Élet-Stílus

Klónok után dömping

A legnagyobb európai és amerikai autógyártók kiépítették gyártási, eladási hálózatukat Kínában, de a kínai autógyárak is megjelentek az európai piacokon.

Többek szerint a kínai autógyártás megismételheti azt, amit a japánok csináltak néhány évtizeddel ezelőtt. Egyelőre megmaradtak a másolásnál, de tudjuk, hogy a kínai piacon kapható használhatatlan kacatok mellett számos nagynevű cég is Kínában gyártat. Könnyű elképzelni, hogy előbb-utóbb a helyben gyártott autók minősége is megüti majd azt a szintet, amely felett már akár az európai, akár a tengerentúli piacokon is életképes lesz egy-egy márka.


Klónok után dömping 1

Kína sokáig főleg az olcsó munkaerő, a rengeteg nyersanyag és az enyhén szólva is csak marginális problémaként kezelt környezetvédelem miatt lehetett ennyire sikeres az autógyártásban. A kínai autóipar következő lépése most a bevált világmárkák szemérmetlen másolása. Eddig érdekes módon csak elvétve akadtak olyanok, akik keményebben lépnek fel a plágiummal szemben.

A látszólagos érdektelenséget bizonyára az is magyarázza, hogy ezek a másolatok eddig nem nagyon rúgtak labdába a nyugati piacokon, tehát valódi, kézzelfogható károkat nem okoztak a tulajdonos cégeknek. Mostanra viszont a nagyok kezdik felismerni a Kínából érkező veszélyt. Ezért például a BMW és a Toyota közös erővel próbálta elérni, hogy másolt autóikkal a kínaiak kiszoruljanak a Frankfurti Autókiállításról. Sikertelenül.

BIZTONSÁGOS ÍGÉRETEK. A szerkezetek és formák másolása mellett a kínai autókkal kapcsolatban mindenkinek a biztonság juthat elsőként az eszébe. Még élénken él bennünk a Brillance BS6-osának csúfos, értékelhetetlen töréstesztje.

Ennek ellenére a kínai mérnökök bizakodóak, a Landwind-gyár szakemberei például komolyan ígérik, hogy 2009-2010 környékére kiküszöbölik a biztonsággal kapcsolatos hiányosságokat. Ha valóban így lesz, akkor az európai autógyáraknak lesz miért aggódniuk. A Távol-Keletről érkező járművek valószínűleg jóval olcsóbbak lesznek riválisaiknál.


Klónok után dömping 2

Ha a rendelkezésre álló rövid éveket a mai autógyárak a márkaépítésére fordítják, nagy valószínűséggel megküzdhetnek az újonnan érkező kínai márkákkal. Így azok legfeljebb a kevésbé jól felépített arculatú márkáktól hódíthatnak el vevőket.


IRÁNY EURÓPA? Néhány országban máris jelen vannak a kínai fejlesztésű és gyártású autók. Az olasz piacon rögtön kétféle modellt is találunk: az egyik a BMW X5-ösének otromba másolata, a Shuanghuan CEO, a másik pedig egy smart-klón, a Noble. Ez az eredeti smart kétszemélyes utastere helyett négy üléssel készül, valamelyest hosszabb is nála, de a formája szinte kihívóan hasonlít rá.

Az európai vásárlók nem zárkóznak el mereven az új ázsiai kínálat elől. Egy felmérés szerint minden negyedik, jogosítvánnyal rendelkező német el tudja képzelni, hogy kínai autót vegyen – ha a biztonság tekintetében meggyőző eredményt érnek el a kínai mérnökök. Nem szabad tehát alábecsülni a kínai márkákat, négy-öt is akad, amely hosszú távon megvetheti a lábát Európában. A várakozások szerint 2010-2011 környékére a kínai autók már érezhető piaci részesedést szerezhetnek.


Klónok után dömping 3

ELLENTÁMADÁS. A világ autógyártói úgy igyekeznek csökkenteni a hagyományos piacaikat fenyegető veszélyt, hogy igyekeznek erősen megvetni a lábukat Kínában. Így egyrészt ők is kihasíthatnak egy szeletet a dinamikusan növekvő kínai autópiacból, másrészt pedig olcsó gyártókapacitáshoz juthatnak. Talán a japánok eszméltek rá legkésőbb az ebben rejlő lehetőségekre, és csak jóval az európai és amerikai gyártók után jelentek meg a szomszédban. Ennek ellenére szép reményeket fogalmaznak meg: a Toyota 2010-re szeretné a mostani 400 ezer darabról egymillióra növelni Kínában értékesített autóinak számát.

De miért olcsóbb a Kínában gyártott autó? A kínai üzemek technológiája vetekszik sok európai és koreai gyár színvonalával, így a megtakarítást máshol, főként a környezetvédelem, illetve a munkabérek terén kell keresni. A nagy volumenű gyártással és a már bevált formák, műszaki megoldások koppintásával további kiadásoktól menekülnek meg a gyárak. Ez utóbbiak okozhatnak bonyodalmakat, de Kína tisztában van saját erejével, s ezt nem is palástolja: amikor a GM perrel fenyegetőzött, azonnal gondok támadtak Sanghajba telepítendő üzemével…

PRÉMIUMIGÉNYEK. Kínában a nagy, kényelmes autók a legkelendőbbek. Ezt az autógyárak többsége gyorsan fel is ismerte, a kínai piacon nem ritkák a prémiummárkák hosszított tengelytávú modelljei, így többek között a BMW és az Audi is kínál megnyújtott típusokat. Utóbbinak Kína már most is az egyik legfontosabb piacai közé tartozik, hiszen Németországot nem számítva Kínában kel el a legtöbb Audi.

Igen nagy a kereslet az igazi prémiummárkák iránt is, többek között a Rolls-Royce számára is egyre fontosabb a kínai piac – annak ellenére, hogy az importvám 100 százalékos felárat jelent az amerikai árakkal összehasonlítva.

A kínai piacon jelenleg a számos márkát felvonultató GM áll a legjobban 12 százalékos részesedéssel. Tavaly kis híján 900 ezer Buickot, Saabot, Opelt, Chevroletet értékesített.

A LEGNAGYOBB PIAC LEHET. 2007 és 2014 között 12 százalékos éves növekedést várnak, ez 2014-re 16,3 millió autó értékesítését prognosztizálja az országban. Ezzel az eredménnyel Amerika mögé, a második helyre jönne fel Kína. Hasonlóan alakulhat a távoli jövő is: 2025-re Kína az USA-t megelőzve a világ legnagyobb autópiacává válhat.

Kínában az eladott autók száma 2004 és 2010 között várhatóan megduplázódik. A személygépkocsi-piacon a korábbi évekhez hasonlóan tavaly is két számjegyű növekedést regisztráltak az eladásokban. A 2006-os esztendőben a korábbihoz képest 25 százalékos volt a növekedés.

Kína a kőolajimport tekintetében is a világ élmezőnyébe tartozik, így érthető, hogy a kormány különféle fejlesztési programokkal, adókedvezményekkel támogatja a hibrid, illetve alternatív üzemű járművek gyártását. Peking útjain jelenleg 3 millió autó okádja a füstöt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik