Élet-Stílus

Tükör a szakmának

Nincs az az épeszű humánpolitikai munkatárs, aki önként nekiveselkedne egy húszoldalas kérdőívnek... hacsak az nem kimondottan fontos és kivételes.

Messze nem a DGS Global Research (a HR Portal, a HR Mesterkurzus®, valamint a BGF Menedzsment és Emberi Erőforrás Intézetének szakmai támogatásával folytatott) felmérése volt ugyan az első, amely a humánpolitika különböző területein alkalmazott eszközök bevezetésével és használatával kapcsolatos tapasztalatokat próbálta feltérképezni, de az eddigi kutatások egy-egy szűk területre (például a bérezésre, a képzésre vagy a családbarát szemléletre) fókuszáltak. Az Országos HR Benchmark felmérés ezzel szemben átfogónak készült. Szóba került a kiválasztástól a munkakör-értékelésen, juttatásokon, teljesítményértékelésen és személyzetfejlesztésen, a munkaügyi kapcsolatokon és kommunikáción át az outsourcingig minden.

A kutatás az alapoktól indult. Ahogy a kezdeményezők tartják: még az sem egységes, hogy ki mit ért a hr kifejezés alatt.



Tükör a szakmának 1

AKI KÉRDEZ, AKI VÁLASZOL. „Az egész szakmának hasznos lehet egy ilyen összkép, mindenki elhelyezheti magát a palettán hr-szempontból, láthatja, hol tart ahhoz a »krémhez« képest, amely kitöltötte a kérdőívet” – magyarázza Dara Péter, a BGF rektori hivatalvezetője, a DGS Global Research igazgatója. Dara Péter szerint köztudottan van néhány cég, amelyet etalonnak tartanak – méghozzá szférától függetlenül: „Ilyen például a Magyar Posta vagy a Magyar Nemzeti Bank, ahol rendkívül komoly hr-munka folyik.

A kérdőív összeállítói megpróbáltak minden olyan vállalatot elérni, ahol létezhet bármiféle tudatos hr-tevékenység. Ha mindenkit nem is sikerült becserkészni, jelentősnek mondható a részvétel (218 válaszadó, 116 ezer teljes munkaidőben foglalkoztatott). A reagálók fele középvállalkozás, a legtöbb résztvevő a bank- és pénzintézeti szektorban, illetőleg a kis- és nagykereskedelmi szolgáltatóiparban tevékenykedik. A válaszadók 68 százaléka vagy teljes mértékben külföldi tulajdonú, vagy százszázalékos magyar tulajdonú társaság, hét százalékuk pedig a közszférát képviseli.

A kitöltők 61 százaléka fővárosi székhelyű, az eredmény tehát csak óvatosan általánosítható, hiszen a minta nem reprezentatív. A megyék közötti eloszlás egyenlőtlen volt (alacsony volt a részvétel Győr-Moson-Sopron, Békés és Somogy megyében, Baranya pedig teljes hallgatásba burkolózott), ezért a szervezők jövőre célzott megkeresést terveznek.

Tudni akarják, hol tart a konkurencia

• Rigó Imre humánpolitikai igazgató, Raiffeisen Bank:


„Több hr-témájú felmérésben is részt vettünk már. Főként arra vagyunk kíváncsiak, humánpolitikánk hatékonysága hogyan viszonyul más szervezetekéhez. Vagyis hogy mások milyen létszámmal, bérköltséggel működnek, a teljes idős foglalkoztatást vagy a kölcsönzési konstrukciót preferálják… Legszívesebben más bankokhoz mérjük magunkat, de eddig specifikus kutatásból kevés volt, hiszen ez jellemzően zárt szektor, a vezetők csak óvatosan tesznek közzé információkat. Ez most változni látszik, több bank kifejezte készségét a nyitásra. Ez érthető: ma senki nem tudja biztosan, hogy áll a többiekhez képest. A bérpolitikában például minden információ fontos lehet. Ha nem is stratégiai fontosságú az, hogy mit csinálnak mások, inputot ad a döntésekhez. Mostanra mindenki rájött arra, hogy azonos iparágon belül kevés az a tényező, amivel versenyelőnyt lehet elérni. Bankfiókot építeni, IT-eszközöket vásárolni mindenki tud, de jó embereket toborozni, és a csapatot összefogni – ezen egyre több múlik.”


• Sélei Annamária személyügyi vezető, Drogerie Markt:
„Egy jó felmérés átfogó képet adhat a munkaerő-piaci helyzetről. Kiderülhet belőle, más vállalatok milyen irányba mennek. Nekünk az a hasznos kutatás, ami nem általánosságokban beszél, hanem konkrét témakörökre bontva elemez. Ami leginkább érdekel minket: az új munkaerő kiválasztásának módszerei, a kölcsönzési lehetőségek, a karriertervezés. És persze a jövedelemadatok. Mivel évente húsz-harminc új üzletünk nyílik, ezek elsőrendű szempontok, ahogyan a meglévő dolgozók motivációja vagy a teljesítményértékelés is. A német-osztrák anyacég a gazdasági tevékenységet inkább maga irányítja, de a humánpolitikát ránk bízza.”

A résztvevőkről az alapinformációk tudhatók: milyen tulajdonban, mekkora létszámmal, mely területen működnek. A válaszadás online történt, önkéntesen, az anonimitás megtartásának garanciája mellett. Mennyire tekinthetők így hitelesnek az információk? „A valódiság garanciája már a terjedelem is, hiszen csak az áll neki kétszáz kérdés megválaszolásának, aki komolyan veszi a felmérést – mondja Garai Éva, a HR Portal és a DGS Global Research ügyvezetője. – A feldolgozás során csak azokat az íveket értékeltük, amelyeket végig kitöltöttek. Az anonimitás pedig csak jót tehet az adatminőségnek, hiszen névtelenül mindenki őszintébb.”


KI MIT ÉRT HR ALATT? Ha azt gondoljuk, hogy egy olyan cégnél, amely részt vesz egy hr-kutatásban, előrehaladott állapotok jellemzik az emberi erőforrás területét, tévedünk. A válaszadók 22 százalékánál nincs a szakterületnek képviselője. Feltételezhetjük persze, hogy többeknél külső szolgáltató végzi a tevékenységet, vagy a vállalkozás méretéből adódóan a cég vezetője maga látja el ezt a feladatot.

Talán jó hír, hogy a válaszadók felének van emberierőforrás-gazdálkodására vonatkozó stratégiája. De ha a másik oldalról tekintjük e számot, elgondolkodtató, hogy a többiek az emberierőforrás-gazdálkodást nem tartják stratégiai területnek.

A szakmunkás manapság aranyat ér, legalábbis a beérkezett jelzések szerint belőlük mutatkozik a legnagyobb hiány. A diplomásokra nem járnak jó idők, a gazdasági és jogi területek bizony nem panganak az ürességtől. Egy mérnöknek már jóval kedvezőbb esélyei vannak, a közgazdászok helyzete pedig felemás, őket keresik is, nem is, attól függ, mely téren, mennyire jól képzett az illető.

Bárkit is szeretnénk felvenni, a jelek szerint a virtuális világban véljük megtalálni: az internetes toborzásé a vezető szerep az újsághirdetések és a házon belüli kapcsolatok mellett. Ez utóbbi korántsem olyan hangsúlyos, mint ahogy a közvélemény tartja. A fejvadászok munkájára továbbra is csak szűk kör tart igényt. A munkaerő-kölcsönzés egyre népszerűbb, a felmérésben részt vevők 37 százaléka él ezzel a lehetőséggel – akár ezres nagyságrendben.

Magyarországon reneszánszát éli a munkakör-értékelés. Talán e téren a legnagyobb a belső ellenállás, ennek ellenére a felmérésben részt vevők kétharmada keresztülvitte akaratát, vagy tervezi a bevezetést.


KÖTELEZŐ FIZETNIVALÓK. Meglepő, hogy sokszor az egyik legfontosabb kérdésben, az anyagiakban nem élnek sztenderdek: csupán 56 százaléknál működik általános alapelveket tükröző bérpolitikai rendszer. Ez persze éppúgy jelenthet káros kiszámíthatatlanságot, mint pozitív rugalmasságot, ahol az alkupozíció a döntő. Hr-szempontból, a munkahelyet mint közösséget tekintve, azonban a szakmai álláspont egységes: az esetlegesség mindenképpen hátrány. A hr-es kollégák a motiválást tartják a legnehezebbnek.

És ha már a rugalmasságnál tartunk, itt az elmúlt időszak sztárja, a cafetéria-rendszer. Mostanság nagy hangsúlyt kapott mind konferenciákon, mind szakpublikációkban, hiszen széles körű alkalmazhatósága miatt az egyik legfelkapottabb hr-megoldás lett: a felmérésben részt vevők egyharmada alkalmazza. És ha van cafetéria, van teljesítményértékelés is (39 százaléknál évente, 71 százaléknál minden munkatársra kiterjedően), még ha a logikai kapcsolat nem is ennyire egyértelmű a két tevékenység között. Ahol a bevezetés gondolata fel sem merül, azok a kevésbé profitérzékeny szegmensek.

Nem kérdés, hogy a munkavállalók fejlesztése a munkáltatók elemi érdeke. Az viszont nem egyértelmű, hogy mennyit és mibe érdemes befektetni. A részt vevő szervezetek kétharmadánál van tudatos képzési politika, 52 százalék jelenleg is taníttatja embereit. A karriermenedzsment és az utánpótlási rendszer még csak minden negyedik cégnél működik.

Bár feltették a kérdést: használ-e az ön cége humán informatikai megoldásokat? – talán jobb lett volna azt kérdezni, mi is az a hr-informatika. Volt válaszoló, aki a bérszámfejtő rendszert értette ez alatt, más a döntéstámogatást. Mindenesetre 41 százalékot tett ki az igen válasz. Az azonban így is egyértelmű, hogy a szakterület informatikai lemaradása jelentős.

A válaszadók 45 százalékánál már sor került outsourcingra. A leggyakrabban a biztonsági szolgálatot, a bérszámfejtést, a létesítményüzemeltetést és az informatikát bízzák külsősökre.



Tükör a szakmának 2

INTIM RÉSZEK. A kérdőív legérzékenyebb pontja a munkahelyi személyes viszonyokra koncentrált, egyedül itt már maguk a kérdezők is felajánlották a passzolás lehetőségét, a kitöltők fele élt is vele. De ott a másik pólus: 25 százalék állította, hogy a munkavállaló-munkáltató kapcsolat rossz náluk. Ez meglepő, hiszen azt gondolnánk, ennél a résznél az alanyok inkább szépítenek. Nagyon jónak a válaszadók 20 százaléka értékelte a viszonyt, aki jónak tartotta, az is kiemelte, hogy a kommunikáció a főnökséggel egyirányú (20 százalék), 35 százalék az „átlagos” langyos vízben evickél.

Az elsődleges tapasztalat az, hogy a szakma még mindig jelentősen heterogén, vagyis előtte állunk annak a kiegyenlítődésnek, amit Nyugat-Európában több helyen megfigyelhetünk. A multinacionális vállalatok az anyacég – általában országosan is jóval fejlettebb – technikáit veszik át, így a haladóbb megoldásokat náluk találjuk. Ami a kisvállalkozásokat illeti, ők többnyire néhány elemet már alkalmaznak, de frissebb technikákat nem. Az állami szféra pedig továbbra is jelentős lemaradásban van, bár itt is találni meglepően impozáns példákat.


Tükör a szakmának 3

A kezdetekkor talán igaz volt, hogy presztízskérdésnek minősült: mennyire erős a hr. Ma egyre inkább az általa létrehozott értéket figyelik, vagyis sokkal inkább gazdasági hangsúlyt kap a terület, mint hogy csupán demonstratív funkciót töltsön be. „Azt ma már nemigen kérdőjelezik meg sehol, hogy a humánpolitika keményen hozzájárul az üzleti eredményekhez, vagyis hosszú távon kimutatható tőkeértéke van – állítja Szetei Tibor, a Magyar Rádió Zrt. humánpolitikai igazgatója, a DGS szakmai vezetője. – Meg lehet nézni azokat a cégeket, ahol komoly erőfeszítéseket tettek ezen a téren.”

A megtérülés csak a „jó” hr-re igaz, hiszen itt is bőségesen lehet kiönteni a pénzt az ablakon. Dara Péter szerint a leggyakoribb hiba, hogy az adott cég ötletszerűen költ például képzésre mindenféle kontroll nélkül. A szakszerűtlenségek abból is adódhatnak, hogy „manapság boldog-boldogtalan elhelyezkedhet a hr-osztályon, legyen orvos, jogász, mérnök vagy pszichológus” – mondja az ügyvezető igazgató, aki ugyanakkor örvendetesnek tartja a tényt, hogy az üzleti szemléletmód elterjedtével a szakösszetétel egyre inkább gazdasági irányultságot vesz.



Tükör a szakmának 4

MENNYI PÉNZ KELL? Kérdés azonban, hogy csak az emberi tényezőn múlik-e annak a területnek a jövedelmezősége, amelyik az emberi értékkel foglalkozik. Vagyis: lehet-e kevés pénzből minőségi humánpolitikát működtetni? „A pénz és a szemléletmód összefügg – mondja Garai Éva. – Ha az első számú vezetőt nem lehet meggyőzni, akkor sosem lesz fejlett a hr. Ki kell tudni mutatni az eredményeket ahhoz, hogy ezt stratégiai fontosságú területnek tekintsék. A korlátozott keret persze további korlátokat szül, de egy szintig nem ez a meghatározó, hiszen személyes tényezőkkel, kreativitással sok minden pótolható.”

Mi az, amihez már sok pénz kell? Melyek azok a megoldások, amelyeket csak a legnagyobbaknál látni? „A csúcs a stratégiaalkotás, amikor már nem követjük a folyamatokat, hanem magunk formáljuk. Vagyis hr-esként befolyásoljuk a menedzsert döntéseiben.”

Ha pedig nem magunk között méredzkedünk, hanem azt tekintjük, hol tartunk Európához képest, Szetei Tibornak az a meglátása, hogy bár „jó úton haladunk, még mindig bőven van lemaradásunk, amiért a jogi környezet kiszámíthatatlansága is felelős. Ami várhatóan előtérbe kerül a következő években, az a humán kontrolling és a hr informatikai támogatása, ami emberi erőforrást szabadíthat fel.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik