Belföld

Nem 45 helyszínen, hanem 45 sávban mérnek majd az új budapesti traffipaxok

Varga Jennifer / 24.hu
Varga Jennifer / 24.hu

Augusztus óta nem történt jelentős előrelépés a fővárosi traffipaxok kihelyezésében, mostanáig csupán pilot jelleggel két kamerát üzemeltek be a korábban megrongált Váci úti sebességmérők közvetlen közelében, derül ki Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatalának lapunknak megküldött válaszából.

Karácsony Gergelynek nem titkolt szándéka, hogy 2030-ig 50 százalékkal, 2050-ig nullára csökkentené a közúti balesetek súlyos sérültjeinek és halálos áldozatainak számát Budapesten, az elmúlt év tragédiái, mint a Harminckettesek terén és az Árpád hídon történt gázolások pedig még inkább előtérbe helyezték ezt a törekvést.

Budapest nemrég elfogadott közlekedésbiztonsági stratégiájában szerepel, hogy ha törik, ha szakad, sebességmérő kamerák telepítésével fellépnek az eszelős gyorshajtók ellen, de a projekt egyelőre lassan halad.

A főpolgármesteri hivatal sajtóosztálya augusztusban azt írta a 24.hu-nak, hogy első lépésként a Fővárosi Önkormányzat Rendészeti Igazgatósága közbeszerzési értékhatár alatt 45 sebességmérésre alkalmas, fix telepítésű kamerát vett bérbe, amelyek felszerelésének helyszínét a technikai adottságok és a közlekedésbiztonsági veszélyek figyelembevételével lehet kijelölni.

Adrián Zoltán / 24.hu

Mostanra viszont kiderült, hogy ez némi félreértésre adott okot, ugyanis a mostani válaszuk szerint „45 forgalmi sávban való sebességmérést lehetővé tevő kamerára” szerződtek le. Vagyis ez alapján első körben valószínűleg nem 45 különböző helyszínen telepítenek kamerákat, hiszen egy négysávos útra ezekből rögtön négyet fel kell majd használni, ha mindkét irányban mindkét sávot mérni szeretnék.

Hogy az új traffipaxok hol lesznek majd, azt továbbra sem tudni, mert a helyszínekről az érintett szervek (Fővárosi Rendészeti Igazgatóság, ORFK, BRFK, Budapest Közút) folyamatosan egyeztetnek, hogy „a baleseti statisztikák és a közlekedésbiztonsági szempontok szerint indokolt helyszínek közül melyek vonatkozásában állnak rendelkezésre a kamera üzemeltetéséhez szükséges feltételek (konzol, áramellátás, optikai hálózat).”

A főváros válaszából kiderült, hogy mostanáig pilot jelleggel két kamera a korábban megrongált Váci úti sebességmérők közvetlen közelében került kihelyezésre, ezek már jelenleg is működnek.

Az újonnan telepített kamerák egyébként a mérésügyi hatóság általi hitelesítést követően az Integrált Közlekedésszervezési és Szabályozási Rendszerbe kerülnek integrálásra, amelyből az adatok a már korábban kialakított interface segítségével automatikusan kerülnek át a VÉDA rendszerbe. A gyorshajtás szankcionálását a rá vonatkozó jogszabályok szerint a rendőrség végzi, közölték.

Terézváros követi a II. kerület példáját

Mindeközben a II. kerület után újabb városrész vezetése döntött úgy, hogy nem vár a fővárosra. Október végén Terézváros jelentette be, hogy sebességmérőt vásárol, és a kerület négy pontjára a kihelyezésre alkalmas trafiboxot is telepít. Indoklásuk szerint mindezt azért, hogy biztonságosabb legyen a kerület közlekedése, és a rendőrség közreműködésével kiszűrjék és felelősségre is vonják a gyorshajtókat.

A boxok helyeiről a BRFK, a kerületi rendőrkapitányság és a fővárosi rendészet iránymutatásai alapján döntött az önkormányzat. Így trafibox kerül a jövő évben az Andrássy út – Izabella utcai csomópontba, az Andrássy út – Munkácsy utcai csomópontba, a Podmaniczky utca – Izabella utcai csomópontba, a Podmaniczky utca – Rippl Rónai utcai csomópontba.

A II. kerületnek hét új traffipax beszerzése 60 millió forintba került, Terézváros pedig 35 millió forintot fordít a megvalósításra.

Kapcsolódó
Ki a felelőse, hogy nem épül sem új metró, sem új villamos Budapesten?
Uniós források hiányában, illetve a magyar kormány segítsége nélkül szinte lehetetlen pénzt szerezni. Ugyanakkor akad néhány jó példa más városokban, miként finanszírozzák az ilyen közlekedési gigaberuházásokat, igaz, még ezekhez is a kormány jóindulatára, illetve néhány törvénymódosításra lenne szükség.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik