Közelítő megoldásnak jó a tavalyelőtti csúcskategóriás gép. Egy ilyen egész biztosan megfelel a legelterjedtebb Microsoft Office-alapú technológiának, és ha valamely cég Linuxra adja a fejét, annak is. Ez a gép 2,4 Hz-es Intel Pentium 4 processzorral, 512 megabájt memóriával, és a manapság 10 000 forint körül kapható grafikus kártyák valamelyikével rendelkezik.
Ha a felszerelendő munkahely nem túl nagy, akkor a közelítő megoldások is elegendően hatékonyak. De ha ennél nagyobb, akkor nem nélkülözhetők a konkrét, az adott cégre vonatkozó gazdaságossági számítások. Ezeknek kötelezően figyelembe kell vennie az üzemeltetési költségeket is.
A beszerzési költség meghatározó tényezői
Nem mindegy, hogy neves vagy névtelen a gép gyártója, a nagyobb név általában többletköltséggel jár, bár bizonyos esetekben megbízhatóbb is.
Nem elhanyagolható a monitor típusa (LCD vagy képcsöves), mérete (15–17, 19, esetleg 21 hüvelykes) és minősége, hiszen ha irodai munkára vesszük, akkor elképzelhető, hogy akár napi 8 órát is ez előtt kell eltöltenünk.
A ház kialakítása. Nem lehet bármilyen házba bármilyen teljesítményt és konfigurációt belezsúfolni, ezért ha asztali modellre gondoltunk, ne próbáljunk mindent belenyomorítani. Ha nagyobb helyünk van, vehetünk az asztal alatt elhelyezhető nagyméretű házat is.
A munkahely optikaitárolóeszköz-igénye (kell-e helyi CD-DVD olvasó egyáltalán, vagy esetleg DVD-íróra is szüksége lehet a dolgozónak) szintén végiggondolandó.
A processzor teljesítménye, a memória mérete és a merevlemez kapacitása szinte a legfontosabb kérdés a vásárláskor.
Az üzemeltetési költséget csökkentheti, ha a beruházás kezdeti szakaszában túlméretezzük a kapacitást: nem kell fél év múlva nagyobb merevlemezt szerelni a fejlődő részleg összes gépébe. Alapos és előrelátó meggondolást igényel a helyi és hálózati tárolókapacitás arányának meghatározása: ha a kiszolgáló nagy és megbízható, akkor a munkaállomásnak esetleg nem is kell saját merevlemez.
Ha egy gépet kinevezünk optikai szervernek, akkor CD, DVD sem kell a munkaállomásokba. Lehet az összes alkalmazást a kiszolgálón futtatni, ilyenkor a „munkaállomás” egészen kis teljesítményű is lehet, amely viszont éppen elég a hálózati kapcsolat fenntartására. Ez a „vékony kliens” szemlélet, amelynél a kiszolgáló teljesítményére, rendelkezésre állására és felügyeletére kell többet áldozni, a szerveren futtatható alkalmazások is többe kerülnek, cserébe a munkaállomások nagyon olcsók.
Beépített képességek
Mivel az irodai munkában a megjelenítési képességek nem annyira fontosak, ezért az integrált VGA-s alaplapokat szokták „irodai használatra optimalizált megoldásnak” nevezni. Manapság általános, hogy az alaplapon megtaláljuk a hálózati csatolót is, és a változó igényű tárolást esetenként valamilyen USB-csatolós külső egységgel oldják meg, mert legalább 4 USB-kapu is van minden alaplapon.
Ez az alapja annak a szemléletnek, hogy az irodai gépet nem bővítjük, hanem 2-3-4 évenként kompletten cseréljük. Ha pedig nem kell belenyúlni, akkor ne is lehessen: tehát a ház lehet kicsi – lapos, vagy minitorony –, mert nem kell szerelni. Keresni kell, mert ritka, de létezik monitorba épített, vagy kifejezetten kis helyigényű PC. Egyes neves gyártók választékában szerepel ilyen, részben noteszgép-alkatrészekből kialakított típus, a helyszűkében szenvedő munkahelyek számára.
De az ilyen gépekben is viszonylag fájdalommentesen bővíthető a memória, és esetleg egy azonos tokozású, de nagyobb teljesítményű processzor cseréje is szóba jöhet – ami megkétszerezi a munkaállomás hasznos élettartamát. A dinamikusan fejlődő cégeknél azonban két-három évente a telephely is változik, tehát mások lesznek az elhelyezési körülmények, indokolt lehet a teljes csere.
Teljesítményigény
Nem csak az irodai alkalmazáscsomagot kell futtatni a munkaállomásokon. Kivétel nélkül minden gépen futnia kell egy vírus elleni védelmet biztosító programnak, a gépek központi felügyeletét lehetővé tevő ügyfélszoftvernek.
Legtöbbször ezenfelül még két szoftverre is szükség van, amely egyike kapcsolattartó (levelező- vagy csoportmunka-támogató) alkalmazás, a másik a cég sajátos üzletmenetét megvalósító alkalmazás.
Nem nélkülözhető a webböngésző, mert manapság egyre gyakoribb, hogy a részlegek egymás közötti információáramlását szabványos internetes technológiákkal oldják meg. Azaz a korszerű irodai munkahely mindenképpen többfeladatos működésű, robusztus informatikai eszközt igényel. És akkor még nem is volt szó a mobilitásról, amely sok helyen szintén erős követelmény.