A Fidesz–KDNP benyújtotta az Országgyűlésnek az Alaptörvény tizenötödik, illetve az azzal összefüggő egyes törvények módosításáról szóló javaslatát. A kormánypártok a korábban gránitszilárdságúnak nevezett Alaptörvényben rögzítenék mindazt, amit Orbán Viktor kormányfő az utóbbi időben (gender, szuverenitás, készpénz, drogszigor…) megígért. Egy hosszabb, a nyugati világ tendenciáit bíráló bevezető után, azt írják: meg akarják őrizni alapvető értékeinket a következő generációknak.
Kocsis Máté, a Fidesz parlamenti frakcióvezetője korábban egyértelművé tette: a szuverenitásvédelem jegyében, amerikai mintára kezdeményezik több új szabályozás bevezetését. Donald Trumphoz hasonlóan ezért megerősítik,
hogy az ember születési neme biológiai adottság, amely – a teremtés sorrendjével egyezően – vagy férfi, vagy nő lehet.
Az állam feladata biztosítani ennek a természetes rendnek a jogi védelmét, megakadályozni a törekvéseket, amelyek a születési nem megváltoztatásának lehetőségét sugallják. A család a férfi és nő természetes kapcsolatára épül, amelyből az új nemzedék születik. Azt is írták: a gyermekek testi, lelki és szellemi fejlődésének biztosításához az államnak biztosítania kell, hogy a jövő generációk egyértelmű, kiszámítható jogi és erkölcsi környezetben nőjenek fel.
A gyermeknek a megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéséhez való joga alapvető jogok ütközése esetén – az élethez való jog kivételével – minden más alapvető jogot megelőz.
A magyar jogrendszer nem ismeri el a születési nem megváltoztatását.
Alapvetés, de a kormánypártok – a Mi Hazánk kezdeményezéhez hasonlósan – alkotmányos szinten rögzítenék, hogy a készpénzzel történő fizetés alapvető jog, az mindenki számára elérhető marad, a készpénzes fizetés jogát a tulajdonjog mellett, azzal párhuzamosan kezelnék.
Az Alaptörvény módosításában rögzítenék, hogy a kábítószer előállítása, használata, terjesztése, népszerűsítése tilos, illetve azt, hogy a legfőbb ügyész kivételével az ügyész szolgálati jogviszonya az ügyész hetvenedik életévééig állhasson fenn.
Sokan ezt vitatják, de a kormánypártok szerint az Alaptörvény módosítása
megteremti annak lehetőségét, hogy a más állam állampolgárságával is rendelkező – ide nem értve a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező államok állampolgárait – magyar állampolgárnak a magyar állampolgársága sarkalatos törvényben meghatározottak szerint felfüggeszthető legyen.
Azt írták: egyre gyakoribbak azok a nemzetközi törekvések, amelyek a nemzeti kormányok jogköreit szűkítenék, a döntéshozatali folyamatokat nemzetközi szervezetek befolyása alá helyeznék. A Fidesz–KDNP-nek elsődleges, hogy az ország belügyeit érintő döntéseket a demokratikusan megválasztott magyar intézmények hozzák meg, ezért a felfüggesztés lehetőségével, valamint – a felfüggesztés egyik garanciájaként – a csoportos felfüggesztés tilalmával egészíti ki az Alaptörvényt. A Fidesz szerint akinek felfüggesztik az állampolgárságát, az kiutasítható Magyarország területéről.
A kormány az Alaptörvény-módosítás alapján veszélyhelyzetben csak az Országgyűlés kétharmados, határozott időre szóló felhatalmazása alapján lenne jogosult törvényi rendelkezésektől eltérni; egyebekben csak a sarkalatos törvényben meghatározottak szerinti rendkívüli intézkedésekre lenne jogosult. Ez szűkíti az Orbán-kormány rendeletalkotási hatáskörét.
Az Alaptörvény tizenötödik módosítása után a jövőben fogyatékkal élők helyett fogyatékossággal élőkre kell utalni, a kormánypártoknak is feltűnt, hogy ez az emberközpontú megközelítés elősegíti a méltóság és az identitás komplexebb értelmezését.
Mivel az alapvető jogok biztosának tevékenysége kiemelkedő fontosságú, ezért a jövőben, mandátuma lejárta után is posztján maradna, amíg az államfő javaslatára az új biztost az Országgyűlés meg nem választja. Ezzel biztosítható, hogy az tudomására jutott visszásságokat kivizsgálhassa, kivizsgáltathassa, orvoslásukra intézkedéseket kezdeményezhessen.
