Cikkünk frissült!
Folyamatosan érkeznek az új CAF-villamosok Budapestre, amelyekből uniós támogatás segítségével összesen 51-t rendelt a főváros, noha pár hónapja úgy tűnt, megakadhat a projekt a kormány miatt. Május végén azonban a kabinet beadta a derekát, aláírta a szükséges szerződéseket, elhárult ez az akadály.
Most azonban újabb probléma került elő a Fővárosi Önkormányzat klímavédelmi, közlekedési és városfejlesztési bizottságának ülésén, amiről a Telex számolt be. A CAF-villamosok száma elérte a kritikus tömeget, amihez
- fel kellett volna újítani a ferencvárosi remízt, hogy fogadni tudják az új járműveket.
- Két másik remízen is fejleszteni kellett volna, vágányokat, kitérőket, karbantartó csarnokokat építeni.
- Az új vonalaknál át kell építeni a vágányhálózatot, megerősíteni az áramellátást, megemelni a peronokat. A 2-es vonalon például a viaduktnál és az alagútnál is kellene végezni pár fejlesztést, mivel ezek a villamosok szélesebbek a korábbi járműveknél.
Mindezekhez 32,5 milliárd forintos fejlesztés kellene, de szinte semmi esély nincs rá a főváros jelenlegi, kivéreztetett helyzetében. És ebben nincs benne a Szabadság híd esetleges átalakítása, noha a próbafutáson kiderült, hogy leér a CAF orra felhajtónál, de a súlya miatt egyébként is csak korlátozásokkal engedték volna fel a hídra – emlékeztetett a Telex.
A legvalószínűbb fogatókönyv szerint egyelőre csak két kocsiszínt, az angyalföldit és a ferencvárosit alakítják át, összesen 340 millió forint értékben, így legalább a tárolása meg lesz oldva az új villamosoknak.
„Nem arról van szó, hogy a BKK szakemberei ne tudták volna, mekkora villamost rendelnek, és most lepődtek meg. A magyarázat prózaibb: a jogállami viták miatt a szükséges beruházásokhoz a forrást nem kapta meg Magyarország, így Budapest sem” – reagált a cikkre Vitézy Dávid fővárosi képviselő, volt közlekedési államtitkár, hozzátéve, hogy az első perctől tudták, hogy az új alacsonypadlós villamosokhoz más infrastruktúra kell.
Frissítünk!
Cikkünk megjelenése után a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) hangsúlyozta, hogy az új CAF-villamosok beszerzése az eredeti tervek szerint együtt járt az infrastruktúra átalakításával. „A kormánnyal való tárgyalások során a BKK és a főváros világossá tette, hogy akkor teljes a csomag, akkor hasznosulnak megfelelően és tudják szolgálni a budapestieket a villamosok, ha a kapcsolódó hálózati és kocsiszíni infrastruktúrák is elkészülnek, biztosított ezek forrása is. Ennek megfelelően az infrastrukturális fejlesztések (vonali fejlesztések, kocsiszínek is) bekerültek az RRF-forrás helyreállítási tervébe a hozzá kapcsolódó forrással összesen 96,4 milliárd forint értékben. Erről kormányhatározat is született, mely tartalmazza az infrastruktúra fejlesztéseket is. A BKK erre alapozva készítette elő a BKV-val és a fővárossal is szoros együttműködésben a szükséges fejlesztéseket. Sőt, a villamosok lehívása is erre a fejlesztési csomagra számítva történt meg.”
Az infrastruktúrafejlesztéseket a BKK és a BKV előkészítette az EU források fogadására, hogy amennyiben az infrastruktúrára is megkapják a pénzt azonnal, indíthatók legyenek:
- A 2-24-es villamosok infrastruktúrájának tervezése a júniusi közgyűlési döntést követően indítható. A 2-es vonal viaduktjának felújítására és a vágányzóna átépítésével a vágánytengely-távolság szélesítésére a kivitelezési közbeszerzési felhívás megjelent. A 14-es villamos vonalán a beavatkozásokat az Angyalföld kocsiszínnel egy tenderben kezelik. Az 51A, 62, 69-es vonali beavatkozásait ősszel tervezik indítani. Az áramellátási feladatokat külön tenderben a szeptemberi közgyűlésre tervezik bevinni. A megvalósítás feltétele az EU-támogatás biztosítása.
- Három kocsiszín (Angyalföld, Ferencváros, Száva) fejlesztése szükséges a CAF-tól megrendelt kocsiszíni berendezések, illetve a villamosok elhelyezése miatt. Angyalföld kocsiszínben egy homoktöltő kerül elhelyezésre (a tervezési közbeszerzés indításáról a szeptemberi közgyűlés dönt), Ferencvárosban egy mosó és egy homoktöltő (a tervezési közbeszerzés indításról főpolgármesteri döntés született), a Száva kocsiszínbe egy emelőberendezésre közbeszerzési eljárás megjelent. További egy emelő átalakítási munkák nélkül Hungária kocsiszínbe kerül. A megvalósítás feltétele az EU-támogatás biztosítása.
- Akadálymentesítés: a 2-es villamos peronjai (Fővám és Boráros tér) és a Leányka utca esetében a BKK saját teljesítésben újraengedélyezi. Az 50-es és 56-os vonal peronjaira az ajánlati felhívások megjelentek. A megvalósítás feltétele az EU-támogatás biztosítása.
A fejlesztések előkészítéseit lassítják az állami beruházási törvény új rendelkezései, illetve a közbeszerzési feladatok kormányzati szerveinek tanúsításai – írták a szerkesztőségünknek küldött levelükben.