Élet-Stílus

Szól a pótkerék

Kezdetben elegendő volt, ha a fedélzeti audioberendezések zökkenőmentesen tudták olvasni a CD-t. Mára a hifi mellett a DVD-lejátszó sem ritkaság az autóban.

Hamar rájöttek az autógyártók arra, hogy a gyárilag beszerelt hifiberendezéseket úgy tehetik népszerűbbé, ha számos kényelmi funkciót kínálnak melléjük – olyanokat, amilyeneket az utólag beszerelt készülékek nem nyújthatnak. A kormányról vezérelhető rádiók, CD-váltók miatt egyre több vevő rendelte meg a szép hasznot hozó gyári audioberendezést.

Ám az egyre tökéletesebb hangzást kereső vevők nem mindig elégedtek meg a gyártók által tervezett hifivel, ezért tovább kellett lépni. Mára már minden komolyabb autómárka valamelyik ismertebb hifispecialista termékeit is kínálja, így többek között a Nissan, a Mazda, a Mercedes, a Saab a különleges megoldásairól híres Bose mellett tette le voksát, míg például az Audi a prémiumkategóriában a Bang & Olufsen műremekeit kínálja.


Szól a pótkerék 1

Egyre több márkához alapáron jár az iPod-csatlakozó.

A luxuskivitelű autóiról híres Lexus sem kínálhat akármit, a Mark Levinson hifi akár 15 csatornás erősítővel, 7,1-es surround hangzással, valamint több száz wattos teljesítménnyel törekszik a tökéletes hangminőség elérésére. A Land Rover, a Range Rover a Harman Kardon masináit építi autóiba, amelyek közül az igazán extra kivitel 710 wattnyi teljesítményt és 14 darabos hangsugárzó-arzenált kínál; az itthoni árlistán ez a hifi 380 ezer forintba kerül.

A minőség tehát változott, de a szolgáltatások továbbfejlődésére várni kellett, hiszen eleinte az is elegendő volt, ha a fedélzeti audioberendezések zökkenőmentesen tudták olvasni a CD-t. Napjainkban viszont a DVD-formátum mellett számos tömörített állományt is értelmezni képesek ezek a szerkezetek, így MP3-as zenegyűjteményünket akár a kocsiban is élvezhetjük.

Érdekes ötlet, hogy néhány japán autóban, főként a Hondákban és Lexusokban olyan idejétmúlt hanghordozókat is lejátszhatunk, mint a kazetta. A kazetták gyártását már jó ideje befejezték, de ezek az autógyárak gondoltak azokra a feltehetően idősebb vásárlókra is, akik konokul ellenállnak a fejlődésnek, és kedvenc muzsikáikat máig szalagon őrzik.


TÁMLAMOZI. A hifi mellett – vagy azt kiegészítve – az extralisták gyakori tétele a fedélzeti számítógép adatait megjelenítő nagyméretű, folyadékkristályos kijelző. Innen már csak egy lépés volt az ötlet: ha már van képmegjelenítő eszköz a járműben, akkor akár videót, tévét is lehessen rajta nézni.


Szól a pótkerék 2

Persze kevés kivételtől eltekintve az első sorban vezetés közben erre nincs lehetőség, de a hátul ülők akár más-más műsort is nézhetnek az első ülések háttámlájába vagy a fejtámlákba épített monitorokon. (A Range Roverbe 960 ezer forintért kapható hasonló.) Egyes modellekben pedig a tetőből varázsolják elő a képernyőt, természetesen gombnyomásra, elektromos motorok segítségével.

A fejhallgatók terén is léteznek extrák, néhány típushoz vezeték nélküli kivitelt is lehet rendelni. A Bose olyan különlegességet is kínál, amely elektronikus úton, szinte tökéletesen kiszűri a külvilágból érkező zajokat.


LE A HEADSETTEL! Bár nem kifejezetten szórakoztató célból léteznek, de nem hagyhatjuk ki a sorból az autókba épített mobiltelefon-kihangosítókat sem. Ezek amellett, hogy szükségtelenné teszik a headsetek használatát, egyszerű kezelésükkel biztonságosabbak is.

Többségük bluetooth adatátvitel segítségével létesít kapcsolatot a telefon és a kocsiba épített kihangosító között – ilyenkor a névjegyzéket is lehet szinkronizálni. A műszerfalba helyezhető SIM-kártyás megoldás sem ritka, ámbár ez a kártya ki-be rakosgatása miatt nem a legkényelmesebb.

Intimebb beszélgetésekhez a Volvo a vezetékes kaputelefonra hasonlító, a könyöktámaszban megbúvó készséget épít autóiba. Természetesen inkább a vezető mellett helyet foglaló utasnak szánják, nem a sofőrnek.

MINDENFÉLE CSATLAKOZÓ. A Dodge Caliberben a csomagtérben megbúvó, de piknikezéskor kihajtható hangfalak szolgáltatnak zenét a grillpartihoz. A pluszhangszórók (főleg mélysugárzók) beépítését amúgy is kedvelik az autógyárak, hiszen azok holt helyekre is elrejthetők. A Nissan Murano például a pótkerék belsejében tartja a Bose által tervezett és készített subwoofert – ott másnak amúgy sem igen akadna helye, és egy ilyen ötlettel a zenehallgatók nagy többségét le lehet venni a lábáról.

Az iPod villámgyors elterjedéséből az autók sem maradhattak ki. Egyre több márkához rendelhető, esetleg már alapáron ott lapít a kesztyűtartóban az iPod akkumulátorának töltésére, illetve a zenék átjátszására alkalmas csatlakozó.

Nem ritkák az AUX felirattal jelzett csatlakozók sem. Ezeken keresztül szinte bármilyen külső zenegépről játszhatunk muzsikát az autó saját audiorendszerén.

Ugyanakkor kevés autóban találkozhatunk a fillérekből megvalósítható USB-csatlakozóval, pedig ezzel a lehető legegyszerűbben, egy sima pendrive-ról is lejátszható az otthon feltöltött zene. A könnyebb tájékozódás érdekében a fájlszerkezetet és a zeneszámok címét a gyári készülék kijelzőjén lehet figyelemmel kísérni.

Az autókba specializált szórakoztatóelektronikai cikkeket gyártó cégek némelyike annyira belejött az autós iparba, hogy már a nem kifejezetten a főprofiljukba tartozó feladatokba is belekóstoltak. Így a Mac, az iPod és az iPhone gyártója a legutóbbi hírek szerint navigációs berendezés kifejlesztésébe kezdett, a Dr. Amar G. Bose nevet viselő cég pedig a hangtechnika mellett a futóműfelfüggesztés terén is alkotott már figyelemre méltót.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik