Évről évre egyre többször riasztanak minket, a feladatszámunk folyamatosan növekszik, még ha csak néhány százalékkal is. Tényleg megérne egy tanulmányt, miként lehetséges az, hogy egy kevesebb mint tízmilliós ország lakosságának kilencedét-tizedét minden évben meg kell menteni
– egyebek mellett erről beszélt Győrfi Pál a Világgazdaságnak adott interjújában.
Az Országos Mentőszolgálat kommunikációs vezetője kérdésre válaszolva közölte, az évi 1,25 millió esetből nem mindegyik igényel azonnali, életmentő beavatkozást, ráadásul amikor elindul a mentőautó egy címre, sosem tudják előre, hogy mi vár rá a helyszínen. A közterületi újraélesztések száma például több mint hatezer minden évben, nem mindegy tehát, hogy mikor ér oda a segítség, fogalmazott.
Arra a kérdésre, hogy miért van ennyi riasztásuk, Győrfi szerint a válasz több tényező együttállásában, például a népegészségügyi problémákban is keresendő. Mint fogalmazott, itthon magas a krónikus betegségben szenvedők aránya, akiknél ráadásul gyakran szövődmények is fellépnek. A másik ok a demográfiai helyzet: amelyik társadalomban magas az idősek aránya, ott többször van szükség mentőre. Harmadrészt pedig a szociológiai körülményekre és az egészségkultúrára is visszavezethető a magas feladatszám.
A felmérések azt mutatják, hogy – és itt nem kizárólag magyar jelenségről van szó – az emberek nagy része sajnos nem ismeri a teste működését, sokan például előbb észreveszik, ha valami gond van a kocsijukkal, mint saját magukkal. A két végletet egyaránt megtapasztaljuk nap mint nap: előfordul, hogy 37.2-es hőemelkedés miatt ordítva követelik tőlünk a mentőhelikoptert, míg másszor stroke vagy infarktus esetén sem tartják szükségesnek mentőt hívni. A várakozás ilyenkor életveszélyes, mert az illető kicsúszhat abból az időablakból, amikor még lehetne rajta segíteni
– mutatott rá.
Győrfi szerencsének nevezte, hogy a 112-es hívószám mellett az ÉletMentő App is egyre elterjedtebb, ez az ő munkájukat is megkönnyíti. Az elmúlt időszakban meg tudták duplázni a sikeres újraélesztések számát, ez a társadalom bevonásának, a kommunikáció új módszereinek és a Szív City applikációnak is köszönhető, melynek immár több mint 50 ezer használója van.
Az egyes országok mentőszolgálatát elmondása szerint nem igazán lehet egy az egyben összehasonlítani, már csak azért sem, mert van olyan környékbeli ország ugyanis, ahol 27 különböző mentőszervezet próbál összehangoltan dolgozni, miközben olyan állami, egységes rendszer, mint amilyen nálunk van, máshol nem létezik.