Élet-Stílus

Irány Split – földön, vízen, levegőben

A horvát autópálya-hálózat fejlesztésének feszített ütemére jellemző, hogy hetek óta a cementhiány tartja izgalomban déli szomszédunk közvéleményét.

Néhány héttel ezelőtt pánik tört ki a horvát cementpiacon, ahol a feszített ütemű autópálya-építkezések nyomán hiánytünetek mutatkoznak. A Slobodna Dalmacija című napilap nemrégiben arról számolt be, hogy a 2005-re tervezett átadás miatt gyorsított ütemben épülő Zágráb-Split autópálya építkezéséhez az idei első néhány hónapban 52 százalékkal több cementet használtak fel, mint a múlt év hasonló időszakában.


Komp Triesztből Splitbe

A főszezonban zsúfolt olasz, szlovén és horvát határátkelőket mentesítheti az új kompjárat, amely az adriai Losinj szigete és Zadar városa érintésével az olaszországi Triesztet köti össze a horvátországi Splittel. Az 1800 utas és 400 személygépkocsi befogadására alkalmas hajók júniustól októberig közlekednek. 

Északon ki lehetne tenni a “megtelt” táblát


Az elmúlt évtized horvátországi autópálya-építkezései nyomán elmondható, hogy az Isztria-félsziget és a Kvarner-öböl gyakorlatilag néhány hónapon belül Olaszország, Szlovénia, Ausztria és Magyarország felől egyaránt elérhető lesz autópályán. Az egyébként is a legfejlettebb infrastruktúrával és a legpatinásabb szállodákkal rendelkező, ráadásul a vendégek körében is a legkedveltebbnek mondható északi tengerparton a szálloda-felújítási láz is évek óta tombol. Miközben ezen a partszakaszon főszezonban ki lehetne tenni a “megtelt” táblát, a dalmáciai partvidék – talán Dubrovnikot és Makarskát leszámítva – évről évre messze befogadóképessége alatt teljesít a turisztikai szezonban.


Újra Budapest-Split légijárat 

Május 5-én leszállt a Malév első menetrend szerint közlekedő járata Splitben. A spliti menetrend szerinti járat május-júniusban, illetve szeptember-októberben heti négy, júliustól szeptemberig pedig heti öt alkalommal közlekedik. Az új járat utasait a Malév Express CRJ 200 típusú repülőgépeivel szállítják. 


Kulcskérdés a közlekedés


Az idei beruházásokat és fejlesztési terveket tekintve, látható, hogy a horvát idegenforgalmi erőfeszítések egyik kiemelt helyszíne Split és környéke. Közép-Dalmácia mind fekvését, mind klímáját, mind történelmi nevezetességeit tekintve versenyképes a horvát tengerpart északi részével. A régió idegenforgalmának kulcskérdése jelenleg a közlekedési összeköttetések fejlesztése és a megfelelő színvonalú szálláshelyek kialakítása. Ez utóbbit szolgálja a térségben felgyorsult, magyar befektetők részvételével zajló szállodaprivatizáció. A közlekedési útvonalak fejlesztése pedig szinte egyszerre érinti a földi, a vízi és a légi utakat.

Egy ókori ruhagyár 

A Diocletianus palota, melyre a középkori Split városa is ráépült, az újabb régészeti kutatások szerint nem csupán a hatalomba (és a keresztények üldözésébe) belefáradt császár nyári pihenőhelyéül szolgált, hanem emellett fontos „könnyűipari” központ is volt az ókorban. A teóriát főként a palota személyzetének és a közeli – 40 ezer fős – Salonae város lakóinak szükségleteit négyszeresen meghaladó kapacitású vízvezetékrendszerre alapozzák a régészek. Emellett több jel is arra mutat, hogy a palota északi részén egy nagy vízigényű szövősor és az erre épülő hivatalnoki és katonai öltözékeket előállító ruhaüzem működött. 

Bővítik a kikötőt, felújítják a vasutat


Az autópálya-építkezéssel párhuzamosan zajlik a spliti nemzetközi kompkikötő bővítése. Ez annál is fontosabb, mert néhány hónappal ezelőtt komoly sajtóvisszhangja volt annak a szakmai vitának, mely arról folyt, hogy a Zágráb-Split autópályáról a tengerpartra zúduló, megnövekedő autóforgalmat hogyan bírja majd a spliti kompkikötő. Nos, éppen most fejeződött be egy 10,5 millió kunás (1 kuna = 32 forint) beruházás, melynek nyomán jelentősen megnövekedett a spliti kompkikötőben a gépjárművek, illetve az utasok ki- és behajózására szolgáló manőverezési terület. Az elmúlt 5 évben egyébként 70 millió kunát invesztáltak a kikötő fejlesztésébe, s további beruházásokat is terveznek – például egy új kikötői utasterminál építését.



Irány Split – földön, vízen, levegőben 1


Hatalmas összeget, a 2007-ig terjedő időszakban öt év alatt összesen 15 milliárd kunát fordít az európai közlekedési folyosók útvonalán fekvő vasútvonalak fejlesztésére a Horvát Nemzeti Vasúttársaság. Ezen belül a legfontosabb fejlesztés a Zágráb-Split vonal felújítása lesz, minek nyomán a mostani hét óra helyett négy óra alatt érhetünk majd el vonaton a horvát fővárosból a dalmáciai kikötőbe.


 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik