljeit 8 GB-os kapacitásra, ez után az első körben 4 GB-os háttértárral megjelentetett szériát 299 dollárért kínálta. Feljelentések, sajtóbotrány után Steve Jobs egy 100 dolláros kupont ajánlott fel a drágábban vásárlóknak. A T-Mobile-árakról jelenleg annyit tudni, hogy a nyugat-európai készülékek várhatóan már 399 dolláros árfekvésben kerülnek a szolgáltatók kínálatába.
|
Mi lesz az iPoddal?
Természetesen nem azért dolgozott az Apple csapata ennyit az iPhone-on, hogy a termék bevezetése, majd kifuttatása után a babérjain üljön. Jönnek az új termékek, melyek egy része talán az írás megjelenésekor hazánkban is kapható lesz már.
Szeptember elején mutatta be a gyártó új multimédiás modelljeit. A teljes iPod-sorozatot lecserélik, és iPhone-menüs darabokkal bombázzák a fiatalokat. Mint azt sejteni lehetett, meg fog jelenni egy olyan modell is, mely azokat célozza meg, akik csak a 150 dolláros árat hajlandók vagy képesek megfizetni. Ők első körben nem telefont, hanem iPod Touch-t kapnak, mely egy telefon nélküli iPhone. A használat közben történő vásárlás itt sem marad el, hiszen egyetlen érintéssel WiFi-kapcsolat segítségével megvehetjük kedvenc zenéinket. A kisebb kijelzővel készülő iPod Classic és a nevéhez méltóan apró iPod Nano változat is megkapta az animált menüket, lecserélve ezzel a korábbi teljes iPod-termékskálát.
Spekulációkat találhatunk az interneten arról, hogy az iPhone második változata már GPS-navigációt is kap majd, továbbá lesz benne 3G/HSDPA nagy sávszélességű internetelérés, mely az európai és az orosz piacon nagyobb sikert arathat. Amennyiben az Apple számításai beválnak a 150 dolláros kategóriában, várható egy iPhone Nano-megjelenés is. |
|
|
|