Belföld

Botka László bejelentette a kínai BYD szegedi gigaberuházását

Farkas Norbert / 24.hu
Farkas Norbert / 24.hu

A BYD, a világ vezető elektromosautó-gyártója Szegedet választotta európai gyára helyszínéül, több hazai és külföldi város közül – jelentette be Botka László szegedi polgármester pénteken reggel a közösségi médiában.

A tájékoztatás szerint a kínai autógyártó a város határában található 300 hektáros ipari parkban építi fel az európai autógyárát, és innen szolgálják majd ki a teljes európai piacot.

A BYD a teljes gyártási folyamatot Szegeden valósítja majd meg, kivéve az akkumulátorgyártást és a vegyipari tevékenységeket

– hangsúlyozta a polgármester.

A városvezető azt írta, munkatársaival együtt több éve dolgoztak azon, hogy egy „ilyen nagyságrendű gazdaságfejlesztés történjen Szegeden”. Az elmúlt hónapokban – mint írta – több tucat tárgyaláson vettek részt Kínában és Magyarországon egyaránt.

Botka szerint ez elmúlt évtizedek legnagyobb gazdasági beruházása Szegeden. A polgármester úgy látta:

Szeged városa és a BYD ugyanazokban az értékekben hisz: a tudásban, a fenntarthatóságban és a környezetvédelemben.

A szegedi polgármester után péntek délelőtt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter tett bejelentést az új beruházásról egy kampányvideóban szintén a közösségi médiában. Eszerint:

Kétszézhuszonnégy tárgyalási fordulót követően a BYD igazgatósága a tegnapi napon úgy döntött, hogy a vállalat az első európai autógyárát Magyarországon, mégpedig Szegeden építi fel.

A miniszter hangsúlyozta, a BYD szegedi gyárában „elektromos autókat, tehát nem akkumulátorokat” fognak gyártani.  A szegedi autógyár építését a tárcavezető „a magyar gazdaságtörténet egyik legnagyobb beruházásának” nevezte.

Orbán Viktor miniszterelnök októberben Kínában tárgyalt a senzeni BYD autógyár elnökével. Akkor új megállapodásról nem szivárogtak ki részletek, de sajtóértesülés szerint a kétoldalú külgazdasági tárgyalásokon egy kínai autógyár magyarországi építése is terítéken volt.

A BYD a világ legnagyobb elektromosautó-gyártója, és jelentős európai terjeszkedést tervez, akár két új gyárat is építene európai uniós tagállamokban.

Az idén nyáron a kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházássá nyilvánította, és 21 milliárd forintot biztosított a szegedi ipari park kialakítására. A szegedi közgyűlés júniusban szintén zöld utat adott a beruházásnak, a területet átminősítették, és felhatalmazták Botkát, hogy egyszemélyben hozhasson az ügyben halaszthatatlan döntéseket.

Kapcsolódó
Kisajátítás Szegeden: „Mit érek pár tízmillió forinttal, hol vehetek ilyen földet?”
Keveslik a felajánlott vételárat a szegedi gazdák, akiknek a termőföldjén az önkormányzat bővítené az ipari parkot, hogy elektromos buszgyártásba fogjon egy kínai befektető. A hektáronként 4 millió forint körüli összeg töredéke a Győrszentivánon kifizetett árnak, holott jobb minőségű földekről van szó.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik