Élet-Stílus

Olcsóból kevesebb, drágából több fogy

Várhatóan a tavalyinál tíz százalékkal kevesebb új autó talál idén gazdára, köztük azonban sokkal több a luxus- és sportautó. A kisautók eladásai visszaestek, a szürkeimport virágzik.












Olcsóból kevesebb, drágából több fogy 1


Olcsóból kevesebb, drágából több fogy 2
Olcsóból kevesebb, drágából több fogy 3

Autós berkekben senkit nem érhet hideg zuhanyként a hír: idén a tavalyinál is kevesebb új autó talál majd gazdára. Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke már év elején 170 ezer eladott autóval számolt 2007-re, ez az egy évvel korábbi eredményhez képest 10 százalék körüli visszaesést jelent.

A számadatok igazolták a feltételezést, az első fél évben a megjósolt éves eladásnak nagyjából a fele realizálódott. Nyár közepére a tavalyi értékekre kúsztak fel a számok; ennek okát az importőrök, a kereskedők és a gazdasági elemzők egyaránt az egy évvel korábban bevezetett megszorító intézkedésekben látják.













Olcsóból kevesebb, drágából több fogy 1


Olcsóból kevesebb, drágából több fogy 2
Olcsóból kevesebb, drágából több fogy 3

MEGTORPANÁS. Részben anyagi megfontolásból, részben észérvek miatt Magyarországon az autóvásárlók 80 százaléka a kis-, valamit az alsó középkategória autói mellett dönt. Ez a 80 százalék foglalja magában azt a réteget, akik idén a megszorító intézkedések miatt nem vásároltak autót, inkább tartalékolták vagyonukat. Közülük a korábbinál többen folyamodtak hitelért, vagy döntöttek használt autó mellett.

Mivel a Suzuki vásárlórétegét éppen a kevésbé tehetősek alkotják, a visszaesést a hazai gyártású márka sem kerülhette el. Év elején a tavalyi számokkal megegyező eladásban reménykedett, de az első fél év adatai jelentős csökkenést tükröztek.
A tavalyi 19 ezer helyett idén 15 ezernél alig több Suzukit értékesítettek az első fél évben, ami 17 százaléknál is komolyabb mínusz. A megcélzott 33 500-as tervszámokon mégsem kíván változtatni Tihanyi Tamás, a Suzuki pr- és marketingvezetője. Bizakodását alátámasztják a nyári hónapok erősen emelkedő eladásai.

Idén csak a meglévő modellekből gazdálkodhatnak a Suzuki-kereskedők, de a Frankfurti Autószalonon bemutatott Splash kisautó hamarosan bővíti a kínálatot. 2007-ben az eladások közel felét még mindig a Swift teszi ki, de meglepő, hogy utána a viszonylag magasabb áron kínált SX4 jön, amely jóval népszerűbb, mint egy évvel korábban.

CORSA-ÍNSÉG. A Suzuki első helyét egyetlen másik márka sem veszélyezteti a hazai piacon, de a második helyért komoly küzdelem folyik. Személyautók tekintetében hónapról hónapra előzgeti egymást az Opel és a Ford, bár kelendő haszonjárműveinek köszönhetően a Ford gyakrabban kerül ki győztesként.









Olcsóból kevesebb, drágából több fogy 7

CSÖKKEN AZ ELTÉRÉS


Nem titok, hogy a gyártók sok országban külön, egyedi felszereltséggel kínálják modelljeiket – vagy a helyi piac speciális igényeinek kielégítése vagy éppen igénytelensége miatt. Évekkel ezelőtt inkább az utóbbi jellemezte a hazai igényeket, de ez megváltozott. A vevői preferenciák egyre közelednek a nyugat-európai elvárásokhoz, s ezzel együtt a felszereltségi szintekben is egyre kisebb a differencia. Eltérés inkább motorkínálatban mutatkozik az országok között; ennek oka az eltérő adóztatás vagy éppen a regisztrációs adó mértéke.

Ma már nem spórolunk a légkondicionálón vagy a kettőnél több légzsákon, így ezek a kisautókban is rendszeresen az alapfelszereltség részét képezik. Az autógyárak ugyan szeretnek a legolcsóbb árral hirdetni, de egyre kevesebb ilyen autó kel el, sőt előfordul, hogy ezek a „fapados” modellek csak nagyon kis számban vannak raktáron.

Olcsóból kevesebb, drágából több fogy 7
Olcsóból kevesebb, drágából több fogy 3

Nemcsak a Ford erős nyomása nehezedik az Opelre, hanem egyéb gondok is: bár a piac általános visszaeséséhez képest jól teljesít a márka, a helyzet lehetne jobb is. A visszaesés szinte teljes mértékben a Corsa modellnek tulajdonítható, egyszerűen nem tudják kielégíteni a vevői igényeket. Nem jut belőle elég Magyarországra, így volt idő, hogy fél évet is kellett várni egy-egy példányra. A Corsa nehézkes beszerzéséből adódó ügyfélveszteség csökkentésére kezdtek az Astra Classic akciójába a második fél évben, így holtversenyben még mindig a legnépszerűbbek között van a modellek közt a jelenlegi Astrával.

Az Astra-Golf-kategóriától felfelé nem hallani panaszt a piacvezetőktől, a drága prémiummárkát forgalmazó kereskedések pedig éppen, hogy erős emelkedésről számoltak be. Már az első fél évben is több fogyott Audiból, Mercedesből, Alfa Romeóból, de Porschéból és Maseratiból is, mint egy évvel korábban. Ugyancsak erőteljes növekedést mutat a sportautók és terepjárók szegmense.

MITŐL OLCSÓBB? Az öröm mégsem teljes; ennek oka az idén újból virágzásnak indult szürkeimport és a márkafüggetlen kereskedések folyamatos erősödése. Ezek a kereskedések mára komolyabb ellenfélnek számítanak a hivatalos konkurenciánál is, hiszen nem ritka, hogy az ő révükön közel annyi új vagy újszerű autó kerül itthon forgalomba, mint a hivatalos importőrnél. A relatív veszteségek sora itt még nem ér véget, mivel a külföldi, jellemzően német és szlovák rendszámmal közlekedő autósokat ebbe még bele sem számolták.

Nem ritka, hogy a márkafüggetlen kereskedések olykor igényes bemutatótermeiben 15-20 százalékkal olcsóbban kínálják a vadonatúj autókat, mint a hivatalos márkakereskedésekben. Ilyen számokat jellemzően a 10 millió feletti prémiumkategóriában látni, de a minimális haszonlehetőség miatt középkategóriánál kisebb mérettel általában nem is foglalkoznak ilyen helyen. A márkafüggetlen kereskedések magyarázata szerint ők azért tudnak kisebb árréssel dolgozni, mert nem kell szervizhátteret fenntartaniuk, sőt egyetlen, komoly költségekkel járó gyári előírásnak sem kell megfelelniük.

A jelentős árelőnnyel kínált autóknak persze vannak hátrányai is. Az egyik az, hogy gyakorlatilag elesünk az egyedi rendelés lehetőségétől, mert jellemzően át nem vett, külföldi szalonban porosodó autókhoz, illetve flottabeszerzésekből származó járművekhez juthatunk így hozzá.

A veszélyben lévő importőrök persze további hátrányokra is figyelmeztetik a vásárlókat. Ritkán ugyan, de előfordulhat, hogy a legkülönfélébb módokon beszerzett autók alapfelszereltsége alacsonyabb az itthon megszokotthoz képest, így a milliós árelőny gyakran durván megcsappan.













Olcsóból kevesebb, drágából több fogy 1


Olcsóból kevesebb, drágából több fogy 2
Olcsóból kevesebb, drágából több fogy 3

GARANCIAGONDOK. A másik, ennél gyakrabban fennálló kockázat a garancia kérdésköre. Amennyiben a márkafüggetlen eladó olyan forrásból szerezte be az autót, amivel nem áll hivatalos kapcsolatban, jó eséllyel csak hivatalos forgalomba helyezés után vásárolhatta meg a járművet, ami egybeesik a garanciá-lis időszak kezdetével. Ebben az esetben akár több hónappal megrövidített garanciájú kocsihoz juthat csak a vevő.

A garancia az Európában forgalmazott modellek esetén minden helyzetben érvényes, a márkaszervizek megkülönböztetés nélkül fogadják az ilyen autókat. Jobban kell vigyázni a szabadidő-autókkal (SUV-kategória), amelyek rendszeresen amerikai, kanadai beszerzésből érkeznek hazánkba. Ezekre az autókra Európában sehol nem érvényesíthető a garancia, sőt előfordulhat, hogy jóval drágább a szervizelésük is.

Jelentősen alacsonyabb áruk ellenére is érdemes kalkulálni és figyelembe venni további negatív tényezőket. A tengerentúlról érkezett járművek az eltérő szabványok miatt elméletileg csak jelentős átalakítás után helyezhetők itthon forgalomba. Le kell mondani a gyári navigációs rendszer örömeiről, sőt kisebb motor- és fékteljesítményre is lehet számítani.

MUNKANAPKIESÉS. Megszorító intézkedések, csökkenő kereslet, erős szürkeimport ide vagy oda, a hazai újautó-kereskedelem jobban alakul idén a vártnál. Sokan túlteljesítették a pesszimista előrejelzéseket, nem mentek csődbe tömegével a márkakereskedések, egyes márkák jelentős fejlődést is felmutathatnak. Több márkánál is folyik a márkakereskedések arculatának egységesítése, sőt a Škodánál például hálózatbővítésbe is belevágtak.

Balogh Árpád, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének alelnöke szerint arról sem nem szabad elfeledkezni, hogy a tavalyi első fél év nagyon erős volt. Ezenkívül idén eggyel kevesebb munkanap volt, ez az európai összeladásokban és itthon is százalékban érezhető esést produkált.

A kereskedők és az importőrök szerint a kormány gazdasági intézkedéseinek hatása 2009-ben már kevésbé lesz érezhető, így addigra fellendülést várnak. A 2008-as évben stagnálásra, illetve enyhe javulásra számítanak. A 2003-as, 2004-es évhez hasonló, 200 ezer darab feletti eladás viszont ebben az évtizedben már csak szép álom marad.









Olcsóból kevesebb, drágából több fogy 7

VEVŐT AKCIÓVAL


Az importőrök egyöntetűen állítják: nincsenek már új trükkök az autókereskedelemben. Egyre nehezebb új vevőket szerezni a szűkülő és anyagi nehézségekkel küszködő piacon. Csak az akciózás marad, s ennek legkevésbé az értékesítők örülnek, mivel a márkakereskedés minimális haszna miatt nekik is egyre kevesebb jut.

Milliós kedvezmények kínálatában főleg a Citroën jár élen, ahol a 1,5-2 millió forintos akciók sem ritkák. Az akciózás nem a hazai piac sajátossága, a francia márka hasonló eszközökkel tőlünk nyugatabbra is jelentősen növelte piaci részesedését.

A kedvezmények mellett sok múlik a kedvező hitelkonstrukciókon, ezt idén a pénzintézetek fogták vissza kissé. A bankok és lízingcégek szigorításának oka, hogy folyamatosan nő az olyan autók száma, amelyek a tulajdonos fizetésképtelensége miatt visszakerülnek a finanszírozóhoz. Méhn Imre, a Škoda márkaigazgatója szerint idén csak minden második hitelkérelemre adtak pozitív választ a finanszírozók.

Olcsóból kevesebb, drágából több fogy 7
Olcsóból kevesebb, drágából több fogy 3

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik