Élet-Stílus

A BKV akarata ellenére vesz új trolikat

Sem a fővárosnál, sem a BKV-nál nem rejtik véka alá, hogy a városháza ösztökélésére vásárolnak új trolikat. A milliárdos beszerzés a hazai troligyártás újjászületését is jelenti.

Ugyan Európában egyre kevesebb helyen üzemelnek trolik, a BKV mégis felújítja felsővezetékes járműparkját. A korábban már elkészült hat kocsi után újabb tizet állítanak a nyáron forgalomba, melyek a 70-es, 76-os és 78-as vonalakon járnak majd.

A közlekedési társaság nem tervezte újabb trolik beszerzését, de a fővárosi önkormányzat úgy tűnik, elkötelezett a trolik mellett. Hagyó Miklós, a főpolgármester infrastruktúráért felelős helyettese szerint a városi közlekedés kulcsa az energiahatékony, környezetbarát rendszerek – így a trolik – üzemeltetése, Hagyó ezt közleményében külön hangsúlyozta.

Az alacsonypadlós kocsik újdonsága, hogy felsővezeték nélkül is meg tudnak tenni 1-2 kilométert, így nem kell pótlóbuszokkal helyettesíteni őket egy baleset, vagy egy szabálytalanul parkoló autó miatt. Az akkumulátort a fékezéskor termelődő energiából tölti fel a kocsi, mely tökéletesen helyettesíti az áramszedőt – tudósítónk szerint menetteljesítménye így is jobb, mint a régi, szovjet gyártmányú ZIU típusé.


A BKV nem lát benne jövőt

A Trollinók 88 utast tudnak szállítani, és megálláskor „letérdelnek” az utasokért, vagyis az alacsonypadlós kocsiszekrényt lejjebb ereszti a futómű, így még könnyebb a beszállás. Légkondicionáló nincs a trolin (csak a vezetőfülkében), de Regőczi Miklós, a BKV kommunikációs igazgatója szerint a színezett üveg kívül tartja majd a hőséget. A BKV-nál mindezek ellenére nem különösebben lelkesek az új kocsikért, a társaságnál nem látnak benne ugyanis jövőt. Így, kis darabszámban pedig még beszerzésük is drága.

A trolik darabja 78 millió forintba kerül, a közlekedési társaság a HVB-től lízingeli őket. Donáth Zoltán, a BKV beruházási igazgatója szerint igen előnyös, BUBOR+0,45 százalékos kamatra, 10 éves futamidőre. A lízingszerződést a Volvo autóbuszok beszerzésével együtt kötötték, és Donáth szerint a bankok nagyon komolyan versengetek az üzletért.


A BKV akarata ellenére vesz új trolikat 1

Trollino a gyárudvaron és képgalériánkban



A troligyártás túlélése


Ez a megrendelés biztosította a hazai troligyártás túlélését. A Székely Péter nevével fémjelzett Transelektro-csoport tulajdonában volt korábban a Ganz-Transelektro Közlekedési Rt, amelyet az a Dunai Zoltán vezetett, aki most a MÁV elővárosi motorvonattenderén nyertes svájci Stadler magyarországi érdekeltségét vezeti. Dunai jó menedzser hírében áll, de a cégcsoport tetemes veszteségét nem tudták fedezni a járműgyártásból, így végül Székely – a hitelező bankok nyomására – kiszállt a cégcsoportból, röviddel azután, hogy Dunai elhagyta a céget.

A magárahagyott járműgyárat végül a Skoda Holding A.S. vette meg egy tavaly októberben tartott aukción. A cseh társaság a Transelektróban már korábban érdekelt Resonator Kft-vel közösen alapította meg a Ganz-Skoda Electric Zrt-t, mintegy egymilliárd forintos alaptőkével. A 140 főt alkalmazó cég nemcsak a pesti és a debreceni közlekedési vállalatnak, hanem a rigai vállalatnak is készít trolikat. Zdenek Majer, a részvénytársaság vezérigazgatója lapunk érdeklődésére elmondta: idén négymilliárd forintos forgalmat terveznek, és folyamatosan keresik a szomszédos országokban és a Távol-Keleten az új megrendeléseket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik