Élet-Stílus

A suttogó óriás

A jelenleg öt tagot számláló Lexus-istálló három modelljéhez már hibrid hajtást is kínál a gyár. Az LS 600h a legnagyobb, méretéhez és teljesítményéhez képest mégis két kategóriával kisebb fogyasztással dicsekedhet.

A hibridek előnye abban rejlik, hogy a bennük alkalmazott villanymotornak és akkumulátornak köszönhetően a benzinmotor a számára gazdaságtalan működési tartományban leállhat, így jelentősen csökkenhet a fogyasztás. A Lexus hibridrendszere úgynevezett teljes hibrid, azaz háromféle üzemmódban – csak benzines, csak villanymotoros és kombinált – is működhet.

Amikor például a benzinmotor hatásfoka csekély (elinduláskor vagy kicsi és kö-zepes sebességnél), az LS-t villanymotorja mozgatja – így csökken a motorzaj és az emisszió is. Normál vezetési körülmények között a V8-as, a fő erőforrás hajtja az autót, s közben a generátoron keresztül tölti az akkumulátort is. Ha pedig nagy teljesítményre van szükség, akkor a benzinmotor és a villanymotor (utóbbi az akkumulátorban tárolt villanyáramot felhasználva) együtt lendíti előre a hatalmas Lexust. Fékezés közben a benzinmotor leáll, a villanymotor pedig második generátorként működve visszanyeri a fékezés közben egyébként hő formájában veszendőbe menő energiát, és tölti az akkumulátort.


A suttogó óriás 1

Nemcsak a hibridrendszer, maga a V8-as benzinmotor is a műszaki csúcsot képviseli: az ötliteres gépben közvetlen befecskendezés, változó szelepvezérlés dolgozik (a szívóoldalon elektromos állítással), teljesítménye 394 lóerő, nyomatéka pedig 520 Nm. A mögötte lévő villanymotor 224 lóerős, nyomatéka 300 Nm. Mivel a két erőforrás nem együtt adja le a legnagyobb teljesítményt (működésüket a teljesítményelosztó egység szabályozza), a rendszer együttes teljesítménye 445 lóerő.

Az LS600h egyik legnagyobb újdonsága az állandó összkerékhajtás. Erre a fenti számok alapján szükség is van. A japán márka ebből is a leginkább igényes megoldást használja, hiszen a fejlesztés során a legjobb rendszert, a Torsen differenciált választották – s abból is a legkifinomultabb harmadik generációt. A nyomatékelosztó alaphelyzetben a nyomaték 60 százalékát küldi a hátsó kerekekhez, azaz a Lexus hátsókerék-hajtású jellemzői megmaradtak. A Torsen differenciál képes a nyomatéki arányok változtatására is: a két szélső érték 50:50 és 30:70 százalék.

Az LS azonban nemcsak a technológiáról, hanem a kényelemről és a luxusról is szól. A hosszú tengelytávú változatban a jobb hátsó ülés amolyan fekvődívánnyá tolható ki (ilyenkor az első ülés teljesen előrecsúszik, fejtámlája pedig lebukik), amelyben villanymotorok, illetve sűrített levegővel dolgozó hengerek végzik el a különböző masszázsprogramokat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik