Belföld

A BKK szerint csökkentek a dugók az új biciklisávoknak köszönhetően

Farkas Norbert / 24.hu
Farkas Norbert / 24.hu

A metrópótló buszok sávjaiból kialakított új budapesti kerékpársávok a Váci úton és a Üllői úton a mérések szerint nem okoztak nagyobb torlódásokat, sőt még 6 százalékkal csökkentek is – közölte a BKK a Telex megkeresésére.

A  Budapesti Közlekedési Központ hozzátette azt is, nem csökkent a közúti forgalmi sávok száma azzal, hogy kerékpársávvá alakították át a buszsávokat. A BKK mobilitásfejlesztési igazgatója, Bodor Ádám a Telexnek azt mondta, hogy a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Múzeum körút egy szakaszán még nőtt is az általános forgalmi sávok száma a metrópótlás időszakához képest.

A kerékpársávokat rugalmas műanyag oszlopokkal (pollerekkel) védik, amelyek ellen korábban a mentők és a taxisok is tiltakoztak. Utóbbiak bár a korábbi buszsávokat használhatták, az új kerékpársávot nem, ezt a KRESZ szerint sem tehetik meg. A műanyag oszlopokra Bodor Ádám szerint azért volt szükség, mert sok autós nem tartotta be a KRESZ-t, és ráhajtott a kerékpársávra, veszélyeztetve a bicikliseket.

A mentők szerint a buszsávokból kialakított kerékpárutak keskenyek ahhoz, hogy a mentőautó biztonságosan haladjon rajtuk, az oszlopok pedig a parkolást is gátolják néhol. Bodor Ádám szerint azonban a kerékpársávok 2,6 méter szélesek, ezeken elférnek a 2 méter széles mentőautók, amelyek életmentés esetén felhajthatnak a biciklisávra. Hozzátette, a kerékpársávok helyén a metrópótlós időszak előtt parkolók voltak, így korábban egyáltalán nem volt lehetőség arra, hogy ezeken a területeken álljanak meg a mentők, vagy hogy ide húzódjanak le a mentőnek utat nyitó autók.

Jelenleg a mentővel életmentéskor, vészhelyzetben, rendkívüli esetben fel lehet hajtani a kerékpársávra Bodor Ádám szerint, ezt nem akadályozzák meg a 3-4 méterenként lerakott pollerek, sőt a csomópontokban még manőverezni sem kell ehhez. Azt is elmondta, hogy erre viszont általában nincsen szükség, mert a magyarországi autóvezetők nagy többsége példamutató módon húzódik félre és ad utat a szirénázó mentőautóknak.

A BKK mobilitásfejlesztési igazgatója elmondta a Telexnek azt is, a poller egy átmeneti megoldás. Az igazi az lesz, amikor átépítik majd egyszer az Üllői és Váci utat, és a kerékpársávot kiemelve, az autóktól és a gyalogosoktól is szegéllyel elválasztva alakítják ki.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik