Élet-Stílus

Rákerültünk az autógyárak navigációs térképeire

Magyarországon egy ideig nem lehetett a gyárilag beszerelt navigációhoz itthon is használható térképeket kapni. A problémát főként az okozta, hogy a különféle autógyártók mind-mind saját rendszert fejlesztettek, amihez nem lehetett hozzáilleszteni a nagy térképgyártók termékeit.

Ha azonban már megvettük, és mégsem költenénk kisebb vagyonokat a gyári térképekre, de mégis szeretnénk használhatóvá varázsolni a berendezést, akkor is van alternatív megoldás. Hamarosan a piacra kerül az iGO speciális változata, amelyet kifejezetten a beépített navigációs autókhoz készítettek. A szerkezetnek nincs saját kijelzője, az információkat a gépkocsi fedélzeti képernyőjén jeleníti meg.

Gyári fényűzés

Néhány autómárka árlistáján megkerestük, mennyibe is kerül náluk a gyárilag beépített navigáció. A listák tanúsága szerint a Mercedes CL-hez 574 800 forintért kapunk szép színes kijelzőt, ami megmondja, mikor merre tekerjük a kormányt.

Hasonló a Saab 9-5-höz 619 ezertől kapható Magyarország-térképpel, de az extrább változatért 789 ezret is elkérnek. Ha a Corolla Versóhoz szeretnénk GPS-t, akkor szintén mélyen a zsebünkbe kell nyúlni. A „navi csomag”-ért 835 ezret kell leszurkolni. Tanulságos dolog, hogy például az Audi honlapján a gyárilag beépített berendezések mellett néhány utólag az ablakra tapasztható berendezést is találunk. Ezek árai jóval barátságosabbak, 90 és 160 ezer forint között lehet megvenni azt, amelyik a legjobban kielégíti a vezető igényeit.

Akik nem akarnak több százezres befektetést, azok is tudnak miből válogatni, bár ezek a szerkezetek kevésbé esztétikusak, mint a gyárban beépített társaik.

Az úgynevezett PDA (tenyérszámítógép) alapú navigációs programok olyan saját, vagy külső GPS-szel működő kis gépen futnak, amely az útvonaltervezés és a hangnavigáció mellett számtalan egyéb feladatra is alkalmas.

A leggyakrabban a Windows operációs rendszerrel működő gépekre a magyar fejlesztésű iGO-t telepíti a tulajdonos, de a piacon más megoldások is megtalálhatóak. Az iGO a maga 50 ezer forint alatti árával is hódit, ami egyáltalán nem sok, ha figyelembe vesszük, hogy ezért teljes Európát lefedő – beleértve a keleti régiót is – térképet kapunk. A PDA-k ára nagyjából 50-60 ezer forinttól kezdődik, de a működő navigációhoz még a szoftver árát is hozzá kell adni.

A másik, a PDA-khoz mind külsőben, mind belsőben nagyon hasonló megoldás a PNA. Ez szintén egy angol betűszó, ami nagyjából annyit jelent magyarul: személyi navigációs asszisztens.

A berendezés kifejezetten navigációra készült, de egyes típusokból nem hiányoznak a szórakoztató funkciók sem, így játékot, MP3-lejátszót is rejthetnek magukban.

Legnagyobb előnyük, hogy használatukhoz a rajtuk futó programok frissítéséhez elegendő szerényebb számítástechnikai tudás is. Áruk nagyjából megegyezik az előző kategóriánál ismertetettel.

A csúcs

Az igazán igényesek, akik nem riadnak vissza a komolyabb kiadástól, azok óriási érintőképernyős kijelzővel felszerelt, távirányítható, forgalmi információkkal, időjárás előrejelzéssel és számos szórakoztató funkcióval is felvértezett „valódi” GPS berendezést is beszerezhetnek, amely akár a tolatókamera, vagy a szintén utólag beépített DVD-lejátszó képét is képes megjeleníteni.

Persze ha belegondolunk, hogy egy hazánkban csak korlátozottan használható gyári navigáció sem kerül kevesebbe, akkor már nem annyira rémes a helyzet. A kifejezetten autós célokra kifejlesztett GPS-ek ára nagyjából 60 ezer forintnál kezdődik, és a csúcsgépek esetében a határ a csillagos ég.

Magyarországon egyelőre keresve sem találunk olyan gyári navigációt, amely lefedettségben megközelítené akár a PDA-s, akár a kifejezetten autós használatra tervezett GPS-ek térképeinek részletességét. Nagy többségük még megelégszik a főutak jelölésével, egyedül Budapest és a nagyobb városok térképei azok, amelyeket megfelelő részletességgel tartalmazzák. Nem beszélve arról, hogy autóeladáskor a kivehető berendezéstől nem kell megválni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik