Új vezetők kerültek a NER két legfontosabb kommunikációs cégének élére. A Lounge Csoport alapítója és eddigi irányítója, a tulajdonos Balásy Gyula hátrébb lépett, és április elején a New Land Media Kft.-ben és a Lounge Design Kft.-ben is megosztotta az ügyvezető igazgatói posztot.
Az Opten cégadatbázisa szerint a 2013-as alapítása óta közel 500 milliárd forintnyi, főként állami megrendeléssel kistafírozott New Land Media Kft.-ben Hidvégi Krisztina, a Lounge Designban pedig Kassitzky Attila lett az új operatív vezető.
Balásy cégcsoportja, élén a New Land Media és a Lounge Design Kft.-vel, valamint a rendezvényszervező Lounge Event Kft.-vel, 2018 óta lényegében egyeduralkodó az állami reklám- és rendezvényszervezési költéseket tekintve. A kormány központosította az állami szervek kommunikációját, a minisztériumok, állami tulajdonú cégek, költségvetési háttérintézmények csakis a Rogán Antal miniszter felügyelete alá tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatalon (NKOH) keresztül rendelhetnek meg kommunikációs és rendezvényszervezési munkákat.
A New Land Media új ügyvezetője, Hidvégi Krisztina szinte a kezdetekről a cég munkatársa, sőt 2016 óta a médiaigazgatói teendőket is ő látta el. Ami azonban ennél is fontosabb: ezzel párhuzamosan a cégcsoporthoz kapcsolódva egy saját vállalkozást is létre hozott. 2016-ban alapította meg a Village Media Kft.-t, amely – az „anyacégtől” kapott megbízásoknak köszönhetően – rögtön jelentős összegeket kasszírozhatott a kormányzati projektekből.
A Village Mediát arra a célra hozták létre, hogy a falusi, városi és kerületi önkormányzatok tulajdonában lévő médiumokkal, helyi tévékkel, tematikus újságokkal lépjen kapcsolatba, és ott helyezze el a kormányzat üzeneteit. Ebben a felállásban Balásy és Hidvégi cégei együttesen akár 40 százalékot is zsebre tehettek a központilag finanszírozott kampányok egyes tételeiből.
Korábban az egyik nemzeti konzultáció minisztériumi dokumentációja alapján írtuk meg, hogyan működik a Rogán bizalmi köréhez tartozó csoport által kiépített rendszer. A recept a következő volt a 2017 novemberében lezajlott „Soros-terves” nemzeti konzultációnál:
- Rogán minisztériuma a New Land Media és a Lounge Design Kft. konzorciumát szerződtette a konzultáció levezénylésére, és 7,1 milliárd forintot biztosított a lebonyolításhoz.
- A New Land Media a kereten belül 547 milliót számolt el a Village Médiával kötött hirdetési szerződésekre, amiből levett 71 milliót. (A cég egyébként rendszerint 15 százalékos ügynökségi díjjal dolgozik.)
- A levonás után a fennmaradó összeget, 476 millió forintot továbbutalták a Village Mediának, amely szintén levette a maga ügynökségi díját, ami esetükben nem volt fixálva a minisztériummal. Végül a kétszeres levonás után fennmaradó pénzt fordították a kormányreklámok elhelyezésére.
Igaz, ez eltörpül ahhoz az összeghez képest, amit a nemrég oldtimer Lamborghinije társaságában lefilmezett Balásy vihetett haza az évek során az állami kommunikációs és propagandabeszerzésekből.
A Lounge Design Kft. élére Kassitzky Attilát, a DOT Creative vezetőjét szerződtették. Balásy a 2010-es kétharmados Fidesz-győzelemmel egy időben alapította a kreatív munkákkal és videók gyártásával is foglalkozó Lounge Design Kft.-t, és az ügyvezetést eddig nem engedte ki a kezéből.
Kassitzky korábban több reklámcégnél dolgozott, és egy ideig a Magyar Turisztikai Ügynökségnél volt szóvivő, ám végül az influenszerkampányok hatékonyságával foglalkozó vállalkozása futott be igazán. Kerestük a Lounge sajtóirodáját, hogy megtudjuk, mi az oka az új ügyvezetők kinevezésének, de egyelőre nem kaptunk választ.
A 24.hu a múlt héten írta meg, hogy a Lounge Csoport márciusban körlevélben értesítette az állami kommunikációs beszerzésekben érintett cégeket és szervezeteket, hogy a tavalyi infláció miatt 17,6 százalékkal megemeli a szolgáltatásai árát, majd megküldte számukra a megrendelhető szolgáltatások indexált ártábláját. A cégcsoport lapunk kérdésére közölte, hogy az NKOH rábólintott az emelési kérelmükre.
„Az elmúlt évek jelentős inflációs mozgása miatt nyújtottuk be kérésünket a Nemzeti Kommunikációs Hivatal részére. Ezen beadványban alkalmazott korrekciós mértékben a Központi Statisztikai Hivatal inflációs adatai voltak irányadóak” – írta lapunknak a Lounge.
Az NKOH leveléből ugyanakkor az is kiderült, hogy számos más ágazathoz képest itt gondosan ellensúlyozták az inflációs hatásokat, és már egy évvel korábban, 2023-ban is hasonló emelést hajtottak végre.
A keretszerződésekben szereplő egységárak 2023-ban és 2024-ben is az előző évi inflációval indexálódtak
– írta a hivatal. A KSH 2022-es 14,5 és 2023-as 17,6 százalékos inflációs kimutatását alapul véve tehát tavaly tavasz óta összességében közel a harmadával emelkedtek az állami szektor költéseit meghatározó ártáblán a díjtételek. Az áremelés minden, a Lounge szolgáltatásait igénybe vevő állami szervezetet érint.
Az NKOH emellett azt is hangoztatta, hogy „nem felel meg a valóságnak az, hogy a Lounge Csoport megemelhette a vállalkozói díjait”, bár ilyen állítás nem is szerepelt a cikkünkben. Megkértük a hivatalt és a Lounge Csoportot is, hogy részletezzék, mit emeltek, és mi maradt változatlanul a díjaikban. A cég válaszában azt tanácsolta, forduljunk az NKOH-hoz, a hivatal viszont nem reagált a pontosítást kérő levelünkre.
Előző cikkünkben megírtuk, hogy éppen az árképzési gyakorlat miatt indult nyomozás a Lounge ügyében. Magyar Péter az egyik első, februári nyilatkozatában azt állította, hogy Balásy reklámcégei a piaci árhoz képest három- vagy akár hatszoros áron dolgoznak, majd a Szabad Európa is megszerezte a cikkünkben is említett ártáblát, és az azon szereplő árakat összehasonlította a piacon elérhető szolgáltatások áraival. A cikk nyomán Vadai Ágnes DK-s országgyűlési képviselő a legfőbb ügyészhez fordult kérdésével, amit Polt Péter feljelentésként értékelt. Polt bejelentése szerint hűtlen kezelés bűntette és más bűncselekmények miatt vizsgálat folyik a cégcsoporttal kapcsolatban.