Ausztrália számos kietlen területének egyike felett elvégzendő teszt háromévnyi csendnek vet véget az úgynevezett következő generációs szuperszonikus szállító repülőgép első próbaútjától számítva, ami akkor túl korán vált le hordozórakétájáról és a sivatagba csapódva fejezte be pályafutását. A Japán Űrrepülés Kutató Ügynökség (JAXA) szóvivője hangsúlyozta, hogy az eltelt időszakban több fejlesztést is végrehajtottak, ami garantálja, hogy ilyen hiba nem fordul elő többé.
A japánok jól tudják, hogy a hangsebesség kétszeresével történő pilóta nélküli repülés vízválasztónak számít a teljes program számára, így egy esetleges újabb kudarcba bele sem mernek gondolni.
A siker kikövezi az utat a további fejlesztések és kísérletek előtt, melynek végeredménye egy 300 utas szállítására és 2 Mach sebességre képes repülőgép, ami 4 óra alatt megteszi a Tokió és Los Angeles közötti utat. Emellett megerősítené a júniusban Franciaországgal kötött megállapodást, ami egy közös fejlesztési programról szól az elkövetkező három évre.
A japánok nem csupán a franciák tapasztalatával gazdagodnak, de egyben átvállalják a költségek jelentős részét is.
A JAXA egy rakétára erősítve indítja kísérleti gépét az ausztrál Woomera tesztkörzetben szeptember 15. és október 15. között. A rakéta 20 kilométeres magasságba emeli a repülőgépet, majd 2 Mach sebességnél elereszti. A kísérlet célja aerodinamikai információk gyűjtése a gépről, ami 15 percnyi repülés után ejtőernyők segítségével ereszkedik vissza a földre.
Amennyiben a 10 millió dollárnak megfelelő 1,1 milliárd yenes kísérlet sikerrel zárul megkezdődhetnek a további tesztelések, melyekhez már hajtóművel is ellátják a gépet, ez már bizonyított a teszteken. Ha sikerül a tervezet megvalósítása, az nagy előrelépést jelentene a szigetországnak a repülési iparágban. Japán a Boeing legnagyobb beszállítója, azonban saját repülőgépipara igen korlátozottnak mondható.