Belföld

Nagy a hallgatás arról, mire kell az államnak az új Air Hungary Szolgáltató Zrt.

MTI
MTI

Jóllehet papíron légi szállítóeszköz kölcsönzés a főtevékenysége az Air Hungary Szolgáltató Zrt.- nek, a Hvg.hu cikke szerint az október 13-án bejegyzett állami részvénytársasággal komolyabb tervei is lehetnek a kormányzatnak.

A tervekről a lap megkérdezte a Gazdaságfejlesztési Minisztériumot és a Külgazdasági és Külügyminisztériumot, de egyik tárca sem volt hajlandó érdemi információt adni, pedig a jogszabály-tervezetek és az előzmények alapján több lehetséges kormányzati cél is felmerülhet.

Az zrt. létrehozása elsőként egy gazdaságfejlesztési miniszteri (GFM) rendelettervezetében bukkant fel. A kormány honlapjára október 6-án felkerült tervezet a Külgazdasági és Külügyminisztériumot jelöli ki tulajdonosi joggyakorlóként, mindez majd akkor lesz érvényes, ha a tervezetből jogszabály lesz, és hatályba is lép.

A tervezethez csatolt háttérdokumentum, a hatásvizsgálati lap az előterjesztés szükségességét „állami légi közlekedési szolgáltató kompetencia központ létrehozásával” indokolja, aminek eddig nem volt nyoma a kormányzati intézkedésekben.

Október 6-án felkerült a kormány honlapjára egy másik GFM rendelettervezet is, amely arról rendelkezne, hogy megszűnik az Airbus A330-as állami tehergép esetében a külügyi tárca alá tartozó HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség Zrt. jövő év június 30-ig tartó tulajdonosi joggyakorlása. Új tulajdonosi joggyakorlóról a tervezet nem írt.

A Hvg.hu szerint a két rendelettervezet arra enged következtetni, hogy a tulajdonosi jogok gyakorlója a HEPA helyett az Air Hungary lenne. Ezt erősíti a közben bejegyzett cég tevékenységi körei között a szállítóeszköz kölcsönzés és a légi áruszállítás, hiszen a WizzAir üzemeltette Airbus A330-cal az állam jelenleg is bérfuvarokat teljesít – amikor éppen nem kényszerül állásra, mint az augusztus 20-i sérülése után.

A lap szerint nem kizárt, hogy az új állami cég részt vehet a Rolls-Royce céggel indított kutatás-fejlesztési projektekben is. Szijjártó Péter júniusban jelentette be, hogy a Rolls-Royce 1,7 milliárd forintos állami támogatást kapott a teljesen elektromos és hibrid-elektromos légi közlekedéssel kapcsolatos kutatásaira.

A cég azonban valamilyen szerepet kaphat az Orbán-kormány által az év végére lezárni tervezett repülőtér-üzletben, vagy a Budapest Airport visszavásárlása után a repülőtér üzemeltetésében.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik