Élet-Stílus

Kettészakadt a piac

Megcsappant tavaly a motorvásárlási kedv, és csak mostanában kezd el visszatérni. A kereskedők nemcsak erre panaszkodnak, hanem a mind erősebb kínai konkurenciára is.

A motorkerékpár-kereskedelemben érintettek kivétel nélkül egyetértenek abban, hogy a piac nagyon erőteljesen megérezte a gazdasági megszorításokat. Érdekes módon ugyanaz a trend alakult ki a motorbizniszben, mint az új autók esetében: a mindennapi használatra szolgáló járművek eladásai látványosan visszaestek, emellett azonban néhány luxuskategória forgalma meglepően meglódult.

„A múlt év hasonló időszakához ké-pest mintegy nyolc százalékkal gyengébbek most az eladásaink – elemzi a helyzetet Szloboda Tamás, a Honda Hungary Kft. motoros divíziójának sales menedzsere. – Ugyanakkor a számok folyamatosan javulnak, és szerintem az év végére elérjük a tavalyi eredményeket. Ráadásul a visszaesés csak bizonyos kategóriákat érintett; a luxusmodellnek számító Gold Wing például olyan kelendő volt, mint még soha.”


Kettészakadt a piac 1

HOBBIRA JUT PÉNZ. A kereskedők jó része ugyanezt a kettősséget tapasztalja, s ebből több következtetést is levonnak. Egyrészt azt, hogy a magyar vásárlói szokások kezdenek hasonlítani az Európában megszokotthoz, vagyis mind többen vásárolnak motort azért, hogy a mindennapokban használják. Ezek többnyire a középosztályhoz tartozó emberek, akiknek anyagi helyzetét meglehetősen érzékenyen érintették a tavalyi megszorítások. Másrészt pedig az szűrhető le a piac kettéosztottságából, hogy kialakulóban van egy másik vásárlóközönség is, amelyet nem érdekel az ár, s ez a mind inkább erősödő réteg generálja a prémiumkategória felfutását.

A Honda munkatársának véleményét támasztja alá Balázs Viktor, a KTM pr-menedzsere is: a javarészt endurókat, krosszmotorokat és szupermotókat gyártó osztrák cég eladásai 20 százalékkal nőttek a tavalyi eredményekhez képest, holott a KTM gépei kifejezetten hobbimotorok, vagyis viszonylag kevesen használják őket a mindennapi közlekedésre. „Pedig az lenne logikus, hogy az emberek elsősorban kedvtelésükön próbálnak spórolni, mégsem ez történik – mondja Balázs Viktor. – A prémiumkategóriás Superduke idén kifejezetten népszerű, akárcsak a verseny-
endurók és a sportendurók.”

A KTM munkatársa azért azt is hozzáteszi, hogy a vásárlási kedvnek nyilvánvalóan kedvez a finanszírozási konstrukciók gyors fejlődése is. Egyre jellemzőbb, hogy a vevők részletre veszik meg a motort, sőt a legtöbben nagyon hosszú futamidőt választanak, holott a motorkerékpár mind formailag, mind pedig szerkezetileg gyorsan elavul.


KÍNAI MÓDI. Ugyanakkor nem tud olyan gyorsan elavulni, hogy a sikeresebb modellek kínai változata előbb-utóbb meg ne jelenjen a piacon – legalábbis ez a kereskedők általános tapasztalata. „Nemrégiben elkezdték árusítani a gyerekméretű enduróink tökéletes koppintásait fél áron – meséli Balázs Viktor. – A másolatok minősége úgy aránylik a KTM-hez, mint harminc évvel ezelőtt a Daciáké a Renault-hoz, de nagyon nehéz fellépni az ilyesmi ellen, pedig a kínaiak még azt is megengedték maguknak, hogy ezeket a motorokat KTM-replika néven hirdetik.”


Kettészakadt a piac 2

A kínai konkurenciát azonban nem is a nagyobb motorok gyártói szemlélik igazán rosszallóan, hanem azok, akik robogókkal kereskednek. Lakatos Gábor, a Piaggio, a Vespa és a Gilera magyarországi importőreként működő Moto Italia Kft. ügyvezetője szerint a kisebb robogók kategóriájában minden hagyományos márka komoly részesedést veszített a kínai termékek dömpingára miatt. De hogy mennyit, azt senki sem tudja pontosan, mert a kínai márkáktól nem érkeznek eladási statisztikák, így egyszerűen átláthatatlan, valójában mekkora is most a piac.

„Az a furcsa helyzet állt elő, hogy csak egymáshoz tudjuk mérni a forgalmunkat, míg a kínai termékek fogyását szinte meg sem tudjuk becsülni – mondja az ügyvezető. – Egy normális piacon ez egyszerűen elképzelhetetlen lenne, de nálunk mindaddig így marad, amíg el nem érjük, hogy az ötven köbcentis motorokra is rendszám kerüljön.”

Mire jó a rendszám?

Lakatos Gábor úgy véli, hogy ezt az Európában már bevált gyakorlatot kellene követni, mert mindenkinek jó lenne: főleg a gyakori lopásokat nehezítené meg a rendszám bevezetése. Ráadásul egy rendszám nélküli robogóval el sem lehet hagyni az országot.

A hivatalos regisztráció azt is megakadályozná, hogy a 125-ös robogókat rendszám nélkül használják tulajdonosaik. Ez a törvény szerint ugyan tilos, de észrevehetetlen, hiszen egy ilyen motort szinte semmi sem különböztet meg a kisebb hengerűrtartalmú és törvényesen forgalmi engedély nélkül futó társától.

A kínai roham persze nem jelenti a robogóbiznisz végét. A nagyrobogók népszerűsége továbbra is töretlen, mert ebben a kategóriában a vevők már ismert nevet keresnek, így a 250-500 köbcentis járműosztály eladásai továbbra is biztatóak. A Moto Italia vezetője szerint mind gyakoribb, hogy azok is vesznek egy nagyrobogót, akiknek egyébként már van komoly motorkerékpárjuk, de azt inkább csak hosszabb hétvégi túrákra akarják használni, a városban praktikusabb számukra a kisebb gép.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik