Élet-Stílus

Maszkabál

Ritkaság, hogy egy motorgyártó ennyire radikális maszkot készítsen valamelyik gépe számára. Az osztrák KTM azonban úgy döntött: nem kell, hogy a 690 Supermoto mindenkinek tessék.

Mattinghofenben még mindig hisznek az egyhengeresekben – legalábbis ez derült ki a 690 Supermoto bemutatásakor, holott egy ideje úgy látszott már, hogy a KTM mindinkább a V2-es blokkok fejlesztésére koncentrál. Most azonban azok is fellélegezhetnek, akik attól tartottak, hogy lassan feledésbe merül már a gyár legendás LC4-es blokkja, amit folyamatosan frissítve két évtizeden át gyártottak. A híres erőforrás számtalan versenyt nyert a KTM-nek, és gőzkalapácsra emlékeztető őserejével sokakat győzött meg az egyhengeresek előnyeiről – de ugyancsak sokakat ismertetett meg a koncepció hátrányával, vagyis a vibrációval és a nyers járással.


Maszkabál 1

A kritikák természetesen az osztrák gyár figyelmét sem kerülték el, ezért a 690-es blokkjának tervezésekor különösen nagy súlyt fektettek a sima működésre. És a radikális dizájn kialakítására is; a KTM eddig is híres volt meghökkentő megjelenésű, feltűnő gépeiről, de ez a motor tényleg arra született, hogy megossza a vásárlóközönséget. Akinek tetszik, az nagyon szereti, akinek pedig nem tetszik, az nem is szívesen néz rá.

Az első erős benyomást a csőrszerű, sárvédővel egybeépített fejidom teszi a szemlélőre, hátul pedig a két, szinte függőlegesen álló kipufogó foglalja keretbe az utcai motor képét. Az osztrákok nem is próbálták azt az illúziót kelteni, hogy terep- vagy versenymotort kínálnak, hiszen a kipufogó csövét eleve a blokk alatt vezették el, ezzel is csökkentve a szabad magasságot. Ugyancsak a napi használat örömét erősíti az új tervezésű műszerfal, amely a KTM-ekben eddig használt minimál formatervű egyenműszeregységet váltja fel.

Új a térhálós váz is, teherhordó elemként alkalmazták benne a 654 köbcentis, 63 lóerős blokkot. Az egyhengerest természetesen már nem porlasztó látja el üzemanyaggal, hanem Keihin befecskendező-rendszer. A hagyományos tengelykapcsoló is eltűnt; a helyén csúszókuplungot találunk. Ennek az az előnye, hogy a sportos, lendületes kanyarokban fékezéskor nem kezd el pattogni a hátsó kerék, és a kuplung is harmadával kisebb erővel működtethető.

Ahogy azt már megszoktuk, a Supermoto alap- és Prestige változatban készül. Az alapváltozat fényezésénél a KTM hagyományos narancssárga és fekete színvilágát használják, kerekei pedig küllősek, míg a Prestige kivitelt antracit színben és öntött kerekekkel kínálja a gyár.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik