Élet-Stílus

Olcsóbban, kockázat nélkül

Egyre bővül azok köre, akik megbízható, garanciális használt autót kínálnak. Az ilyen négykerekűeknek szigorú feltételeket kell teljesíteniük.

A csökkenő újautó-eladások részben azt is mutatják, hogy idén többen döntenek használt autó mellett, mint tavaly. Míg új autóból a néhány százalékos visszaesést, 180 ezer darab autó eladását prognosztizálták az idei évre, Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületé-nek (MGOE) elnöke szerint használtból biztosan több kel majd el, mint tavaly. Nehéz pontos számot mondani, de nagyjából 550 ezer autó cserélt gazdát 2006-ban, s ebből nagyjából 22 ezer volt az importáru.

 

NÖVEKVŐ IMPORT. A kereskedőket tömörítő szervezet elnöke szerint az emelkedő érdeklődés egyértelműen a gazdasági intézkedések okozta pénzhiányra vezethető vissza. Idén sokan nem mertek új autó vásárlásába belevágni. Tovább rontotta a helyzetet a teljesítményalapú adózás és az integrált műszaki vizsga bevezetése, bár utóbbiak csak kismértékben befolyásolják a vásárlási kedvet. Aki drágább és erősebb autót vehet magának az átlagnál, azt nem ingatja meg 20 ezer forint többletköltség, aki kevesebbel kénytelen beérni, az hitelekbe kapaszkodik – sokan pedig a használt mellett döntöttek.

A használt autók arányának növekedéséhez a kedvezőbb importfeltételek is hozzájárultak idén. Az emberségesebb avultatási rendszernek köszönhetően 2007 első felében már 17 ezer használt autó érkezett Magyarországra, ez a tavalyi egész éves szám közel 80 százaléka. Ha ilyen mértékben nő a behozatali kedv, akár 34 ezer személyautó is érkezhet hazánkba.

Segít az internet

Akár itthon, akár külföldön vásárol valaki használt autót, egyértelműen az internet a legjobb mód a tájékozódásra. Németországban a www.mobile.de, valamint a
www.autoscout24.de oldalait érdemes végigböngészni, hogy képet kapjunk az árakról. A hirdetésekben ezen weboldalakon sem szabad vakon megbízni, a legolcsóbbak néha csalók eszközeként szolgálnak. Aranyszabály, hogy előre soha ne utaljunk pénzt senkinek, ígérjen bármit.

Az itthoni weboldalak biztonságosak, de itt sem kell mindent elhinni, amit olvasunk vagy látunk, ha nem cég, hanem magánszemély a hirdető. A hirdetések sokszor többet
ígérnek, mint ami valójában mögöttük van. A www.vezess.hu, a www.hasznalt-auto.hu, a www.mobile24.hu lapjain több ezer hirdetés között keresgélhetünk.

VISSZA A MÚLTHOZ. Fojt Attila szerint az ideális szám 50-60 ezer között lenne, ennyi volt az éves autóimport a regisztrációs adó előtti időkben. További lendületet adhatna a behozatalnak, ha a Nemzeti Közlekedési Hivatal közzétenné a személyautók környezetvédelmi besorolását, mert sokszor nehéz kideríteni. Ezen, valamint az életkoron alapszik a regisztrációs adó mértéke. Szintén nem kedvez az eladásoknak a május óta döcögő műszakivizsga-rendszer, 1,5 hónapba is beletelhet egy külföldi autó magyarországi forgalomba helyezése.

Az MGOE álláspontja szerint a növekvő import ellenére sem kell a hazai járműpark átlagéletkorának további növekedésétől tartani, mivel főként a fiatal és alacsony károsanyag-kibocsátású járműveket éri meg behozni. A most 10 évnél is magasabb átlagéletkort csak az ennél régebbi autók ronthatnák. Legálisan is bekerülhetnek ilyenek az országba, de egyáltalán nem éri meg velük foglalkozni.

RÉSZLETKÉRDÉSEK. A hazai gyakorlatot szemlélve úgy tűnik: az autóvásárlók kezdenek ráébredni arra, hogy sokkal kifizetődőbb az első évek magas értékvesztését másokra hagyni, és jóval kedvezőbb áron megvenni egy újszerű autót néhány éves korában. Főként akkor, ha az új autók legelőnyösebb tulajdonságáról, a garanciáról sem kell lemondani. Ezt a trendet leginkább az új autókat forgalmazó vállalatok ismerték fel, és vágtak bele egymás után a garanciális használt autókkal foglalkozó hálózatok kiépítésébe.

Ezzel a lépéssel éppen a használtautó-vásárlás legnagyobb kockázatát vállalták magukra: az eltitkolt törésekkel és a rövid időn belül jelentkező hibákkal járó kellemetlenségeket veszik le a vevő válláról. A vételár ugyan kicsivel magasabb, de szükség esetén van hova visszamennie a vásárlónak, nem úgy, mint egy magánszeméllyel lebonyolított üzlet vagy egy balul elsült külföldi vásárlás után.

Érdemes azért utánajárni a garancia részleteinek, mert cégenként változik. Általában egy évre szól, de a Jahreswagen és a G2 a fiatalabb autókra két év jótállást ad. A Weltautónál 30 ezres kilométer-korlátozás is van, ugyanott a későbbi javítások árát is meghatározzák (javításonként 375 ezer forint, a teljes garanciális időszakra 750 ezer), amit az autó életkorától függően még önrésszel is csökkentenek. Érdemes utánajárni annak is, hogy a garancia külföldre is érvényes-e. Van, ahol egyáltalán nem, néhol csak egy darabig. Ha érvényes, akkor a számla alapján lehet itthon elszámolni, tehát a javítást ki kell fizetni. A garancia érvényességének feltétele, hogy az autót a gyártó által előírt módon és ütemezésben szervizeltetni kell márkaszervizben.

Az sem magától értetődő, hogy az autó mely részegységeire, milyen jellegű meghibásodásra vonatkozik a garancia. Általában érvényes a motor legtöbb részegységére, a váltóra, a hajtáslánc egyéb elemeire, a hűtőre, a csapágyakra, a légkondicionálóra, az elektromos rendszerekre, a befecskendező-rendszerre, a kormányra, a fékekre, sőt sokszor még a kuplungra is. Nem tartoznak a garanciális alkatrészek közé például a fékbetétek, a szűrők, az abroncsok, a kipufogó, az akkumulátor, az ablaktörlő vagy az égők.

 

A garanciális használt autókban rejlő lehetőséget egyre több gyári képviselet tartja fontosnak, pedig ebből alig van hasznuk. Horváth Zoltán, a garanciális autókat árusító legnagyobb magyarországi vállalkozás, a Weltauto ügyvezetője szerint a tulajdonos Porsche Hungaria egyetlen forintban sem részesül az eladott autók hasznából. Az 52 tagot számláló Weltauto-hálózat tagjai kizárólag saját bevételüket gyarapítják az eladásokkal, miután szigorú bevizsgálás után, garanciát vállalva megválnak autóiktól.

A garancia iránti igény kielégítésére más lehetőség is van, hiszen uniós tagságunk egyik előnye, hogy az EU-ból importált autók esetében nem kell az eladó ország szervizeihez fordulnunk. Ennek feltétele a kitöltött és vezetett szervizkönyv és természetesen maga a garancia megléte. Amennyiben ennek a két feltételnek eleget teszünk, a hazai márkaszervizek kötelesek fogadni az autót.

Senki többet

Itthon megszokott jelenség, hogy legalább egy kategóriával nagyobb autóval járnak az autósok, mint ami szükséges, illetve amit megengedhetnek maguknak. Részben ezzel magyarázható az, hogy évente 40-60 ezer autót koboznak el fizetésképtelen autósoktól a finanszírozó cégek. Ezeket általában nyílt árveréseken értékesítik. Az aukcióra bocsátott autókról azonban jó tudni, hogy gyakran igen rossz állapotban kerülnek ki az árverésre, sőt az sem ritkaság, hogy a kikiáltásra várakozás közben szabadul meg egyes alkatrészeitől az autó. Az ilyen járművekhez kedvezőbb áron juthatnak a vevők.

Garanciát jelentő nevek

Weltauto Minősítés alapján kétféle garanciális osztályba sorolják a Weltauto járműveit, illetve kínálnak olyan autókat is, amelyeknél nincs extra garancia. A Porsche Hungaria kereskedői nem diszkriminálják a márkaidegen autókat.

G2 Elvileg bármelyik használt autó megkaphatja a G2-es minősítést a General Motors kereskedéseiben is, de többségben vannak a saját márkák: Opelek, Chevroletek és Saabok.

Lion Autoselect A Peugeot-kereskedések használt autóit jelöli a név. Hasonló szisztéma szerint árulják a használt autókat, mint a vetélytársak.

Jahreswagen A Pappas Auto Magyarország kereskedéseiben találhatók a Jahreswagen autói; zömében Mercedes-Benz-, Chrysler- és smart-modellek, de mivel nincs márkamegkötés, találunk BMW-t és Audit is mutatóban.

Quality1 A Volvo speciális minősítési rendszere. Kedvező finanszírozással és egyéves garanciával kínálják saját márkájukat, de nem zárják ki a márkaidegen autókat sem.

Ford Protekt A Ford maximum 7 éves és 100 000 kilométernél kevesebbet futott autókra vállal garanciát, márkától függetlenül. Adnak csereautót, a szolgáltatás még friss.

Premium Selection A BMW szigorúan bevizsgált használt autóit árulják ilyen név alatt. A Mini nem fér be a kínálatba, amelynek java része a BMW AG céges autóiból kerül ki.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik