Élet-Stílus

E-learning felemás tapasztalatokkal

Hatékony, térben és időben rugalmas, jó minőségben terjeszthető tananyag, alacsony költség... Mégis mi az oka annak, hogy a jövő tanulási technikája, a számítógép alapú módszer Magyarországon csak tessék-lássék működik?

Három év. Ilyen rövid az az idő, amely alatt a mai munkavállalók mintegy felének tudása elavul. Számukra létkérdés a tudásfejlesztés, minden lehetőséget meg kell ragadniuk ahhoz, hogy lépést tartsanak szakmai területük fejlődésével. Az azonban egyértelmű, hogy a dinamikusan növekvő igények kielégítésére a megszokott oktatási módszerek önmagukban alkalmatlanok. Személyre szabott, rugalmas és minden eddiginél hatékonyabb metódusokra van tehát szükség. Az elektronikus tanulás ilyen – ha jól alkalmazzák.

E-learning felemás tapasztalatokkal 1Nincs terembérlet, tanári honorárium, utazási költség, munkaidő-kiesés. Vitathatatlan, hogy a megfelelő helyzetben alkalmazott távoktatás jóval olcsóbb a hagyományos „osztálytermi” tanításnál. Aki így fejleszti magát, az időt takarít meg; akár ötven százalékkal gyorsabban juthat a szükséges információkhoz. Az e-tanuló készülhet bárhol és bármikor, mégpedig a saját tempójában. Az elsajátítandó anyag sztenderd lehet, akár egy egész hálózatban ugyanazt az ismereteket kapják az egymástól esetleg ezer kilométerekre ülő diákok. A módszer interaktív, csakúgy, mint bármely tevékenység a virtuális világban.

Hanganyagok, hivatkozások, kiegészítő segédletek, tesztek teszik többé a tananyagot egyszerű tankönyvnél. Nem kell tartani attól sem, hogy a tanulók elszigetelődnek, hiszen szabályos időközönként összejárhatnak konzultációra, illetve a vizsgázást is intézhetik „élőben”. Mindezek láttán úgy érezhetjük, az e-learning egyenesen a XXI. század ajándéka számunkra. Mégis úgy tűnik, nemigen tudunk mit kezdeni az – egyelőre nagyrészt elméleti – adománnyal.

MEGRENDELŐK, SZOLGÁLTATÓK. Az Európai Unió illetékesei már 2002-es, e-learninggel foglalkozó stratégiájukban színes képet festettek a virtuális világegyetemről. Tudásközpontokat és tanácsadó hálózatokat álmodtak, meg fejlett eszközparkot gazdag multimédiatartalmakkal. Nem is hiába, hiszen nemzetközi szinten azóta folyamatosan emelkedik a technológia alapú oktatás aránya a tradicionáliséhoz képest. Ám ez még nem maga a klasszikus e-learning paradicsom, inkább annyit jelent, hogy a hagyományos oktatásban kap nagyobb terepet a számítógép (ami azért, lássuk be, jó jel).

Nyugat-Európa élen jár az újításban, a vállalati képzések becsülhetően 15 százaléka zajlik egyértelműen távoktatás formájában. A témában tartott nemzetközi konferenciák tanúsága szerint ilyen számmal az oktatószoftvereket forgalmazó amerikai cégek is elégedettek lennének, ám úgy hírlik, a tengerentúlon nem tapasztalható akkora érdeklődés, ahogyan azt sokan remélték. Kelet-Európában – magunk is érzékelhetjük – az elektronikus oktatáshoz szükséges hardver háttér csupán mostanában épül ki, ennek megfelelően jelentősek az eltérések régiótól, vállalatmérettől és kapacitástól függően.

Ahogyan bizonytalanok a megrendelők, úgy a távoktatást nyújtó szolgáltatók köre is nehezen átlátható hazánkban. A széttöredezett piacon sok a csekély befolyású, kis cég, pedig az életben maradásra csak azoknak van esélyük, akik komplex szolgáltatást nyújtanak. Vagyis nem kész tartalmakat árulnak, hanem képesek egy-egy számítógépes program keretét a megrendelőnek leginkább hasznos tartalommal feltölteni, azt testre szabni, majd utánkövetést, tanácsadást vállalni. Ellenkező esetben a nagyobb vállalatok sokkal inkább megbíznak majd saját fejlesztésű webfelületeikben és tananyagaikban.

Ébredezik tehát az e-learning piac, de az ébredezés bizony komótos. Egyelőre mindenki tapogatózik, érdeklődik árakról, feltételekről, nehezen szánja rá magát a megrendelésre. Az úttörők közé elsősorban bankok, informatikai cégek tartoznak, de több minisztérium is kísérletezik e-programokkal. Nem véletlen, hiszen az lehet garancia a hatékonyságra, ha egyszerre nagy számú tanulót oktatnak – rendszeresen, rugalmasan, rövid anyagegységekkel. E feltételek pedig jellemzően a vállalatok általános belső képzéseinél, az állami szférában, terület szerint pedig a telekommunikációban és az információtechnológiai ágazatban adottak.

SZÁNDÉK ÉS VALÓSÁG. Ha megkérdezzük a nagyobb cégek HR vezetőit, többségük bólogat: „igen, van nálunk lehetőség távoktatásra”. A részletes kifejtés során azonban rögtön egyértelművé válik: a lehetőség messze nem jelent hatékony alkalmazást, a hazai környezet egyszerűen még nem nyitott a nagyfokú tudatosságot és önállóságot igénylő módszer befogadására. Próbálkozások mindenütt akadnak, de rengeteg a célt tévesztett szoftver, a félbehagyott kurzus, Magyarországon az e-learning az alkalmazók zöménél egyelőre ráfizetéses.

A sikeresség persze attól is függ, hogy az igény valós üzleti szükségletre épül, vagy csupán a vezetés kívánsága. Forrás Lajos humánpolitikai tanácsadó mindkét úton vezetett már be „computer based traininget”. „Minden profi vállalat képzési rendszerében helye lenne, ma mégis inkább divatjellege van – mondja. – Akkor lehetünk eredményesek, ha pontosan tudjuk, milyen céllal, milyen elvárásokkal vágunk bele, és hozzá tudjuk-e rendelni a kellő erőforrásokat. Ezeken ugyanis nagyon el lehet csúszni.”

Sokan azt gondolják, megvásárolnak egy rendszert, és egyszerűen lecserélnek vele meglévő képzéseket. Ehelyett a távoktatás inkább kiegészítője lehet a bevált módszereknek. „Megkönnyíti a felkészülést a személyes képzésre, részben helyettesíthet termékismereti tréningeket, de mivel emberek vagyunk, szükségünk van arra, hogy mások véleményét is meghallgassuk, lássunk magunk előtt egy arcot – magyarázza a tanácsadó. – A CIB Banknál annak idején például termékismeretre fejlesztettünk ki ütemezett modulokat, amelyekkel a dolgozó addig próbálkozott, amíg nem sikerült levizsgáznia.” Ugyanígy működött az Excel tanfolyam, a tantermi képzésre már felkészülten mentek a jelöltek. Így csökkenthették azt a drága időt, amit a tréningteremben töltünk.

A helyzet Európában

Az eEurope+ helyzetképet készített a tagállamok információtechnológiai helyzetéről. A tanulmány közli, hogy minden vizsgált országban nő az internetfelhasználók száma. Ezt a hírt azonban árnyalja, hogy az újonnan csatlakozók lakossága 66 százalékban nem rendelkezik számítógéppel és az emberek 81 százaléka nem használ internetet.

A számítógép ára az egykori szovjet tagállamokban a legmagasabb, három-négy havi fizetésből lehet megvásárolni. A legkönnyebben pedig Cipruson és Máltán lehet felépíteni egy konfigurációt.

Az internetet leggyakrabban keresésre használják (80 százalék), a megkérdezettek 40 százaléka gyakran tölt le játékokat és zenét, 75 százalékuk levelezik, 32 százalékuk pedig beszélget a hálón.

A vizsgálatban részt vevők 11 százaléka nem tudta, mi az internet, 23 százalékuk pedig kijelentette, hogy nem tudja használni a számítógépet.

Az eEurope+ jelentése elismeri, a most csatlakozott államok sokat tettek azért, hogy tudás alapú társadalommá váljanak, de fontos lenne az interaktív tartalmak fejlesztése, a multimédia és a többnyelvűség szorgalmazása, a számítógépes kurzusok elérhetőségének megteremtése.

Ehhez persze az is kell, hogy az anyag könnyen befogadható legyen, és adjon valami többletet, különben nyomtatásban is elolvashatnánk. Ideális cél például egy nyelv elsajátítása, hiszen ott alapvető igény az interaktivitás. Sokat segíthetnek az ismétlések, hangos programok, mintatesztek, de pusztán számítógéppel senki nem tanult még meg nyelvet jól beszélni.

Nem minden szegmens tudja azonban hasznát venni a távvezérelt tanulásnak. A hangsúlyos ügyfélkapcsolattal működő területeken például a gyakorlati technikák fontosabbak az elméletben átadható tudásnál. „Amit az értékesítőinknek tudniuk kell, az nem sajátítható el sem könyvből, sem számítógépes programból – mondja Garamvölgyi Ivett, az Otthon Centrum HR divízió vezetője. – Bár nem tartom kizártnak, hogy később előtérbe kerülnek egyéb területek, például a hiteltermékek ismerete, ahol be lehetne vezetni ezt a típusú oktatást, ez jelenleg nem élő kérdés a cég számára.”

Ahogyan a versenyszféra csupán ízlelgeti a szerény múltú lehetőséget, úgy az állami szegmens viszonyulása is felemás. Noha a köztisztviselők rengeteg területen (nyelvek, adótörvények, személyiségfejlesztés, számítógép-használat, médiatréning) képezhetik magukat, nem repesnek az örömtől, hogy immár hálózaton keresztül is megtehetik – hiába támogató a vezetői attitűd. „A közszférában még nem elterjedt a módszer – mondja Gondos Judit, a Pénzügyminisztérium humán főcsoportfőnöke. – Távoktatás keretein belül nálunk az európai számítógépes jogosítvány megszerzésére lehet felkészülni, de a kollégák nemigen élnek a lehetőséggel. Erősen rögzült bennük, hogy a tanulás akkor hatásos, ha a tanár ott ül velük szemben, és szemtől szembe magyarázza a részleteket.”

Gondos Judit úgy vélekedik, amire nincs egyértelmű fogadókészség, azt nem érdemes erőltetni. Ezzel együtt úgy fogalmaz, nem kellene teljesen eltemetni a dolgot. „Nálunk igazán lenne értelme a sokféle tanulásnak, hiszen folyton időhiánnyal küzdünk. De sajnos épp a számítógépes tanulás az, amit a munkatárs halogatni tud, hiszen rábízzuk, mikor foglalkozik az önfejlesztéssel. És hát meg kell hagyni, nem csupán a körükben hiányzik az autodidakta tanulás kultúrája, hanem az ezzel foglalkozó cégek tevékenysége sincs a megfelelő színvonalon.”

Varga Krisztina, az AVIS Business Support Centre humánpolitikai vezetője egy fokkal bizakodóbb: „Most fogjuk kialakítani saját intranetes oldalunkat, amellyel szeretnénk kiaknázni az e-learning kínálta lehetőségeket. Összegyűjtjük majd az összes belső képzést, tesztet, valamint az új belépők orientációs programjának egy modulja is itt hasznosul majd. A nyelvtanulásnak, a számítógép-használat oktatásának szintén ideális terepe lesz ez. A fejlődés ugyanúgy kontrollálható, mint a hagyományos úton, hiszen nyomon tudjuk követni, ki mikor lépett be a rendszerbe, melyik kurzuson ment végig. A modulzáró teszteredmények közvetlenül a HR osztályra érkeznek. Meg kell persze találnunk a megfelelő arányt a személyes oktatás és az e-lear-ning között, hiszen azt nem lehet elvárni, hogy az új munkatárs heteket töltsön a monitor előtt.”

A vállalati tapasztalatok azt mutatják, hogy csak az az oktatási módszer lehet sikeres, amely illeszkedik a meglévő tudáshoz, és építőkocka-elv szerint egymáshoz kapcsolt modulokkal dolgozik. Kudarcra ítélt a távoktatás, ha passzív olvasásra kárhoztat ahelyett, hogy komplett multimédiás eszköztárral aktivizálja a tanulót.

TECHNIKA ÉS EMBER. A hagyományos oktatásnál állandó a visszacsatolás, azonnal feltűnik, ha a tanuló nem ért valamit, vagy nem érzi, hogy szüksége van a hallottakra. A cégek többségénél csupán elmondják az alkalmazottaknak, hogy ezentúl számítógépen is tanulhatnak, hogyan jelentkezhetnek be a rendszerbe és használhatják az adott programot, ám innen elengedik a kezüket. A munkavállalók viszont arról számolnak be, hogy nem boldogulnak önállóan, nyugtalanítja őket, hogy nincs kihez fordulniuk, ha elakadnak, és olykor nem egyértelmű számukra, bizonyos anyagrészeket hogyan hasznosíthatnak a gyakorlatban. Igényelnék, hogy időnként megbeszélhessék tanulási tapasztalataikat másokkal.

Minthogy a távolsági módszer bevezetése jelentős befektetést igényel, érdemes az indulást alaposabban előkészíteni. Nemcsak a technikai háttérre koncentrálni, hanem az emberi tényezőre is. Hamvába hal az a kezdeményezés, amelyik magára hagyja a tanulót azzal, hogy a személyes tanár-diák kapcsolatot teljes mértékben kiiktatja a rendszerből. Talán ez lehet az oka, mindenesetre ott, ahol a részvétel nem kötelező, csupán minden harmadik kolléga érdeklődik annyira a komputeralapú módszer iránt, hogy ki is próbálja, és legtöbbjük hamar beleun a magányos tanulásba, nem fejezi be a megkezdett tanfolyamot.

Nincs értelme tehát pusztán tiszta rendszerekben gondolkodni, ebben az értelemben az e-learning az egyetemi levelező oktatás továbbfejlesztett változata. A képző intézmények ott is szerveznek időnként eligazító konzultációkat, hiszen a személyes találkozó, egy tanár motiváló személye, a jótékony vizsgadrukk továbbra sem pótolható bitekkel.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik