Élet-Stílus

A hét filmjei: mindenki a magáét

Ízig-vérig francia és amerikai filmekkel találkozhatunk ezen a premierhéten a mozikban. Egyiket sem minősítenénk szuperprodukciónak, viszont mindenki megtalálhatja közöttük a kedvére valót, a „nyiszatolós” horrortól kezdve a családi érzelmi drámán át a dalolós duciparádéig.

Bizony, nagy az isten állatkertje, vagyis hemzsegnek ezen a földön a humanoid bolondok (ha másképp tetszik: deviánsok). Akad, aki veszélytelen és szimpatikus, akad azonban, akitől jobb, ha megment a teremtő.

Pokoljárás

A belga–francia (és luxemburgi) rémfilmben például a Boris nevű főhőst (Laurent Lucas) űzik-kergetik a földi alvilág bugyraiban a kattant vidékiek. Történik ugyanis, hogy a haknizó táncdal-énekes (nem, nem Aradszky László alteregója) turnétragacsa lerobban, és a vidék meg elhagyatott, a fás félhomályból csupán egy ócska motel fényei csillognak biztatóan.


A hét filmjei: mindenki a magáét 1


Nyilván, a halál lakozik ott. A közhelyes indítás azonban vélhetően szimplán ürügy a rendező, Fabrice Du Welz számára, aki a nyers képek adagolása mellett arra törekszik, hogy a félelem, az őrület és a létezés sötét bugyraiba betekintsünk, kombinálva a klasszikus horrorfilm jegyeit a lélektani drámával. A végeredmény egy kellemetlen, szó szerint és képletesen a húsba vágó dráma, amit csak azoknak ajánlunk, akiknek nemcsak az idegzete, hanem a lelkülete hasonlóképpen kellően erős.


Pokoljárás (Calvaire),


színes, feliratos belga–francia–luxemburgi horror, 94 perc, 2004,
rendező: Fabrice Du Welz, szereplők: Laurent Lucas, Jackie Berroyer, Philippe Nahon, Jean-Luc Couchard, Brigitte Lahaie
honlap



Kisfiam

Hagyományos drámai módszerekkel operál a Kisfiam. Itt a tinédzserkorú fiúgyermekébe (Victor Sévaux) túlontúl kapaszkodó – freudi analízissel nézve: talán szerelmes – anya (Nathalie Baye) nem veszi észre, hogy majomszeretetével teljesen tönkre teszi a fia életét.



A hét filmjei: mindenki a magáét 2


Ahogy mondani szokás: a tragédia bekövetkezte csak idő kérdése. Ám Martial Fougeron rendezőnek a tavalyi San Sebastian-i fesztiválon fődíjjal kitüntetett drámája hiteltelen és ötletszerű. Ez vezethet ahhoz, hogy a néző Baye játékát mesterkéltnek, a filmet pedig fárasztónak tartja.


Kisfiam (Mon fils á moi)

,
színes, feliratos belga–francia dráma, 79 perc, 2006, rendező: Martial Fougeron, szereplők: Nathalie Baye, Victor Sévaux, Olivier Gourmet, Emmanuelle Riva, Marie Kremer, Valntine Stach, Thomas Silberstein, Michèle Moretti,
honlap



Igen, akarom?

Aki szenvedés, pontosabban szenvelgés helyett egy könnyed francia komédiázásra vágyik, jól teszi, ha jegyet vált az Igen, akarom? című filmre. Eric Lartigau vígjátékában a munkájában sikeres negyvenest, Luis-t (Alain Chabat) basáskodó anyja és nővérei (öten vannak!) arra ítélik, hogy házasodjon meg – de most. A férfi terve, hogy egy alkalmas álmenyasszony-társat (Charlotte Gainsbourg) talál, aki jól megutáltatja magát, és az oltárnál meg jól faképnél hagyja, hogy mintegy mondhassa: lám, én mindent megpróbáltam.


A hét filmjei: mindenki a magáét 3



A kényszerkettős érzelmei természetesen idővel fellángolnak, és végül tulajdonképpen teljesül Luis női családjainak az akarata.
Lartigau romantikus blődségében az a tetszetős, hogy nem akar többnek látszani, mint ami, amit vállal (másfélóra franciás szórakoztatás), teljesíti. A közönség (korábbi „közös” filmjük, Michel Gondry Az álom tudománya után) pedig arról is meggyőződhet, hogy Gainsbourg és Chabat remek színészek.


Igen, akarom? (Prête-moi ta main)

,
színes, feliratos francia romantikus vígjáték, 90 perc, 2006,
rendező: Eric Lartigau, szereplők: Alain Chabat, Charlotte Gainsbourg, Bernadette Lafont, Wladimir Yordanoff, Grégoire Oestermann,
honlap



Utál a csaj

Spike Lee (Egy sorozatgyilkos nyara, Az utolsó éjjel, A belső ember) az 1990-es évek a „feketehullámmal” (a blackspotationnel) robbant be a közönség és a szakma tudatába, olyan karcos gettódrámákkal, mint a Szemet szemért, a Mo’ Better Blues, a Dzsungelláz és a Malcolm X. Idővel csitult elementáris társadalomkritikai dühe, de hőseit jellemzően manapság is a színes bőrű közösségből választja. Az Utál a csaj főszereplője Jack (Anthony Mackie), aki hiába éli a befutott afroamerikai yuppiek kényelmes életét, miután csúnya manipulációra bukkan a gyógyszergyári munkahelyén, hamar megtanulja, hol a helye – legalábbis a fehér menedzsment (Woody Harrelson) szerint. Az elcsapott férfi számláját letiltják, így kénytelen elfogadni ex-menyasszonya üzleti ajánlatát: a hivatalos örökbefogadási procedúráktól ezért-azért berzenkedő hölgyeket termékenyítse meg jó pénzért… Beindul a „spermelés”, sorjáznak a babákra váró szinglik, még egy maffiafőnök lánya (Monica Bellucci) is igénybe veszi a szolgáltatásait. Persze, az érzelmeket nem lehet „óvszer mögé rejteni”, azazhogy kordában tartani.


A hét filmjei: mindenki a magáét 4


Lee a jópofa alapötletet nem tudja kihasználni, egy kevésbé tehetséges, ám jelentős vígjátéki rutinnal rendelkező filmes valószínűleg többre ment volna vele. Nem tudta eldönteni, számára a szociobírálati hang vagy a szórakoztatás igénye a fontosabb, így aztán az Utál a csaj középtájékon megadja magát, és unalmassá válik. A sablonos boldogító végbe terelés végképp megmutatja, a rendező nem tudta pontosan, mit akar ezzel a filmmel.


Utál a csaj (She Hate Me)


színes, feliratos amerikai vígjáték, 94 perc, 2004,
rendező: Spike Lee, szereplők: Anthony Mackie, Kerry Washington, Ellen Barkin, Moncia Bellucci, Jim Brown, Woody Harrelson, John Turturro, Jamel Debbouze, Dania Ramirez, Bai Ling,
honlap




Hajlakk

Adam Shankman (Szeretném, ha szeretnél, Több a sokknál) rendező ellenben nagyon is tudta, mit akar kezdeni John Waters 1988-as, kultikussá nemesedett Hajlakkjával. A küllemében – és sztárgárdájában – felturbózott sajátos musical jobban csillog, mint valaha (a film soundtrackje dobogós az eladási listákon). A duci Baltimore-i kislány, Edna Turnblad (Nikky Blonsky) sikertörténetében – minden vágya, hogy bekerüljön a helyi tévé menő zenei műsorába, a Corny Collins Showba – a feketék egyenjogúsági küzdelmének beágyazása hézagmentes. Mert a történet része, és nem törekszik (minden körülmények között) a szájbarágós kioktatásra.



A hét filmjei: mindenki a magáét 5



Igényes, kellemes nyárvégi kikapcsolódást kínál, ami nem utolsó sorban a remek daloknak és táncoknak, az imponálóan tehetséges Blonskynak, a molett női szerepben üdítően parádézó John Travoltának (aki a néhai Divine karakterét játssza), illetőleg a többi sztárkollégának (Christopher Walken, Michelle Pfeiffer, Queen Latifah) és a fiatal „újarcoknak” egyaránt köszönhető. A film elején felbukkan az egykori mozit író és rendező extravagáns John Waters is. Nem találják ki, milyen szerepkörben. Mint mutogatós…



Hajlakk (Hairspray)

színes, feliratos amerikai zenés vígjáték, 117 perc, 2007,
rendező: Adam Shankman, szereplők: Nikki Blonsky, John Travolta, Christopher Walken, Michelle Pfeiffer, Amanda Bynes, Queen Latifah, Zac Efron, Elijah Kelley, Brittany Snow, James Marsden, Allison Janney,
honlap

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik