Belföld

Vasúti járatritkításokkal számol a Közlekedő Tömeg

Szajki Bálint / 24.hu
Szajki Bálint / 24.hu
Az egyesület szerint az ideinél is kevesebbet költene a kormány a vasúti személyszállításra jövőre. A MÁV szerint az országos kínálat nem szűkül, maradnak az elmúlt években kialakult és bevált járatok.

A Közlekedő Tömeg szerint a két hete nyilvánosságra került Lázár-féle közlekedési törvényjavaslat a járatritkítások, vonalbezárások jogi alapját teremti meg, a benyújtott jövő évi költségvetés pedig pénzügyi értelemben vetíti előre a vasút további leépítését. A 2025-ös büdzsé kevesebb forrást biztosít vasúti személyszállítási közszolgáltatásra: a 2024. évi 282 milliárd forinthoz képest csak 279,5 milliárd forintot.

Az egyesület szerint a vasúti megszorítás aligha magyarázható a költségvetés szűkösségével; a koncessziós gyorsforgalmi úthálózat rendelkezésre állási díja ugyanis 46%-kal, 545 milliárd forintra (azaz a vasúti személyszállítási büdzsé kétszeresére) növekszik, míg az autóbuszos közszolgáltatásokra is a tavalyi összeg másfélszeresét, 230 milliárd forintot szán a kormány.

A költségvetés indoklása semmilyen információval nem szolgál a szektor állami finanszírozásának ilyen léptékű átrendezéséről, és a közlekedésért felelős minisztérium sem közölt semmilyen elképzelést. Ellenben az ágazat vezetői következetesen párhuzamosságok felszámolásáról beszélnek, ehhez alakítják a jogi környezetet is.

A Közlekedő Tömeg szerint a közeljövőben soha nem látott mértékű leépítés jön a vasúti személyszállításban, járatritkításokkal és vonalbezárásokkal, a vonatoknál jelentősen lassabb buszokra való áttéréssel. Az egyesület szerint Lázár János alkalmatlan, a miniszter az irányítása alá tartozó közszolgáltatások fenntartásához szükséges forrást sem tudta előteremteni, így 2025-ben tovább mélyül a magyar vasút válsága, járműhiba miatt késő vagy kimaradó vonatokra, általánosságban lassuló, vagy meg is szűnő vasúti eljutásokra lehet számítani.

A MÁV-csoport közben jelezte, december 15-től jön az éves vasúti menetrendváltás, ám jóval kevesebb változással kell számolni jövőre, az utasok túlnyomó többségének nem kell új indulási, érkezési időket megtanulnia, az országos kínálat nem szűkül, maradnak az elmúlt években kialakult, bevált járatok. Egyes mellékvonalakon ugyanakkor a pontosság és a megbízhatóság javítása érdekében a menetidőket a ténylegesen tapasztalható eljutási időkhöz igazítják, így utasoknak kiszámíthatóbbá válik az utazás, az átszállások tervezése, elérése, a csatlakozó vonatok pontossága is javul.

Az utasok visszajelzése alapján több menetrendi módosítást vezetnek be december 15-étől a VOLÁN-buszjáratokon azért, hogy az ország több pontján javuljanak a munkába és iskolába járás lehetőségei, illetve még hatékonyabban kiaknázzák a MÁV-csoport – egyebek mellett a vasúti és autóbuszos kiszolgálás jobb összehangolását jelentő – integrációját. A HÉV-vonalak menetrendje nem változik: 2025-ben is ugyanannyi HÉV, ugyanolyan gyakran és ugyanakkora kapacitással fog közlekedni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik